Tror ikke bil-kjøringen er den største synderen i miljøpolitikken her i landet... Gassen som brennes av oljefeltene og flytrafikk er vell de største syndrene tror jeg. også synes jeg de "folkevalgte" går helt feil frem når det gjelder miljøsatsingen. Dem straffer dem som feks trenger å benytte bilen for å komme til å fra jobb, is teden for å belønne dem som bruker kollektivtrafikk.
Kan ta et eksempel her i Trondheim. Jeg bor ca 15min (på sykkel) fra sentrum av byen, og ca 10 min fra skola. Men sykling er ikke min greie (ikke digg å sitte svett på skola hele dagen) så har jeg ikke noe alternativ.
Busskort for en måned koster vell ca 500kr i måneden for meg som er student. Mens når jeg kjører så bruker jeg 400Kr i måneden på bensin.
Om jeg ønsker å dra til et av kjøpesentrene i utkanten av byen koster dette meg 44kr hver vei, og da bruker jeg 30-40 min fra jeg går på bussen der jeg bor til jeg er fremme. Med bil er dette 15kr i bensin og 10 min kjøring, ingen trange seter, ingen masete småunger, ingen som lukter 3 uker gammel svette, og generell høy standard med nøye utvalgt musikk.
Såklart velger jeg ikke kollektivtrafikk! Så lenge det ikke er et tilbud som kan matche det å bruke bil så er det uaktuellt. Det er heller ikke mulig å kjøpe månedskort andre plasser enn på hovedkontoret i byen, og på en og annen skole. Dersom man kunne fylle på klippekort, fornye månedskort, kjøpe bilett osv på telefon/internett/bussen, så hadde tilbudet blitt mye mer attraktivt. Men NEI! la kollektiv tilbudet være like foreldet of falleferdig som veinettet vårt

Og staff dem som ikke vil benytte seg av et slikt midelaldersk system!
Men ja jeg bryr meg VELDIG mye om miljøet. Jeg kunne gjerne kjørt hybridbil, elbil, kildesortert, spart strøm osv. Men nå det ikke blir tilrettelagt for dette så gidder vell ingen å slite seg gjennom noe sånnt? Gi meg en gullrot om jeg ønsker å innstallere varmepumpe, gjør miljøbiler billigere, ikke alle andre dyrere.