Legg innLagt inn:28 mai 2005 17:50
Fantare skrev: Huff, må jo være bruker der..Det tar 2 minutter å signe opp?

Fantare skrev: Hvor ligger bergheim da?http://www.bergheim.no
Fantare skrev: Huff, må jo være bruker der..Det tar 2 minutter å signe opp?
Fantare skrev: Hvor ligger bergheim da?http://www.bergheim.no
kake skrev:Takker så mye for svarFantare skrev: Huff, må jo være bruker der..Det tar 2 minutter å signe opp?
Fantare skrev: Hvor ligger bergheim da?http://www.bergheim.no
kaimagne skrev:Hvis du girer fra 3. til 2. gir uten å mellomgasse, så sliter det mye ja. Måten å få til minimum slitasje, er å sørge for at motoren har det turtallet den vil ha ETTER at du har sluppet ut clutchen, før du banker den i gir. Da glir den så fint atte.Jeg er ganske ny på dette, Skjønner ikke helt hva dere mener med mellomGasse
Lærte med det trikset som fersk 19-åring da jeg kjørte Volvo 240 uten clutch ei uke... Det gikk bra det også, var litt knot i lyskryss og sånt, men...
Fantare skrev: Jeg er ganske ny på dette, Skjønner ikke helt hva dere mener med mellomGasseGirer du ned fra 3. til 2. i f.eks 70km/t vil motoren ha for lavt turtall når du slipper ut klutsjen, og synkringene må spinne opp akslingen til samme hastighet. Da sliter du mye på ringene og klutsjen.Men jeg kan prøve meg frem da
![]()
Takker så mye for alle svarene
kake skrev:Girer du ned fra 3. til 2. i f.eks 70km/t vil motoren ha for lavt turtall når du slipper ut klutsjen, og synkringene må spinne opp akslingen til samme hastighet. Da sliter du mye på ringene og klutsjen.Tusentakk for svar
Før du slipper klutsjen kan du derimot prøve og mellomgasse, slik at turtallet du har stemmer med det du får når du slipper klutsjen i 2.gir. Treffer du akkurat bare glir den i gir, og du sparer både kasse og klutsj for slitasje. Og så mye proffere det er
Kjører du på grensa eller på f.eks is og girer ned slik uten å mellomgasse risikerer du og få sleng på bilen også.
kake skrev:Før du slipper klutsjen kan du derimot prøve og mellomgasse, slik at turtallet du har stemmer med det du får når du slipper klutsjen i 2.gir. Treffer du akkurat bare glir den i gir, og du sparer både kasse og klutsj for slitasje. Og så mye proffere det erPrøvde så godt jeg kunne og mellomgasse når jeg var ute og kjørte i dag.
Fantare skrev: Prøvde så godt jeg kunne og mellomgasse når jeg var ute og kjørte i dag.Litt trening må til, men hva mener du med å bremse samtidig, kjører du på bane ?
Noen ganger ble det veldig teit, og noen ganger vill jeg si at jeg traff ganske så braTrur det er en vanesak det der, håper jeg får det til bedre senere.
Vanskelig når jeg skal bremse samtidlig da, da ble det endel og tenke på
Fantare skrev:Lurte på om dere kunne hjelpe meg med noe, eller gjøre meg klokereholder på med dette på bilen min nå.. hælvettes mye jobb men blir vel bra. hatt ut hele motoren samtidig å ovehalt den. toyota tar ca 15000 for jobben. har en komplett 3sge gearkasse med ny synkring i 2 og 5 + hovedrevet og reversdrevet med nye lagre liggende i deler. har kjøpt deler for 5000 som jeg ikke trenger likevell. så si fra viss du trenger..![]()
Når jeg girer ned fra 3. til 2.Giret så raper detMen det går bra om jeg gjør det i sakte fart, litt kjedlig syns jeg
Hva må byttes, hva kommer evt prisen på?
Takker så mye for svar
CelicaTurbo skrev:hadde sliten synkroring på MR2'en tidligere og man blir fint vant til å kjøre slikt uten skraping og uten at det tar noe lengre tid å gire. Det er bare snakk om at man leder girspaken inn i gir så skifter den med en gang den er klar istedenfor de fleste som ser ut til å trekke girspaken inn i gir. Den eneste som uten videre klarte å kjøre min MR2 uten å skrape girene var meg selv og min bror pga at vi begge har lært korrekt girteknikk. Om jeg prøvde å presse den i gir endte det bare med masse skraping og girkassen motsatte seg giret og jeg brukte totalt mye mer tid på å få den i gir. Om jeg virkelig skulle ha den i gir som ved drag-racing er det bare å rive den over som folk normalt gjør når du driver slik kjøring. Når man tar slike brutale girskift gjør det liten forskjell om synkroringene fungerer allikevel.. Girskiftene ble ikke værre på min MR2 i de to årene jeg hadde den ihvertfall, men det ble vanskeligere å selge bilen når det var slik så klart. Det kan hjelpe å bytte til annen girolje.hjalp en del for meg å bytte olje iallefall, men jeg også girere sånn.. og BANKER den i gir om jeg virkelig skal gjør det kjapt