ArildM skrev: ↑03 des 2025 11:08
Så lenge servicene kan følges av en selv så er det jo bare terapi?
Med mindre det var noe voodoo greier med reima som du snakka om? At den måtte ha rette klangen i F- dur med en stemmegaffel for å få det rett
Uansett, man knytter vel bare bedre bånd til det man eier om man lærer seg å skru og ta vare på det.
Vil tro at 100hk på 200kg er ganske plenty for å være idiot, er jo som 500hk på en 1000kg bil, bare at du har mye mindre mellom deg og en sikker død
10k km er jo ganske mye på sykkel også? Har 5k km både på Mr2n og Caldinaen, og er greit unna å kjøre det hvert år, vanligvis.
Ja, det med stemmegaffelen er ikke tull heller, å hver av motorutgavene har sin spesielle posisjon det skal gjøres på, samt hvilken klang det skal være.
En kan sammenligne med hver eneste japse mc da, yamaha f,eks har 42 tusen km intervall på ventiler, alle har kjededrift og alle har våtclutch som varer 100kkm, og gjerne ekstern dynamo som aldri lager krøll...
Det er intervall hvert 2 år, ikke nødvendigvis fordi det er bare 2 år det varer, men dem strekkes som kjent, og det er nok til å være tilstrekkelig utenfor timing til å skape problemer med høyt turtall mtp nøyaktigheten som desmodromic ventiler krever.
Dem liker heller ikke å stå stille for lenge i samme posisjon de reimene, så ved lagring er det viktig å gi dem en oppvarming minst en gang, jeg bruker gjøre det i romhjulstidene cirka på alle mine.
Men så har dem hatt noen raringer også slik som 1199n, som var grunnen til jeg kjøpte den til hovedsykkel, den har registerkjede, våt clutch og ventilintervall på 24kkm... Mye mer levelig.
Det her er jo hovedsaklig 2011 og nedover modellene, spesielt superbikene fra 90 tallet er helt ekstreme der, 748'n jeg har er akkurat sånn, men den fikk jeg gjort nå i sommer, og med den mengden jeg kjører kombinert med at gummibeltene har vært revised til en bedre gummtype fra Ducati så kan jeg strekke det til kanskje 4-5 år før jeg må skifte dem igjen.
Om dem ryker så ryker motoren og på Duca er det et stort problem for dem har alltid produsert en motorsykkel og en motor, en får aldri tak i komplette motorer fra dem.
Jeg skulle gjerne gjort de reimene å de ventilene selv, men det er såpass tidkrevende og avansert at det er bedre å bare akseptere for å betale og så er det utført, dessuten i Holmestrand tar dem fortsatt folkelige 650 kroner timer, helt uhørt billig i dagens samfunn, men slik er det når en har en familie-eid bedrift som ikke har fylt opp et glasshus med store mager i fine dresser...
Da kan du faktisk bruke dem til noe!
Ja 748'n har 100 hester og veier vel 180 kilo ish, 1199'n har 200 på 170 kilo, det flytter seg styggefort.
Mange yngre bikere som ber på sine knær i bygde å maser om å få prøve en tur, dem kan bare glemme det hver eneste en.
Det er en grunn til dem ikke får forsikring på en slik om dem kjøper den selv også, når en snakker 0-100 på biler å slikt så er jo 6 sekund veldig bra... Disse bruker 3, og er oppe i 200 på tiden en bra sportsbil bruker på 100.....
Da skal det lite til før en får vinger og kan velge mellom harpe eller kølgaffel ja.
Eller, dem kan få prøve supersporten fra 90 tallet, den SKAL ha 60 hester, føles ut som den har 12 og går dårligere enn cagivaen

Jeg må snart få gjort noe med de gasserne som er så ræva justert..
Så kan en jo alltids spørre hvorfor en gikk til dette her fra noe så evigvarendes som Yamaha da? Vel det er samme grunnen til jeg ikke kjører Corolla, noe så dørgende kjedelig
