Side 2 av 2

Legg innLagt inn:25 jul 2005 22:12
av CelicaTurbo
neida, lyser ingen lampe for lambdasonden, men det vil være feilkode registrert om du tar en diagnose av ECU. Bilen kan kanskje føles litt mindre responsiv ved vanlig småkjøring/crusing osv men du skal ikke merke noen forskjell på effekt ved full gass. Dette er pga at uten lambdasonden setter du ECU i en modus hvor den bruker faste bensin- og tenningstabeller, de samme tabellene som alltid blir brukt når du gir full gass. Når lambdasonden er ok vil ECU kjører fra en annen basis-tabell og i tillegg justere resultatverdiene i tabellen utifra signaler fra andre sensorer slik som lambdasonden (tabellverdi+korreksjonsverdi fra sensorer = faktisk verdi ECU bruker som grunnlag for å bestemme bensinmengde, tenning osv).

Napp ut pluggen til lambdasonden nede i eksosen så merker du hvordan bilen oppfører seg da. Trolig merker du ikke noen særlig forskjell i motorkarakteristikk for det gjorde ikke jeg på min MR2 GTi ihvertfall ;)

Legg innLagt inn:28 jul 2005 21:54
av Raze_r
hmmm men hvordan vet du da om den slutter å virke en gang?
det er liksom ikke noe man måler i ecu 1 gang i uken.....

Legg innLagt inn:28 jul 2005 23:47
av CelicaTurbo
som regel blir sensoren litt sløv og da vil du kjenne at motoren napper og rykker på lett gasspådrag, eventuellt kommer det feilkode og ECU ignorerer dritten og du merker ingenting med mindre du eller verkstedet tar diagnosetest, eller du lurer på hvorfor i all verden bensinforbruket plutselig har gått så mye opp...