magnesmurf skrev:P21w heter pæra du skal ha i blinklys foran. (også benevnt som 1156)
w5w (også kalt t10)
Anbefaler deg å kjøpe sølv/klare pærer som blinker oransje. Da slipper du den stygge oransje dotten mist i den pene klare lampa
De klare blinklysa kommer med oransje w5w, så de beholder jeg.
Skjermbilde 2021-07-17 204509.jpg (102.46 kiB) Vist 7755 ganger
Jeg liker faktisk det oransje gjenskinnet som oransje pære gir bak klare blinklysglass. Så jeg kan kjøpe både i sølv og oransje for å se hva som vil se finest ut, bak klart glass. Må bare finne ut plassering av pinnene, eller evt file ned ene om det er feil. Om noen husker riktig plassering, så er det bare skrive
ArildM skrev:Ellers ble det bra med tanke på lakkerina, ingen MR2 jeg har sett er strøken i akkurat det området fra
Sant det. Å det er ikke et sted man vanligvis ser heller, så finishen trenger ikke å være 100% under der. Å hvem er det som løfter opp en gummipropp for å se på lakken under? (andre enn pirkete meg )
Da har pakken fra Primemr2 ankommet. Den inneholdt de klare sidelyktene og klare blinklys.
Er noe spesielt med helt nye jdm oem deler, som jeg først (med flere) trodde ikke lenger var tilgjengelige fra Toyota.
Så ser frem til å få disse montert. Begynner med å se hvordan det blir med klare sidelykter og oransje blinkere, da dette er levert oem på 98 sepc beams.
Skjermbilde 2021-07-27 211728.jpg (2.13 MiB) Vist 7654 ganger
Skjermbilde 2021-07-27 211705.jpg (1.46 MiB) Vist 7654 ganger
Tåkelysa skal få gule beskytterglass festet med klar dobbeltiside tape.
Skjermbilde 2021-07-27 212118.jpg (178.2 kiB) Vist 7654 ganger
Skjermbilde 2021-07-27 212057.jpg (328.67 kiB) Vist 7654 ganger
Ser nå at jeg får en front som er Kouki - 94 leppe, 98 jdm sidelykter. Bakparten Zenki - baklykter og spiler. Samt at lakkerte sidekanaler og "add-ons" under bakfanger er Kouki. For å ikke snakke om understell og motor, som også vil kunne kalles Kouki++
Pakken innehold også girkoppen som girskpaken sitter i. Å ble anbefalt å bytte alle plastforingene på girspak samtidig. Disse er bestilt fra Amayama, pluss andre småting.
Skjermbilde 2021-07-27 210751.jpg (302.52 kiB) Vist 7654 ganger
Vurderte også på om jeg skulle bytte ut A/C knappen med en ny, men 500,- pluss frakt for en knapp er vel mye mtp. at jeg ikke en gang har AC og heller ikke kommer til å sette det inn. Så blir vel å legge på svart folie så knappen blir finere. Bestilte også 2 stk nye pærer til klimakontrollen, så tar en vurdering av styrken på mitt lys, sammenlignet med andre mr2'er. Får hjelp til å bytte evt, men innebærer en del demontering, så må vurdere om forskjellen er vært det.
Sist redigert av GhostRider88 den 28 jul 2021 02:50, redigert 1 gang totalt.
Skjermbilde 2021-07-27 211852.jpg (1.03 MiB) Vist 7653 ganger
Noe annet som jeg også har undersøkt er hvorfor jeg etter å ha byttet til Link G4X ikke for opp motorlampe med nøkkelen i "ON" posisjon. Dette fikk jeg forklart fra Mark Panic, som lagde dette, at er en funksjon som må aktiveres i programvaren. Å virker jo logisk siden motorstyring ikke lenger gir feilkoder via OBD2.
Så da vil jeg få dette stilt inn så det fremstår som originalt når bilen startes og dashen går gjennom oppstart syklusen.
Skjermbilde 2021-07-27 211832.jpg (289.45 kiB) Vist 7653 ganger
ArildM skrev: ↑12 mar 2024 14:55
Lenge siden det har vært noen oppdatering her.
Solgt?
SOLGT! Nei så gal er jeg ikke
Har rett og slett glemt og poste. Skjedd en del siden sist. Det viktigste er at den er helt ferdig og tunet til perfeksjon av Løberg Tuning. 220hk i motor og 170hk på hjul. Føles som å kjøre med oem ECU bare kvikkere og mer responsiv.
Fersk EU kontroll uten anmerkninger gjort i september.
Så fikk jeg kjøpt en meget skjelden G-brand senterplate av Magne som gir bilen et helt annet uttrykk, mer i retning av NSX, crx og rx7.
Godt å høre at både du og bil er i beste velgående
Gratulerer med tuning. Tipper en moderne ECU kan kjøre mye tightere miks enn OEM stock ecu som sikkert kjører litt fet miks for å safe motoren i 300k km og i alle miljø.
- 2002 Toyota Caldina GT-Four N-spec - 2004 Toyota MR2 SMT PGP - 2006 Toyota Rav4
Mr2 skal beholdes til the bitter end
Ja, med link g4x stormx ecuen har man mulighet til å fintune alt. Så mappet som er lagt inn nå er en fin balanse mellom effekt og driftsikkerhet. Kan hente ut mer, men da går det på bekostning av driftsikkerhet og holdbarhet. Offrer lett noen hk for en problemfri motor som vil holde i mange år.
Kjører også den beste olja som motoren er bygget for, royal purple 10W-60 ikke noe tenningsbank her nei. Måtte opp i mm på toppakning fra oem 0.8mm til hks sin med 1.6mm. 0.8mm ble for høy kompresjon med planet topp.
Cool cool cool. Link var litt planen på 3sgte bilen min, men ble solgt før jeg falt ned i det kaninhullet.
Er motoren virkelig laget for å kjøre med så TYKK olje?
Har alltid kjørt mine motorer med 5w30 Castrol og aldri hatt noe tull. Toyota har jo spesifisert 5-10w og 30-40 olje siden 70tallet på sine motorer. Bare de siste årene de har gått til enda tynnere olje.
For tykk olje smører vel heller dårligere enn en en i korrekt viskositet.
Skjønner de som banekjører og opplever HØY oljetemp pga det, men for vanlig veibruk er vel 10w-60 både overkill, og i verste fall skadelig fordi det smører for dårlig?
Men jeg er åpen for å ta feil
- 2002 Toyota Caldina GT-Four N-spec - 2004 Toyota MR2 SMT PGP - 2006 Toyota Rav4
Det er det første nummeret i oljen som virkelig teller for det er viskositeten ved kald start den vil du ha tynn å fin når det er skikkelig kaldt.
60 er bra høyt og fordelen med det er voldsomt god beskyttelse ved høye temperaturer, er godt egnet til banekjøringsbruk der motoren konstant går med høy temp.
En gjenganger dog på 3sgte er at den har voldsomt god oljekjøling, noe som ikke er noen fordel ved kun vanlig kjøring for du ønsker at olje skal ha en viss temperatur for å brenne av kondens, er derfor 3s må byttes olje på ofte.
Joa, men det er jo en ganske heftig forskjell i tykkelse på en varm 30 og en varm 60 olje også.
Skjønner smøring ved kaldstart, men også med varm motor så er ikke høyere alltid bedre...
Blir oljen for tykk vil den jo flyte vesentlig dårligere, og i verste fall smøre enda dårligere.
På banebil blir det jo rettere for der har du såpass høy oljetemp at den blir tynnere av det, men på veibruk? Neeh.
Man vil liksom ikke ha verken sirup eller vann til å smøre motor, sånn konsistensmessig og grovt skissert.
Tror ikke Toyota anbefalte 5/10w-30/40 sånn bare på måfå
Men igjen, ikke min motor, og skjønner at du vil ta vare på den siden den er påkosta mye.
Men vet ikke om det er nødvendigvis rett å kjøre en kjempetykk olje, royal purple eller ei. Men hei, din bil, gjør det du tenker er rett
- 2002 Toyota Caldina GT-Four N-spec - 2004 Toyota MR2 SMT PGP - 2006 Toyota Rav4
Jeg satt å leste bare de siste sidene og det var snakk om både MLS pakninger og alt sånn, så jeg glemte dette var ikke en med turbo på, varmen fra turbo øker eksepsjonelt raskt når en begynner å la den spinne
10-60w går sikkert greit det, men jeg hadde ikke kjørt på det uten luftskruen og veldig aktiv bruk av nevnte luftskru
En av Royal Purple sine andre oljer vil jeg mene er mer egnet til en NA motor, dem har alle samme fantastisk gode oljekjølingen og uten luftskruen så blir det liksom ikke samme behovet, imo.
Nå tror jeg ikke at det gjør så veldig mye fordi 3s motorene ser aldri høy oljetemp og vil da sannsynligvis ikke oppnå en 60 oljes aller tjukkeste sirup fordi den oppnås mellom 125 og 150 grader i oljen, så den blir ikke akkurat sitt tjukkeste heller, da jeg kjørte med GT4'n og godt oppjazza turbo til 1.4 bar, selv om jeg kjørte villmann så skulle en slite jævlig mye med å komme over 100 grader på oljen i sumpen, hadde måler rett i tappeplugg for det er i sumpen en vil måle, en vil vite tempen på det man suger inn i silen selvsagt.
For å fortelle hva som skulle til for å legge seg på 120-130 grader i oljen på 3sgte, 4 runder på nurburgring, rett etter hverandre, men da måtte jeg slakke av fordi tempmåler på kjølevann også begynte plutselig å stige over sin absolutt standard "litt under middels" posisjon, alle vet hvor det er for alle MR2 målere står samme plass ved driftsvarm
Litt angående toyota sin oljeanbefaling. De har ofte et miljøaspekt inni bildet også.
Et godt eksempel er 2gr. Husk at Lotus har identisk motor, men folk som kjører lotus har et litt annet kjøremønster enn mann med hatt i camry eller fotballfrue som kjører kidsa på trening i en sienna.
Toyota anbefaler 0w20 på 2gr. Lotus anbefaler 10w/40. Akkurat samme motoren.
David Riiber/underground garage bygget motorn for å kjøre på den oljen, så det er den jeg skal bruke. Klar beskjed der altså. Men artig å lese infoen dere deler. Så her er det litt og vært og snappe opp.
Fordeler med Royal Purple XPR 10W60
Ekstrem slitasjebeskyttelse – reduserer metall-mot-metall kontakt og forlenger motorens levetid.
Økt effekt og dreiemoment – lav friksjon gir mer kraft til hjulene.
Kompatibel med eksotiske drivstoff – motstår utvasking og emulgering fra metanol og andre racingdrivstoff.
Høytemperaturstabilitet – tåler ekstreme motortemperaturer uten å brytes ned.
Rust- og korrosjonsbeskyttelse – beskytter selv under tøffe lagrings- og driftsforhold.
Klar til bruk – ingen flushing nødvendig ved overgang fra andre syntetiske eller konvensjonelle oljer.
Betviler det ikke, samtidig som mye av det du lister høres ut som "marketing mumbo jumbo".
Olje er litt som høyttalerledninger til hifi folk, du får gullbelagte ledninger som koster 100'000,- metern, som låter "organsisk og gir varm klang"
Magne: Stoler man på Toyota sine anbefalinger, eller Lotus sine? Hvem har best rykte for pålitelighet? Men joa, så klart bruksområde dikterer hvilken olje du skal kjøre. Er jo AKKURAT det jeg mener her, har BEAMS motoren her et bruksområde som tilsier at 10w-60 olje er rett? For høyere er ikke alltid bedre, det kan bli for tykk olje.
Min personlige vendetta er at alle entusiaster ser ut til å skal kjøre 10w-60 olje, enten det er en gammel Corolla med 3k motor eller om det er en NA motor som varver på høyt turtall, av og til.
Annet eksempel er oljefilter, det finnes oljefilter som filtrerer ekstremt mye bedre enn originale Toyota filter, men igjen bedre filtrering er ofte lik dårligere flyt igjennom filter, og dermed potensielt dårligere smøring til kritiske deler.
Mulig ringene på motor etc er tilpasset 10w-60, forhåpentligvis lagerklaring osv også. Men er oljekanalene i blokken åpnet slik at det flyter korrekt mengde olje opp til toppen og kammene? Det er mye å vurdere når man anbefaler en TYKK olje til en bil som ikke brukes på bane hele tiden.
Det beste er selvfølgelig å gå ut fra faktiske data.
Hvis du virkelig er bekymret for motor og om den har det bra, bestill en oljeanalyse neste gang du bytter olje:
Hei.
Ja, det gjør vi. Pris er 550,- eks mva pr prøve. Inkluderer analysene viskositet, basetall, FT-IR og ICP metallanalyse. Vedlagt er en analysebestillingsblankett. Fint om denne fylles ut etter beste evne og legges med prøven (trenger minimum 50 ml prøvemateriale). Legger også med en brosjyre om hvordan man tar en god oljeprøve.
Om ønskelig kan vi sende en prøveflaske og ferdigfrankert svarkonvolutt til deg. Dette er inkludert i prøveprisen hos oss, men vi tar betalt for frakt ut fra laboratoriet. Men hvis det bare er planlagt en prøve er det enklere å finne en egnet liten beholder og sende direkte til oss. Kan da sendes til Norsk Oljelaboratorium AS, Fjordgata 8, 7900 RØRVIK.
Spør gjerne om noe skulle være uklart.
Med vennlig hilsen
Melanie Iversen
Norsk Oljelaboratorium AS
Det koster ikke mye, og du får et godt svar på om du har god kjemi i motor, og om du har rester av lagre etc i oljen.
Her også en faktisk ingeniør fra Redline. https://youtu.be/6VLMfUz34R0?t=287
(4:40 og utover). Løpsbiler trenger ikke 10w60 olje, selv ikke M3 som står oppgitt med det fra fabrikk.
Han anbefaler også å holde et øye med oljetemp, og kommer med godt innspill på hva man bør se etter for å passe på om oljen fungerer som den skal.
Bare mine 50øre om saken
Til en entusiastbil som får mye stell går det neppe ille uansett.
Men heck, kjør 15w80 for min del
- 2002 Toyota Caldina GT-Four N-spec - 2004 Toyota MR2 SMT PGP - 2006 Toyota Rav4