Side 2 av 3

Legg innLagt inn:28 mai 2005 17:50
av kake
Fantare skrev: Huff, må jo være bruker der..
Det tar 2 minutter å signe opp? :P
Fantare skrev: Hvor ligger bergheim da?
http://www.bergheim.no

Legg innLagt inn:28 mai 2005 17:51
av Fantare
kake skrev:
Fantare skrev: Huff, må jo være bruker der..
Det tar 2 minutter å signe opp? :P
Fantare skrev: Hvor ligger bergheim da?
http://www.bergheim.no
Takker så mye for svar :D

GM Syncromesh

Legg innLagt inn:28 mai 2005 18:00
av Fantare
Det virket som GM Syncromesh var rette oljen for meg, skal prøve den :)

Kommer med et lite referat om hvordan det ble etter byttet :wink:

Legg innLagt inn:28 mai 2005 18:01
av kaimagne
Hvis du girer fra 3. til 2. gir uten å mellomgasse, så sliter det mye ja. Måten å få til minimum slitasje, er å sørge for at motoren har det turtallet den vil ha ETTER at du har sluppet ut clutchen, før du banker den i gir. Da glir den så fint atte. :)

Lærte med det trikset som fersk 19-åring da jeg kjørte Volvo 240 uten clutch ei uke... Det gikk bra det også, var litt knot i lyskryss og sånt, men... ;)

Legg innLagt inn:28 mai 2005 18:03
av Fantare
kaimagne skrev:Hvis du girer fra 3. til 2. gir uten å mellomgasse, så sliter det mye ja. Måten å få til minimum slitasje, er å sørge for at motoren har det turtallet den vil ha ETTER at du har sluppet ut clutchen, før du banker den i gir. Da glir den så fint atte. :)

Lærte med det trikset som fersk 19-åring da jeg kjørte Volvo 240 uten clutch ei uke... Det gikk bra det også, var litt knot i lyskryss og sånt, men... ;)
Jeg er ganske ny på dette, Skjønner ikke helt hva dere mener med mellomGasse :oops: Men jeg kan prøve meg frem da :?

Takker så mye for alle svarene 8)

Legg innLagt inn:28 mai 2005 18:19
av kake
Fantare skrev: Jeg er ganske ny på dette, Skjønner ikke helt hva dere mener med mellomGasse :oops: Men jeg kan prøve meg frem da :?

Takker så mye for alle svarene 8)
Girer du ned fra 3. til 2. i f.eks 70km/t vil motoren ha for lavt turtall når du slipper ut klutsjen, og synkringene må spinne opp akslingen til samme hastighet. Da sliter du mye på ringene og klutsjen.

Før du slipper klutsjen kan du derimot prøve og mellomgasse, slik at turtallet du har stemmer med det du får når du slipper klutsjen i 2.gir. Treffer du akkurat bare glir den i gir, og du sparer både kasse og klutsj for slitasje. Og så mye proffere det er :)

Kjører du på grensa eller på f.eks is og girer ned slik uten å mellomgasse risikerer du og få sleng på bilen også.

Legg innLagt inn:28 mai 2005 18:29
av Fantare
kake skrev:Girer du ned fra 3. til 2. i f.eks 70km/t vil motoren ha for lavt turtall når du slipper ut klutsjen, og synkringene må spinne opp akslingen til samme hastighet. Da sliter du mye på ringene og klutsjen.

Før du slipper klutsjen kan du derimot prøve og mellomgasse, slik at turtallet du har stemmer med det du får når du slipper klutsjen i 2.gir. Treffer du akkurat bare glir den i gir, og du sparer både kasse og klutsj for slitasje. Og så mye proffere det er :)

Kjører du på grensa eller på f.eks is og girer ned slik uten å mellomgasse risikerer du og få sleng på bilen også.
Tusentakk for svar :D Skal prøve og gjøre det :twisted:

Legg innLagt inn:29 mai 2005 12:03
av lasserj
jeg mellom gasser bestandig når jeg tar forbikjøringer, 5-3 går smertefritt da :)

Legg innLagt inn:29 mai 2005 19:06
av Fantare
kake skrev:Før du slipper klutsjen kan du derimot prøve og mellomgasse, slik at turtallet du har stemmer med det du får når du slipper klutsjen i 2.gir. Treffer du akkurat bare glir den i gir, og du sparer både kasse og klutsj for slitasje. Og så mye proffere det er :)
Prøvde så godt jeg kunne og mellomgasse når jeg var ute og kjørte i dag.
Noen ganger ble det veldig teit, og noen ganger vill jeg si at jeg traff ganske så bra :lol: Trur det er en vanesak det der, håper jeg får det til bedre senere.

Vanskelig når jeg skal bremse samtidlig da, da ble det endel og tenke på :roll:

Legg innLagt inn:29 mai 2005 20:47
av kake
Fantare skrev: Prøvde så godt jeg kunne og mellomgasse når jeg var ute og kjørte i dag.
Noen ganger ble det veldig teit, og noen ganger vill jeg si at jeg traff ganske så bra :lol: Trur det er en vanesak det der, håper jeg får det til bedre senere.

Vanskelig når jeg skal bremse samtidlig da, da ble det endel og tenke på :roll:
Litt trening må til, men hva mener du med å bremse samtidig, kjører du på bane ? :P Skal du bremse ned i en avkjørsel eller et lyskryss f.eks så er det bedre å bare bremse helt ned, og så gire ned senest mulig. Å drive og bremse på gira sånn ned i fart er uprofft, da er det bedre å bare bremse og gire bittelitt før den kveles. Det er dessuten mye billigere å bytte bremser av og til enn clutch og girkasse :) Men, før forbikjøringer og hvis du skal ha maks aks, så kan du mellomgasse eller dobbeltklutsje.

Legg innLagt inn:29 mai 2005 23:33
av Fantare
Når det kommer ei avkjørsel så bremser jeg selsagt ned til laft turtall før jeg setter den i gir, bremser ikke på girene.

Øvelse gjør mester, blir vell årning ettervert 8)

Legg innLagt inn:30 mai 2005 10:27
av saftisme
Jeg har samme problemet fra 2 til 1 gir.. har lært meg å kjøre med det. merker det aldri lengre :P er bare forsiktig ,men bestemt i giringa ;)

Legg innLagt inn:30 mai 2005 12:58
av Veilside_Supra
hmm.. skal nedover å se på en bil til uka.. og han sa det var noe skraping fra 2. til 3. gir, men at det ikke var noe problem.. hmm hørtes jo rimelig dyrt ut å få byttet sync ringer.. hva koster det svart da?(ca) verksted er jo så inneihelvettes dyrt, eneste der er jo at du har litt garanti for arbeidet..

thanks :wink:

Re: Raping i 2.Giret

Legg innLagt inn:06 jun 2005 22:29
av Dreaz
Fantare skrev:Lurte på om dere kunne hjelpe meg med noe, eller gjøre meg klokere :roll:

Når jeg girer ned fra 3. til 2.Giret så raper det :? Men det går bra om jeg gjør det i sakte fart, litt kjedlig syns jeg :cry:
Hva må byttes, hva kommer evt prisen på?

Takker så mye for svar
holder på med dette på bilen min nå.. hælvettes mye jobb men blir vel bra. hatt ut hele motoren samtidig å ovehalt den. toyota tar ca 15000 for jobben. har en komplett 3sge gearkasse med ny synkring i 2 og 5 + hovedrevet og reversdrevet med nye lagre liggende i deler. har kjøpt deler for 5000 som jeg ikke trenger likevell. så si fra viss du trenger..

Legg innLagt inn:07 jun 2005 06:51
av sindrejl
CelicaTurbo skrev:hadde sliten synkroring på MR2'en tidligere og man blir fint vant til å kjøre slikt uten skraping og uten at det tar noe lengre tid å gire. Det er bare snakk om at man leder girspaken inn i gir så skifter den med en gang den er klar istedenfor de fleste som ser ut til å trekke girspaken inn i gir. Den eneste som uten videre klarte å kjøre min MR2 uten å skrape girene var meg selv og min bror pga at vi begge har lært korrekt girteknikk. Om jeg prøvde å presse den i gir endte det bare med masse skraping og girkassen motsatte seg giret og jeg brukte totalt mye mer tid på å få den i gir. Om jeg virkelig skulle ha den i gir som ved drag-racing er det bare å rive den over som folk normalt gjør når du driver slik kjøring. Når man tar slike brutale girskift gjør det liten forskjell om synkroringene fungerer allikevel.. Girskiftene ble ikke værre på min MR2 i de to årene jeg hadde den ihvertfall, men det ble vanskeligere å selge bilen når det var slik så klart. Det kan hjelpe å bytte til annen girolje.
hjalp en del for meg å bytte olje iallefall, men jeg også girere sånn.. og BANKER den i gir om jeg virkelig skal gjør det kjapt :D