TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Min vei til MR2

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

Vil du følge min vei til Toyota MR2?

Ja
34
77%
Nei
10
23%

#78824  av Tor

Har jobbet 3 år hos onkel jeg :) Spart opp nesten 200.000 ,- ved og jobbe vedsiden av skolen :) Er er sparegris jeg da, ikke røyk, snus eller alkohol :)

#78831  av Fredrik

angrykid skrev:Ønsker deg lykke på veien, og retter ett litt kritisk blikk mot målet ditt :)

Om du skal klare 100 000 på ett år, må du i utgangspunktet ta høyde for at du må spare inn ca 8000 pr mnd. Nå vet ikke jeg hva lærlingelønn er på nå til dags, men jeg tjener selv 17 000 netto pr mnd, og har 12 000 i faste utgifter pr mnd, dette iberegnet lån på bil samt studielån og div andre ting :)

Jeg vil tro at du ikke har noe lån, siden du har gått praktisk relatert skole der du trenger lærlingetid. I min tid var lærlingelønna på hele 5000 pr mnd, så jeg ville nok aldri klart det du prøver på :)

Men jeg håper du klarer det, for det motbeviser bare det jeg selv har sagt og gjort opp igjennom min tid som arbeider.. :) viljestyrke er alt som skal til.. :)

Lykke til.

/sture

Jeg har minimale utgifter (ingen lån). Rundt regna så trenger jeg ikke mer enn maks 2000,- i mnd. Detta dekker da bensin, billig mat på jobben og tlf regninga.
Hvis jeg skulle ha reine 7,5 timers dager i hele 2005 så vil jeg komme til å tjene 182.250 brutto. Og med en skatt på 36% (syns det er litt mye å lønna mi kanskje :?:)blir det 116.640 netto og skulle jeg da ha utgifter på 2000,- i mnd (-24.000,-), sitter jeg da igjen med 92.640,-.
Så kan vi begynne å plusse litt igjen! Får mellom 12-13.000,- i feriepenger, men la oss si 12. Da er jeg faktisk oppe i 104.640,-. Også får jeg igjen noen kroner på skatten.

Å som jeg nevnte blir detta tall med reine 7,5timers dager! Å et år uten overtid eller ekstra timer er nesten umulig!

Har heller INGEN planer om ferie. Veit jeg klarer meg fint uten. De feriedagene jeg har hatt i år er bare ligge-på-sofa`n-og-se-på-tv-dager.

Moro å se at det faktisk var litt interesse da! Takker for all støtte så langt ;)

#78832  av Fredrik

Tor skrev:Har jobbet 3 år hos onkel jeg :) Spart opp nesten 200.000 ,- ved og jobbe vedsiden av skolen :) Er er sparegris jeg da, ikke røyk, snus eller alkohol :)
Der er vi ganske forskjellige.. Har ikke spart ei krone og liker å bruke penger! Men det må det bare bli slutt på hvis jeg skal ha MR2 fortest mulig.. Og ja.. jeg SKAL klare det :D

#78846  av sleeper

Tor skrev:Har jobbet 3 år hos onkel jeg :) Spart opp nesten 200.000 ,- ved og jobbe vedsiden av skolen :) Er er sparegris jeg da, ikke røyk, snus eller alkohol :)

ikke alkohol? blir ikke det litt kjedelig da? (foresten: har kommet frem til at det er ikke alkoholen til en fest som koster penger... det er all den taxi kjøringa og det man bruker på byen som koster penger!)

#78857  av GT_rider

sleeper skrev:
GT_rider skrev:Skal nok følge med deg. Men det kan bli hardere enn du tror. Kan jeg love deg. Har vært i gjennom det samme selv, da jeg kjøpte celicaen.
Men lykke til.
men så er man fornøyd når man har spart en opp til en bil og da...deilig følelse når man kjører rundt i den rett etter kjøp...
Å ja.. Det skal være sikkert og visst. Synes ikke det er noe stas med forbrukslån når man er 18, og nett har fått lappen. Ting skal betales. Med renter. Da syns jeg det er bedre å ha spart for å nå målet. For tiden da jeg trenger hjelp fra banken, den kommer helt sikkert til meg også. Viss jeg ikke vinner i LOTTO da 8) 8)

Men lykke til. Du trenger det. Håper ikke det ender med samlivsrudd da. Da har du nok bevist at du virkelig kan kunsten å spare :)

#83029  av Fredrik

FÃ¥r vel oppdatere litt da kanskje..

Sparinga blei utsatt i desember pga litt uante utgifter, men nå i januar har ballen begynt å rulle for fullt! :)

Fram til nå har jeg fått satt vekk 4000,- fra første lønning i januar (får lønning hver 14. dag) og har begynt å kreve inn litt gjeld :P Alt i alt er det snakk om hvertfall 4500,-
Og da jeg er nødt til å spare 8000+,- hver mnd, vil jeg si at jeg ligger ganske godt an ;)

PS: Gleeeeedder meg til slutten av 2005!!! :twisted:

#83067  av mr.two

Fredrik skrev:FÃ¥r vel oppdatere litt da kanskje..

Sparinga blei utsatt i desember pga litt uante utgifter, men nå i januar har ballen begynt å rulle for fullt! :)

Fram til nå har jeg fått satt vekk 4000,- fra første lønning i januar (får lønning hver 14. dag) og har begynt å kreve inn litt gjeld :P Alt i alt er det snakk om hvertfall 4500,-
Og da jeg er nødt til å spare 8000+,- hver mnd, vil jeg si at jeg ligger ganske godt an ;)

PS: Gleeeeedder meg til slutten av 2005!!! :twisted:
Høres bra ut ! Keep it up !

#85119  av Fredrik

Andre lønning (og den siste) i januar har funnet sin vei inn på kontoen min..
Blei ikke like høy lønning denna gangen men har satt a 3000,- og er da oppe i 7000,- :D

#85255  av FireWalk

Når jeg skulle kjøpe min første MR2 var jeg en skikkelig sparegris. Jeg sparte meg opp 100.000 kr på et halvt år, og kjøpte bilen kontakt uten noe lån :-)
Nå har jeg Bil nr 2. Og det er komplett umulig å spare noe penger lenger, enda jeg tjener enda bedre nå enn jeg gjorde før... Pengene flyger til alt mulig dill man må ha og ikke må ha.. :P Ikke røyker jeg heler, men drikker jo nå og da.. :-) Kan ikke leve uten en fest i ny og ne.. hehe..

#86976  av gt4cs

er selv elektriker lærling.. men har kanskje ett høyt pengeforbruk da.. aldri klart å spare, liker å bruke penger.. første hele året som lærling tjente jeg 168 000,-... lånet ble ikke noe mindre, ikke kjøpte jeg meg noe spes som jeg husker.. men levde og hadde det bra da :) hehe... så lykke til med 100 000,- grensa!!!

#87005  av Fredrik

gt4cs skrev:er selv elektriker lærling.. men har kanskje ett høyt pengeforbruk da.. aldri klart å spare, liker å bruke penger.. første hele året som lærling tjente jeg 168 000,-... lånet ble ikke noe mindre, ikke kjøpte jeg meg noe spes som jeg husker.. men levde og hadde det bra da :) hehe... så lykke til med 100 000,- grensa!!!
Kjenner meg godt igjen her jaa.. Hehe.. Og det er ikke lett og la vær å bruke penger!
Klør ganske godt i finga etter å bruke litt :P
Men det går greit med tankte på hva som venter meg i desember måned! :twisted:

Også en liten tilståelse;
Er nesten mer forelska i tankene/drømmene om den dagen jeg er lykkelig eier av en MR2 enn jeg er i madamen :oops: Og det er hysj-hysj :P

Siden jeg nå skriver litt her kan jeg jo meddele det at med feriepenger (og litt sånn ekstra ;)) så har jeg 27.000,-
Feriepenga drar selvfølgelig opp en del, men på litt over en måned har jeg klart å holde a 14.500,- :D
Og lønning til torsdag/fredag..

#87006  av gt4cs

syns det er bra gjort om du klarer det!! skal stå respekt av ;)

#87014  av Fredrik

Har jo satt meg ett mål og har bestemt meg for å klare det!
Selvom det kanskje er vanskeligere å ha et slikt spare prosjekt når sommmeren kommer....? Vanligvis er det den årstiden jeg bruker mest penger :roll:

Time will show! Jeg gjør mitt aller beste for å klare det hvertfall og har alliert meg med madamen og venner om at de skal hjelpe meg ;) Like greit først som sist :P

#87020  av FireWalk

Du får begnne å holde noen skikkelige fester! inviter så mange der er plass til (som drikker øl vel å merke).. så er du edru selv, så kan du pante flasker dagen der på :P blir fort 300 kr i pant etter en skikkelig fest :-) hehe.. Jeg gjorde dette da jeg sparte som en gal.. også sørget jeg for å tømme lommeboken for småpenger ganske ofte.. la alt i en sånn isboks. En gang i måneden var jeg i banken og puttet alt sammen på den maskinen som teller... så tastet jeg inn konto nr jeg ville ha pengene inn på, og vips så var pengen satt inn på kontoen min :) Blir fort 1000 kr i småpenger i den boksen... hehe.. vel.. hver krone hjelper sant? :-)

#87033  av Fredrik

Genialt FireWalk! :lol:
Det som er kjipt er at jeg har ikke mulighet til det :(
FireWalk skrev: hver krone hjelper sant? :-)
Sant, så sant!

Putter sjøl alle småmynter på sparegrisen (pluss en og annen lapp)... Unner ikke golfen no utenom bensin..
Men jeg har ikke sommerdekk og det er uaktuelt og bruke penger på dekk! Får heller satse på at stefattern får tak i ;)
Eller så har jeg alltids en sykkel jeg mer enn gjerne kan bruke.. Hehe.. Mulig jeg gjør det uansett når varmere tider begynner å nærme seg.. Er tross alt 300,- i uka spart :D