TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Magnes BlÃ¥ 95 Mr2.

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #468207  av magnesmurf

ArildM skrev: ↑07 aug 2025 07:25 Ser såå såå bra ut 8)

Må bli rart å kjøre din "OG" MR2 med et nytt hjerte? :D
Du har jo hatt den utrolig lenge med stock 3sge motor, så snakker om en totalforvandling :D
Har ofte savnet litt mer krefter. Spesielt etter jeg fikk den gule. SÃ¥ tror egentlig det bare blir perfekt :mrgreen:
 #468211  av ArildM

Skjønner jeg godt. Har aldri kjørt "stock" SW20 med 3sge, men ser for meg at det er liittegrann lite :)
Lett trimma 3sgte var utrolig morsomt, men der også var det lite bunndrag, så jeg vil tro V6 må være helt perfekt sånn sett :wink:
Ikke for det, å vente på turboen skulle spille opp var helt ok det også :D
 #468212  av Morten Thorén

Må faktisk si at en 3sge uten mods er veldig underholdende, var et punkt hvor jeg hadde både 3sge gen3 og gte gen2 (1.1bar holset turbo) samtidig, og må si, jeg brukte dem like mye. Er noe helt annet å kjøre med, utrolig gøy i svinger, hvor den perfekte downshift og kraftoverføringen inn/ut av svingen plutselig har mye og si. Er selvsagt mye underholdning i en turbo motor, men er noe eget når en må bruke hele rpm skalaen og gire perfekt hver gang, hehe. Kan forklares i mine øyne fra å gå fra en 400cc sykkel til en liter, den ene har du full kontroll over, den andre prøver du egt bare ikke å dø på... :D
 #468213  av magnesmurf

Morten Thorén skrev: ↑08 aug 2025 01:18 Må faktisk si at en 3sge uten mods er veldig underholdende, var et punkt hvor jeg hadde både 3sge gen3 og gte gen2 (1.1bar holset turbo) samtidig, og må si, jeg brukte dem like mye. Er noe helt annet å kjøre med, utrolig gøy i svinger, hvor den perfekte downshift og kraftoverføringen inn/ut av svingen plutselig har mye og si. Er selvsagt mye underholdning i en turbo motor, men er noe eget når en må bruke hele rpm skalaen og gire perfekt hver gang, hehe. Kan forklares i mine øyne fra å gå fra en 400cc sykkel til en liter, den ene har du full kontroll over, den andre prøver du egt bare ikke å dø på... :D
Sammenlignet med turbo er faktisk v6 NA mye mer kontrollerbart. Derfor v6ern er så perfekt i mr2. Den er liksom like kontrollerbar som en 3sge, bare at du har mye mer å gi. Eneste store fordelen 3sge har er at du kan kjøre full pupp hele tiden. HAr kjørt på 2gr og 3s på bane. Når du satser så hardt er 2gr en utfordring, spesielt på trang svingete bane. Rett og slett fordi du sjelden er så lavt i turtallet på bane at hjulspinn er omtrent unungåelig i sving, fordi 350 nm på hjulene ved 2000 rpm :lol: . Men bortsett fra det oppfører 2gr mer som 3sge enn 3sgte.
 #468214  av ArildM

Takk for to veldig gode forklaringer. Ja turboen var farlig, genialt når man skulle kjøre forbi, livsfarlig i svinger :lol:

Og sånn sett så har Mk3 plenty power, du kan kjøre med bånn pedal, mye, uten at det går alt for fort, og du har god kontroll på den hele tiden.
 #468215  av Makk

Det der er morsomt hvor mye det stemmer.

Men egentlig ikke så fryktelig gale på gen 2, det er mye skumlere på gen 3 for den spooler mye mye raskere :D

Heldig og har hatt begge deler, det har gått rundt noen ganger helt uforventet på banekjøring og en har vært for ivrig og det kom litt for mye trykk som resulterer i mer ukontrollert skyv, tl;dr det ER vanskelig å kontrollere hvor mye den faktisk gir på for fløyta roterer opp og gir det ekstra lille pushet som man ikke helt forventet alltid

Og så begynner man å skulle korrigere med gassen, litt oppslipp og litt på igjen, men da er allerede spoolen i gang og responsen kom fortere enn for 5 sekunder siden :lol:
  • 1
  • 105
  • 106
  • 107
  • 108
  • 109