Side 2 av 4
Legg innLagt inn:10 jun 2003 16:33
av tahustvedt
Ikke glem den fantastiske modellen med 3SFE. Den ble solgt uten vinge.

Legg innLagt inn:10 jun 2003 16:35
av Burnout
lurer også på hva vvti og vvt sport står for,sett det på de nye celicaen blant annet..??
Legg innLagt inn:10 jun 2003 16:36
av tahustvedt
variable valve timing er det vel...
Legg innLagt inn:10 jun 2003 16:37
av bose
VVTi= Variable Ventil Tider innsprøytning.
Legg innLagt inn:10 jun 2003 16:38
av Burnout
hm og det vil si??
Legg innLagt inn:10 jun 2003 16:40
av bose
At elekrinikken styrer ventilene sånn at de går optimalt, samme som Hondas VTEC system. Er ikke sikkert det er riktig ,men det er det jeg tror.
Legg innLagt inn:10 jun 2003 16:41
av Erlend
Noe lignende Hondas VTEC, har ikke lest mye om VVT-i, men det er på en måte en litt snillere versjon av VTEC-teknologien, utviklet fra scratch av Toyota. Tror det er noe slikt at motoren skjønner bedre når du vil kjøre økonomisk og når du vil ha mest mulig ut...
Legg innLagt inn:10 jun 2003 16:47
av Burnout
ok,men det er jo mer sportslig en de vanlige ikke sant.Så hva har Yaris VVT for,liten konebil greit til sitt bruk.Syns bare de litt mer spesielle bilene burde ha det.
Legg innLagt inn:10 jun 2003 17:33
av Erlend
Tja, Yaris har vel VVT-i fordi det er den nye ventilteknologien til Toyota, og som gjør det mer økonomisk også. Husk at Toyota programmerer ECUen selv, og da programmerer de nok MR2 VVT-i ECUer og Celica ECUer litt annerledes (litt mer fokus på kraft enn økonomi og driftsikkerhet) enn de programmerer en Yaris eller Corolla ECU

Legg innLagt inn:10 jun 2003 20:13
av Christian
Hvorfor har ikke toyota pressa VVTi lengre egentlig?
Prøvde en Civic VTEC av en arbeidskollega for en tid siden, artig motor
Bose : Så så, det er 230 på bakhjula ja

Legg innLagt inn:10 jun 2003 20:59
av MR2turbo
VVTi er ikke det samme som vtec.. VVti er jo som sagt variable ventiltider, mens vtec'en hovedsaklig går ut på å endre ventil-løftet...
Det er en ekstra høy kam som kommer frem når du når et gitt turtall...
Men jeg mener at Toyota har en VVTL (Variable Valve Timing and Lift) som tilsvarer Hondas Vtec... men Honda er jo ledende på den teknologien da...
Legg innLagt inn:10 jun 2003 21:41
av Erlend
Ah, det er sant ja. VTECen har den ekstra kam'en ja.

Visste jo egentlig det...
Tror at Toyota kan utvikle ventilteknologien sin lengre enn Honda - det er mer et spørsmål om de VIL bruke så mye penger på å utvikle noe som er bedre i kraftsammenheng.
Legg innLagt inn:10 jun 2003 21:48
av Burnout
er vvt noen bra da i forhold til vanlig.Twin cam er vel bedre??
Legg innLagt inn:10 jun 2003 22:23
av MR2turbo
Det er to uavhengige ting.. Du kan ha VVT på twin kam motorer, og de aller fleste nye motorer har det...
Legg innLagt inn:10 jun 2003 22:26
av Burnout
så det har ikke så mye å si på effekt....?