TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• DEN STORE OFF TOPIC TRÃ…DEN!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #467878  av Makk

Nå skjønner jeg hvorfor det var så dyrt med rundstokk, det er jo Furu :lol:

Vanlig tre er mye billigere hehehe, ser Biltema har :D
 #467889  av Makk

At storparten av alle som bor her er idioter det vet vi fra før.

Alle bilene har remote killswitch nå. 8)

Se hva som skjedde i Spania, niks strøm i hele landet, totalt kaos.

Å dem kjører fortsatt predominant bensinere...

Om Putin kommer slik folk er så livredde for (ubegrunnet), ja da får vi kjøre elektrisk tanks så tenker jeg det ordner seg, da blir dem redd oss..
 #467891  av ArildM

SÃ¥ du sier at 97% av norges befolkning er idioter? :lol:
Så er kanskje ikke 97% av norges befolkning nybilkjøpere... Men uansett drøyt at såpass mange nybilkjøpere skal være idoiter :?:

Og som du sier, folk i spania gikk amok, uavhengig av hvilken biltype de har/hadde.
En elbil med 30-40 mils rekkvevidde trenger ikke å lades hver dag, og bensinstasjoner er vel sånn delvis avhengig av strøm de også. Aggregatene de har trenger en gang påfyll fra pumpa som går på strøm :lol:

Og killswitch har vel bilene uansett om de går på batteri eller fossilt drivstoff :)
 #467893  av Makk

Ja.

Kjøper du en slik bil med alt sitt overvåkningsutstyr og på dildobensin så gir du jo makta alt dem trenger for å ta fra deg friheten som er en bil.

Drivstoff kan du lagre, å få den sausen opp fra tank på bensinstasjon er ikke fryktelig vanskelig heller selv uten strøm.

Ingen verdens ting slår Diesel som beredskap, samme drømmeskallene som fyker rundt i elektrisk biltåke er dem som går å heier på krig, en eneste stor trafostasjon slått ut her og halve landet har ikke strøm resten av den krigen.

Her i Norge gjør alle som dem blir fortalt og stiller null spørsmål, det kan ende med tyranni for oss alle om dem skal fortsette å gi fra seg all sin forbrukermakt.

Ja 30-40 mil og så hva nå? Fåkke fylt på igjen nei.

Dem gikk amok i Spania ja, men forestill deg om det var den Elbilparken der nede som her, gjerne også elektriske legebiler å sånne drømmeting også.

Disse dritbilene selges utelukkende fordi dem er sponset av staten slik dem er billige.

Og for å illustrere enda mer råttenskapen, det var bilbransjen som pushet E10 bensin, hvorfor? Joda da akselererer ødeleggelsen av gamle bensinere som gjerne varer evig, så får dem solgt eieren et elektrisk ruskeverk av en jævla tivolibil.

I dag kan du kjøpe en bil til ti tusen og ha den en stund med litt fix.

Det skjer aldri med elbiler, så billig da er dem ferdige for lengst pga for dyr å lage til.

Å samme lederrasshøla går å gneldrer om miljøet, så produserer dem opp en situasjon der du kanskje må ha 3 biler x 10 år ish for å få samme livssyklus som en corolla eller w124, høres miljøvennlig ut det? ja kjære venn, folk ER idioter.

Fattigfolket skal ikke ha bil, men det er jo også hele poenget.
 #467900  av ArildM

Ja, endelig flytta noen aggregatet fra hengern bakpå og inn i bilen, tenk på besparelsene! :D
For de som faktisk kjører 150mil av gangen i ett strekk så er det jo ikke noe stress med elbil lengre :D
Og overvåkning er det jo fullt av i alle biler, igjen uavhengig av drivstoff.

Ja moderne biler som en helhet er på mange måter idiotiske, de er fulle av tech, DET er problemet, ikke at de går på strøm. Alt av tech produkter har en begrenset varighet, med en gang du kobler kritiske funksjoner på en bil opp mot teknologi og internett så er du fuckd anyvays om en 10 års tid når produsenten ikke gidder å oppdatere software og en tenåring i India hacker bilen din og krasjer deg inn i en betongvegg. Imho :wink:
 #467901  av Makk

Det du nevner der er en av grunnene til hvorfor hel-elektrisk styring er så steike farlig.

Jeg driver med dette her, daglig, og jeg kan si deg med en gang at alle som forsvarer disse teknovidunderne har ikke den minste form for teknisk innsikt, bare ideologisk bagasje som påvirker dem nok til å forsvare driten fordi det er enten politisk korrekt, eller så har dem kjøpt møkka selv, å ingen er flinkere til å snakke fint om det dem SELV har.

Sensorer oppe og sensorer nede, tror du dem feiler til tider? Oh yes, hva skjer da, da? Null styring.

Forskjellen er at maskinene mine går 14-21 km/t maks og bremser seg ned automatisk, ganske brutalt dog for lasten fyker av når dem klikker lol.

Ikke 150+ på autobahn... Som ja kanskje er et ekstremt eksempel men dette er hva andre land kjører i, her oppe er alt over 60 farlig..

En gammel bil som slutter å virke kan du styre deg til sikkerhet fordi det er mekanisk forbindelse, mens en moderne bil nå med aktuellgiver og input giver i hjul og ratt respektivt, den er utsatt for at du faktisk kan miste styring 100%
 #467902  av ArildM

Steer by wire og Drive by wire. Det er saker vettu!
Drive by wire er vel sånn sett ikke så idiotisk siden den faktisk gir noen fordeler mtp enklere kaldstart/motorstyring osv.
Men ja, å fjerne en fysisk link mellom ratt og hjul, den er sketchy :? Du har faktisk null fysisk kontroll over bilen din, og overlater som du sier alt til sensorer og programvare, da er det jo ekstra kjekt at bilene kan kjøre av seg selv :D

Eneste de kan skryte på seg av innovasjon med steer by wire er vel at du kan software kontrollere rattutslaget? Slik at du får større rattutslag i lavere hastigheter feks når du skal parkere, så du slipper å "rote med rattet" så mye.

For det har jo alltid vært noe som har irritert meg (ironi) :lol:

Noen gang virker det som utvikling skal skje, særlig på tross av hva folk ønsker seg. Har de kommet frem til noe som er bra og fungerer, så MÅ man innovere seg til en eller annen unyttig funksjon som liksom skal være bedre.
Se bare VW og haptiske knapper på rattet, men der måtte de faktisk innrømme at de hadde feilet og at fysiske knapper fungerer best, hvem skulle tro? :roll:
 #467906  av magnesmurf

Burde aboslutt ikke argumentere for noe av dette nymotens dritet. Men alt av store flyvemaskiner som er moderne har alt styrt "by wire"
Dog vil jeg tro at sikkerheten hos airbus er noen hakk vassere enn hos xpeng og maxus :lol:
 #467907  av Makk

Det er flere systemer for redundans på fly, på bil blir det for dyrt, viktigere å selge en million ekstra biler enn at bare en av oss vanlige ryker med i en krasj :lol:

Er det bra? Sikkert, men der ligger ganske mange dokumentarer på flyhavari der dem berget seg så vidt det var kun fordi det var stålwirer å dra i fra spakene etter flyets elektronikk bare døde fullstendig.

En mekanisk backup forbindelse som ikke kan feile kan ikke slås av noe elektroduppedikkedarer, der overbeviser ingen meg.
 #467909  av ArildM

Lexus var/er vel blant de første med steer by wire, og jeg tror ikke at de kødder med sikkerheten.

De har dobbelt opp av alle kritiske komponenter, både på rattsiden og på styresnekkesiden. Så om en komponent mot formodning skulle feile, så har du backup som tar deg trygt til nærmeste forhandler.

Problemet blir vel når noen skal lage det samme og de sparer penger ved å kutte litt her og der :lol:

Og så er det jo (for min del) snakk om hvorfor man skal gjøre dette, noe jeg sliter litt med å se så veldig mye fordeler ved.
Men så er jeg jo ikke nybilkjøper :lol:
 #467916  av Makk

https://www.netthandelen.no/

Netthandelen er konken og selger ut alt for en slikk og ingenting.

Kjøpte pergola 4x3 med nedtrekkere for vind og sol for 48 tusen til 26 tusen kroner ferdig levert på døra, i lakkert aluminium selvsagt.

Store penger å spare om det er noe man er på jakt etter før alt er borte :D
 #467917  av ArildM

Takk for tipset. Huska jeg handla der way back in the days.
Var noen greie kupp å gjøre da, men har helt glemt de siden.
  • 1
  • 1164
  • 1165
  • 1166
  • 1167
  • 1168
  • 1171