Side 2 av 3

Legg innLagt inn:21 mar 2003 19:45
av Christian
Det er nesten dobbel effekt det, må da være bra.
Kanskje noen her som kunne være interessert i noe av det samme :wink:

Legg innLagt inn:21 mar 2003 20:13
av erling
Hadde jo vært artig ja. Men med tanke på driftssikkerhet og moro for pengene vil jo alltid turbo være veien å gå. Det hadde nok han her gjort og hadde det vært tillatt med overladning.

Men uansett, det er jo mer spesiellt enn en 3S-GTE...

Legg innLagt inn:21 mar 2003 22:06
av MR2turbo
Jeg har sittet på med en hjemmebygget "5sfte" Han har laget manifold og brukt en mitsubishi turbo.. Den gikk bra akkurat da, men han har hatt litt trøbbel.. Men en sånn motor er et veldig bra utgangspunkt for et prosjekt, ja :)
Det er den borterste svarte på dette bildet:
Bilde
Har forresten prata noen ganger med han Arild som kjører Rally, det høres jo ut som om den er rå den motoren :) Den er jo profft bygget..

Legg innLagt inn:22 mar 2003 14:46
av CelicaTurbo
5S-FE er nok et bra utgangspunkt for turbo med tanke på at den har et større volum.. jo større volum jo større effektfordel med turbo :)

Legg innLagt inn:22 mar 2003 15:50
av chris
CelicaTurbo skrev:5S-FE er nok et bra utgangspunkt for turbo med tanke på at den har et større volum.. jo større volum jo større effektfordel med turbo :)
Sånn sett burde vel Viper være et godt utgangspunkt for turbo :D 8 liter liksom :P

Legg innLagt inn:22 mar 2003 16:00
av MR2turbo
...for eksempel, ja, men det er jo en amerikaner.. :)

Legg innLagt inn:22 mar 2003 16:07
av chris
Hehe, sant nok. Bare tenkte, siden den har den største motoren. Men den leveres jo ikke med turbo. Trengs vel strengt tatt ikke heller ;) Tror det er den eneste amerikaneren jeg kunne tenkt meg, om jeg ikke skulle hatt sånn som vi i trøndelag kaller for spølmobil (å spøle (husk tjukk l) = å spinne).. type 78' Trans Am Bandit Edition ellerno :D

-EDIT-
Dere må ikke misforstå nå. Jeg er helsvoren Japse-fan :)

Legg innLagt inn:22 mar 2003 16:27
av MR2turbo
Joa, det hadde sikker vært artig å hatt en Burne-bil.. Men det er jo liksom litt harry det da på en måte.. :mrgreen:

Legg innLagt inn:22 mar 2003 19:14
av chris
Ikke bare litt heller :mrgreen:

Legg innLagt inn:23 mar 2003 03:07
av Erlend
Sverger til japanske turtallsmotorer!
Enda bedre hvis de har turbo eller kompressor :) Det er herlig med snerret som kommer når du koser deg på øvre halvdel av turtallsskalaen!

Selv om jeg merker et *ørlite* misunnelsestikk når jeg hører go'lyden fra en amerikansk V8er... :?

Legg innLagt inn:23 mar 2003 12:40
av chris
Joda, det er fine lyder i store amerikanske motorer. Vi får heller tenke på "fin lyd, men den ryker snart" :twisted:
Jeg er nok tilhenger av japansk turtall. Jeg kjører aktivt, og liker å kunne dytte inn et lavt gir i forbikjøring, frese opp turtallet, og dra hissig forbi ;)
Kompis av meg har 98' Jeep Grand Cherokee V8 Limited.. den har vel 5.8 liter, sånn ca deromkring. Klart det er komfortabelt, og pent å høre på den dype brummingen. Behagelig å kjenne all trekk-kraften, selv på lavt turtall. Men JEG synes ikke det er gøy i det hele tatt. Og så bruker de altfor mye bensin.. 1.2 l/mil på pen langkjøring..

-EDIT-
Men en ting er jo vi alle enige om.. nazi-sleder duger ikke til noe ;)

Legg innLagt inn:23 mar 2003 23:27
av @lpher
CelicaTurbo skrev:5S-FE er nok et bra utgangspunkt for turbo med tanke på at den har et større volum.. jo større volum jo større effektfordel med turbo :)
Så vidt jeg har forstått...så egner ikke 5S-FE motoren seg til høyt effektutak....det faktum at den benytter en FE topp...bekrefter vel
også at det er snakk om en 'lean burn' motor....med andre ord
så er den økonomisk annlagt...fremfor å være sportslig.

@lpher

Legg innLagt inn:23 mar 2003 23:32
av MR2turbo
ja, men det går an å sette på 3sgte topp på den om jeg ikke tar feil.. :)

Legg innLagt inn:24 mar 2003 13:24
av @lpher
MR2turbo skrev:ja, men det går an å sette på 3sgte topp på den om jeg ikke tar feil.. :)
Tja...har hørt snakk om 'FE to GE head swap' i flere år, men
jeg kan ikke huske å ha hørt om et som har funket ;-)

Samma med turbo på 5S blokka også....amerikanerne har hylt....høyt...
om turbo til den i mange mange år nå....og det var faktisk et par
'tuningfirms' som varslet at det ville komme....et av dem lanserte
et kiot også...for så å trekke det tilbake etterpå....med det til svar at
motoren ikke responderte like bra på turbon...til og med med lavt trykk...

MEN...dette er egentlig kun hearsay, og mine antagelser...om det funker på den sorte mr2'en...så er det jo kjempeartig... ;-)

Når jeg tenker meg om så heter den ikke 5S-FE hller... ;-)
men serimot....5A-FE....og er da mer i slekt med den seige 1,8 litern
som sitteri 94-99 celica...og 98-00 Avensis ;-)

@lpher

Legg innLagt inn:24 mar 2003 13:28
av MR2turbo
Det er nok ikke bare lett å få det til å fungere, men motoren som sitter i mr2'en heter 5s-fe, ikke 5a-fe... :wink: