Fryktelig sjelden jeg bruker 5. giret i det hele tatt, men så kjører jeg stort sett på bygater/småveier så lite relevant. 5-gir under 80 er uansett uaktuelt for min del, er helt avhengig av å kunne bruke litt gass ut av svinger etc, og da er for høyt gir drepen både for bilen og besinforbruk.
Og påstanden om at lavest mulig turtall = minst besinforbruk er ikke helt sann. Det er helt sant at man skal søke lavt turtall, men motoren din har et register hvor virkningsgraden går rakt til helvete når du kommer tilstrekkelig lavt. En god ECU kan aldri kompensere 100% for registersignaturen på motoren din, vi snakker fremdeles om en bensinforbrenningsmotor med relativt lite slagvolum i forhold til kraft, så det finnes grenser for hva som er effektivt, elektronikk eller ei.
Må innrømme at det er drittgøy å bruke masse gass på relativt lavt turtall nå som turboen er på plass, ettersom draget på lavere turtall er som natt/dag sammenlignet med en N/A, men ikke kom å påstå at det er forbrukseffektivt
Er uansett positivt overrasket over turboen, kjører konsistent på ca en liter blank i bykjøring, hvilket jeg finner overraskende bra. (kjører ikke akkurat pent heller, de tankene jeg har målt inkluderer masse testing, 0-100 etc etc)