TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Magnes BlÃ¥ 95 Mr2.

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #468181  av ArildM
 
Enig med Makk.

Ellers er det vel graderinger på bolter i forhold til styrke, husker ikke i farta.
Er også en del jernvarneforetninger som selger bolter i løsvekt (kommer på AEO i Trondheim i farta, sikkert flere i området ditt også). Ville kanskje ha gått for OEM eller noe fra en jernvarehandel som du er trygg på materialkvalitet på. Det skal jo liksom bare holde sammen girkasse og motor :lol: :mrgreen:
 #468182  av Makk
 
Strekkfasthet heter det.

Hvor mye dem tåler strekkes før dem slitner av.

Sideveis styrke bestemmes av materialet, men dess hardere dess lettere knekker dem.

Sideveis belastning opp/ned type på en slik bolt eksisterer nesten ikke da anleggsflaten det ligger mot sørger for det ikke skjer, her er friksjon involvert i hvor hardt gir/motor f,eks er skrudd mot hverandre også

Styretapper ser fancy ut, dem har sin misjon annet enn å styre også ;)

Så lenge det ligger inntil slik det skal ja, ett lite glis mellom gir/motor er nok så kan hele bunten knekke av i en jafs.

SÃ¥ da er det bare rotasjonskreftene igjen, men det skal satan meg mye til at noen river girkassa rundt fra der bellhouse er bolta i motor ass :lol: :lol:
 #468183  av ArildM
 
Sant nok, selv med en 3-4 bolter så er det jo ganske heftige krefter per bolt som klemmer sammen motor og kasse. Og summen av friksjonen mellom de tingene er jo noe som tilsier at du nesten umulig kan få det til å skille seg fra hverandre.

Fysikk er morsomt.

Ca samme som at huset mitt er satt sammen med hundrevis av skruer og spiker, hver enkelt er ikke sterk nok til å holde det sammen, men sammenlagt utgjør de at det nesten er umulig å rive det fra hverandre. Og som du sier, friksjonen mellom det du tvinger sammen er jo det som holder det sammen, ikke bare festemediet/bolten/skruen.
 #468184  av magnesmurf
 
Nå var det ikke nevnt noe sted i beskrivelsen av skruene at de bare var gjenget på en liten del av skruen.
Når det ugjengede partiet ble så langt, så kommer det ut fra der bolten skal tres gjennom :roll:

Uansett holdes gir/motor sammen av to tapper og 6 bolter. Og ser at disse racer gutta (hux med flere) benytter alu skruer for å spare vekt. Så kan aldri i verden se for meg at det finnes krefter til å ryke bolter og tapper. Er tross alt 12 mm bolter. Så er allrede mer enn solid nok sammenkobling.
 #468185  av Makk
 
Passer ikke bolten? FÃ¥r du ikke skrudd den helt inn?

Eller benytter den hele det tilgjengelige gjengede partiet i både gods og bolt og den ugjengede delen går i del der det ikke er gjenger? Isåfall så er den 100% perfekt og aller sterkest slik.
  • 1
  • 104
  • 105
  • 106
  • 107
  • 108