Side 12 av 16

Legg innLagt inn:14 mar 2003 09:59
av CelicaTurbo
den skrur vel av AC på full gass og "kick down" vel? Jeg tror ihvertfall at det er sansynlig :)

Legg innLagt inn:14 mar 2003 11:41
av @lpher
chris skrev:Huff.. AC drar jo hestekrefter jo! Targa off, og nyt sola i stedet :D
Har litt å ta av serru... ;-)

@lpher

Legg innLagt inn:14 mar 2003 11:44
av @lpher
CelicaTurbo skrev:den skrur vel av AC på full gass og "kick down" vel? Jeg tror ihvertfall at det er sansynlig :)

Hmmm...har jeg ikke tenkt på....dette må prøves ;-)

@lpher
Som har manu-mode på det meste av tiden...

Legg innLagt inn:14 mar 2003 12:04
av chris
Hmm.. i så fall er det jo ikke noe problem. Nå er det ikke noe problem med at det blir FOR varmt i Trondheim heller da.. ;)

Legg innLagt inn:14 mar 2003 13:50
av CelicaTurbo
AC'en er jo koblet med elektromagnetisk clutch og det er null problem for ECU å koble den ut ved full gass ihvertfall og jeg vet at mange biler gjør nettopp dette..

kanskje litt farlig å teste dette? Full gass med en hånd strekt frem til vinduet mens man venter på at luften skal bli ørlite varmere? Tror det tar såpass med tid å få kulden ut av systemet at man må holde gassen en stund før man merker noe og da kan jo farten bli ganske høy med en 330hk bil :)

Legg innLagt inn:14 mar 2003 14:36
av @lpher
chris skrev:Hmm.. i så fall er det jo ikke noe problem. Nå er det ikke noe problem med at det blir FOR varmt i Trondheim heller da.. ;)

Tja...thats what i thought too....men apparently så suger sort skinn
til seg de få solstrålene som kommer igjennom skylaget ;-)

...å kjøre i badebukse i sommer...utgår med høye kneløft! ;-)
Ihvertfall intil aircondition'en har fått godgjort bilen først....


@lpher

Legg innLagt inn:14 mar 2003 15:12
av Goose
Kristian: hm... kan ikke huske Celican min kutter AC.

Får gjøre litt research!

Legg innLagt inn:15 mar 2003 13:11
av chris
CelicaTurbo skrev:AC'en er jo koblet med elektromagnetisk clutch og det er null problem for ECU å koble den ut ved full gass ihvertfall og jeg vet at mange biler gjør nettopp dette..

kanskje litt farlig å teste dette? Full gass med en hånd strekt frem til vinduet mens man venter på at luften skal bli ørlite varmere? Tror det tar såpass med tid å få kulden ut av systemet at man må holde gassen en stund før man merker noe og da kan jo farten bli ganske høy med en 330hk bil :)
..om det ikke er på den som på alle andre biler med AC. Et lite lys på bryteren som lyser eller er mørkt avhengig av om AC står på eller ikke.. ;)

Legg innLagt inn:15 mar 2003 19:38
av CelicaTurbo
Lyset på min bryter står på selv om anlegget er lav på gass og kompressoren ikke slår inn, og tror nok at lyset lyser fremdeles når det er minusgrader og under bruksgrensen for kompressoren også? Men om AC anlegget skal skru seg av ved full gass på min bil aner jeg ikke men tror ikke det stjeler så stor andel av 330hk på en Supra akkurat :)

Legg innLagt inn:15 mar 2003 22:44
av Goose
AC kan umulig bruke så mange HK at det er merkbart selv på en 100 hester'n... Eneste du kan merke er 0,01 mer i forbruk... :wink:

Kjører med klima på hele året jeg... :wink:

Legg innLagt inn:16 mar 2003 00:37
av jan-erik
Goose skrev:AC kan umulig bruke så mange HK at det er merkbart selv på en 100 hester'n... Eneste du kan merke er 0,01 mer i forbruk... :wink:

Kjører med klima på hele året jeg... :wink:
Tror ikke du merker så veldig mye nei. Men når du kjører med klima så vil jo ikke alltid A/C være skrudd på. Den går vel aldri på når det er mindre enn +2-3 grader ute tror jeg. I tillegg vil A/C kun skru seg på når klima elektronikken "spør" om kaldere luft enn friskluftanlegget kan levere. I tillegg er det vel sikkert noe som registerer fuktighet, slik at A/C starter og fjerner duggen. Har bare vanlig A/C på min, savner elektronisk klima som man bare kan stille inn gradene på.

Legg innLagt inn:17 mar 2003 01:50
av chris
AC og klima er jo ikke helt det samme da.. men AC-motoren drar ikke mange hestene, men det er såpass at det kan merkes på en 170 hk V6'er (tro meg, har prøvd :P)

Legg innLagt inn:18 mar 2003 00:02
av @lpher
chris skrev:AC og klima er jo ikke helt det samme da.. men AC-motoren drar ikke mange hestene, men det er såpass at det kan merkes på en 170 hk V6'er (tro meg, har prøvd :P)

Chris, traff kjenningen din med Honda NSX i dag.....

Trodde NSX'en var råere enn dette jeg ;-)
Er det noen som kjenner til disse bilene?

Jeg vet den er mer kompromissløs enn Supran,
og det merket jeg definitivt da jeg satt meg inn i den....
Jeez...der var det trangt du...fikk mk2 mr2 til å føles som en
previa i forhold ;-)

274hk utav en 3.0 v6 med VTEC....
Og han sa bilen var standard med 7,5" felger?!!
...og at han ikke fikk plass til bredere enn 215 foran?!

I 'Toyota sportsbil-land' så kaller vi slikt sykkeldekk, do we not? ;-)

Men det som kanskje sjokkerte meg mest...var at han sa noe sånt som
'Den tar Supran da' ...hvorpå jeg svarte 'mjo...mulig det...men hva er hondas 0-100 tall da?' ....5.9..kom det ganske kontant fra ham....

Måtte selvfølgelig nevne at Supran er oppgitt til 4.9....og ba om en forklaring på hvorfor NSXen 'parkerte' Supran...og da kom han med en
leksjon i hvor bra VTEC var...og at Supran var best fra 0-100, og NSXen
først 'tok over' etter 100kmt....

Jaha...sa jeg....tydeligvis ikke noen vits i å diskutere med den gutten,
så jeg lot det ligge... ;-)

@lpher
Som aldri ville hatt NSX fremfor Supra...uansett ;-)

Legg innLagt inn:18 mar 2003 00:04
av jumbo
Men herregud da mann! Gi den tullingen en lekse davel!? :)

Legg innLagt inn:18 mar 2003 00:24
av @lpher
jumbo skrev:Men herregud da mann! Gi den tullingen en lekse davel!? :)
Overhengende fare for at jeg må det etterhvert ja ;-)

Var på jobb da jeg snakket med ham, og kunne ikke
finne på no sprell i arbeidstia ;-)

@lpher