Side 2 av 2

Legg innLagt inn:30 mai 2005 12:31
av Erlend
Teoretisk har jo RWD overtaket - i en FWD-bil bruker man fronthjulene til å styre, akselerere og bremse, og bakhjulene henger bare med på lasset. (Bremsing på bakhjulene spiller liten rolle, derfor man ofte har skiver foran og tromler bak)
På en RWD-bil får man en greiere fordeling, man frigjør fronthjulene til å styre og bremse, og bakhjulene tar seg av akselerering og bremsing.
Det eneste som vil være bedre (sett rent teoretisk) vil være firehjulstrekk, hvor man bruker alle fire hjulene for akselering og bremsing, og enten forhjulene eller i noen tilfeller alle fire hjulene til å styre med.

Legg innLagt inn:30 mai 2005 14:50
av CelicaTurbo
rent teoretisk har jo bakhjulstrekkere betydelige fordeler over forhjulstrekkere, men det er jo tydelig at det fungerer litt annerledes i praksis når mange moderne forhjusltrekkere fint klarer å bevise at de er vel så kjappe eller kjappere på banen enn tilsvarende eller sterkere bakhjusltrekkere/firehjulstrekkere. Da tyder det på at det ofte er andre ting enn hvilke hjul som drar som avgjør gode tider på banen.

Legg innLagt inn:30 mai 2005 16:33
av Erlend
Det er helt klart mange andre ting som spiller inn på hva som gjør en bil bra å kjøre! Det er jo mange biler der ute med bakhjulstrekk og firehjulstrekk som lett blir kjørt fra i svinger av forhjulstrekkere. Så jeg får konkludere med at jeg får se på hver bil for seg og glemme hvilke hjul den trekker på ;) Men nå er det dette med moroa da 8)