Side 2 av 2
Legg innLagt inn:08 jan 2003 11:21
av Dalan
erling skrev:Ærlig talt, det er jo såvidt bilen har sladd?? Hvis han hadde henda i lommene, da kan jeg forstå det. Men til og med da kunne han trødd brems og gass i gulvet og tatt en 180 grader. Har sett videoen sinnsykt mange ganger nå, og det ser bare mer fjernt ut for hver gang. Han bremser med en gang baken såvidt begynner å sige litt, ser ikke ut som han svinger det minste til høyre. Det er kun en ekte tosk som får dette til. 
ser mer ut som han svinger til venstre
hehe, det ække greit... tror nok ikke han hadde så mye peiling på hvordan bilen oppfører seg, og uansett så det u t som han burde klart det for dét

Legg innLagt inn:08 jan 2003 13:09
av Erlend
Ha ha! Sykaste bilvideoen jeg har sett. Kunne nesten ikke tro det! Er det mulig å gjøre noe så dumt? Veien går jo RETT FREM! Hvis han har så mye krefter på bakhjula at rumpa hans glipper på så lav hastighet, så er det jo bare litt flexing med håndleddene, så hadde han vært på riktig vei igjen, evt. tatt en 180. He he, jo mer jeg ser på videoen, jo mer ser det ut som om han faktisk VIL til venstre der. Kanskje han hadde tenkt å prøve en donut?

Legg innLagt inn:08 jan 2003 15:27
av erling
ct20b skrev:....det har endt med at han har bilen for salg nå.
Det er jo bra det kom noe godt utav saken da...
Men jeg synes faktisk litt synd på han, når man ser hvor kjendis han er blitt. Omtrent hvert forum har 2 linker til nye forum der videoklippet diskuteres.
ct20b skrev:
men på en annen hånd, det momentet som hjula har ved et sånn turtall, ikke lett å håndtere uten videre kunskap. 396 rwhp som den bilen har(det han hevder) så går det noe uhemmet unna. Kan jo bare nevne at jeg reiv begge knutene på drivakslingene mine på en Saab 900 turboen (300rwhp) jeg hadde, fult driv over en fortgjenger overgang (2'dre gir), vilt hjulspinn så den hvite stripa, og når hjula traff asfaten så ....bang....masse turtall.. ikke bra for kassa heller.. 
Chris
Turboen blåser ikke 396 rwhp med hjulspinn på 2. gir. Dessuten tviler jeg på at den spinner bakhjula fortere enn min NA på 2, og når turtallet er på veg ned som her uten gass er det momentet i motor/drivverk og dekk som spiller inn, og ikke hk. Men at den spinner lettere enn min, det er det jo ikke tvil om.

Legg innLagt inn:08 jan 2003 15:42
av jumbo
Dette er jo korrekt. Han har vel fort vekk 5-6000 omdreininger på 2. gir. I det han slipper gassen og skal bremse, er det jo kun momentet i hjul og drivverk som er interessant, ikke Hk. Med mindre utvekslingen i girkassa skulle værre ulik, er jo hastigheten hjulene spinner med omkring 90 km/t på det turtallet, turbo eller ei... Men ettersom turbomotoren har mindre kompresjon, vil den vel bremse mindre enn en sugemotor, ergo beholdes vel mer av momentet ut i hjulene enn det man ville opplevd med en Gti i samme situasjon? Uansett - fullstendig uinteressant. Stakkars tosk, hvertfall!
Legg innLagt inn:08 jan 2003 17:57
av CelicaTurbo
slik jeg synes det høres ut som er at motorturtallet synker en stund før ræven slipper, mest trolig pga at hjulene vinner grep og motoren klarer ikke å overvinne det grepet, altså blir momentet mot bakken mye kraftigere selv om turtallet synker. I praksis vil det si at ræven presses maks mot bakken pga at akselerasjonen er hardest i det øyeblikket mens momentet til motorens krefter samt retardasjon presses i bakken.. når han da plutselig skifter hele bilens forhold ved å slippe gassen og bremse så går han jo fra en ekstrem tilstand til en annen og det er ganske naturlig at ræven ikke har feste overhodet eller hva?
det er ihvertfall mine teorier, det er nok plenty med andre teorier der ute

Legg innLagt inn:08 jan 2003 18:23
av erling
CelicaTurbo skrev:slik jeg synes det høres ut som er at motorturtallet synker en stund før ræven slipper....
Han har litt sladd en liten stund før han bremser, og når han bremser (og trøkker inn clutch) forverres sladden, altså den blir brått breiere akkurat når han bremser. Tyngdepunktet flyttes frem og sladden og ræven kastes litt ut (Den klassiske som vi vet om fra før)
CelicaTurbo skrev:
....mest trolig pga at hjulene vinner grep og motoren klarer ikke å overvinne det grepet, altså blir momentet mot bakken mye kraftigere selv om turtallet synker. I praksis vil det si at ræven presses maks mot bakken pga at akselerasjonen er hardest i det øyeblikket mens momentet til motorens krefter samt retardasjon presses i bakken.. når han da plutselig skifter hele bilens forhold ved å slippe gassen og bremse så går han jo fra en ekstrem tilstand til en annen og det er ganske naturlig at ræven ikke har feste overhodet eller hva?
det er ihvertfall mine teorier, det er nok plenty med andre teorier der ute 
I og med at han har litt sladd får han ikke maks grep bak, fordi ræva er på veg sidelengs. Trøkker inn brems og clutch på likt etter mitt vett da.
Dette må jo være verdens mest diskuterte krasj snart?

Intressant for oss da.

Legg innLagt inn:08 jan 2003 19:16
av tahustvedt
Imponerende!
Ser nesten ut som om han ikke rører clutchen og bare lar motoren dytte mens han bremser. Umulig å si sikkert hva som skjer.
Har vist den til alle kompisene på jobben hehe...
Tor Arne
Legg innLagt inn:08 jan 2003 19:40
av CelicaTurbo
vi har ihvertfall fått noe å studere på

Legg innLagt inn:09 jan 2003 19:53
av Fangoria
Hehe
