Side 2 av 3
Legg innLagt inn:06 jan 2003 18:36
av Christian
Markus : Tror nok at det bremse oppsettet funker bra ja, men hvordan er det med slitasjen når man bruker slissede skiver?
Innbiller meg at det sliter mer...?
Ikke det at det betyr noe, men kjekt å vite

Legg innLagt inn:06 jan 2003 21:11
av MR2turbo
Jeg er ikke helt sikker på åssen det er med slitasjen.. Har aldri prøvd greenstuff klossene på vanlige skiver, men i og med at klossene passerer en åpning som skal fjerne det glassharde belegget som kommer på klossene, så slites nok klossene fortere.. Men du har hele tiden gode bremser..
Legg innLagt inn:07 jan 2003 00:11
av Christian
Stemmer

Bare jeg får skaffa meg noen nye nå, så skal vi se om det skjer noe.
(En liten strek i regninga det med bremsene, merka plutselig at bilen "knakk sammen" når jeg bremsa, bremsene på førersida tar ikke i det hele tatt)
Bestille nye nå, samt ei in-line bensinpumpe, fcd og sbc har jeg fra før.
Det eneste jeg sliter med nå er å senke trykket.
Det viste seg jo selfølgelig, når jeg tenker meg om, at trykket kan kun økes og ikke minskes med en sbc
Først da kan jeg bestille dyno...
Legg innLagt inn:07 jan 2003 08:41
av jumbo
Se å få ut fingern nå da, Christian!
Har bestemt meg for å vente med alle mine planer inntil jeg ser hvordan det går med deg...

Legg innLagt inn:07 jan 2003 10:16
av CelicaTurbo
senke trykket? vel, finn slangen som går fra wastegate klokken og bakover på motoren (ikke den korte til turbo). Kapp denne og blokker hver løse ende slik at det er helt tett. Det er vel så lavt du kommer uten å tulle med selve wastegaten, ca 0.45-0.5 bars trykk.
Legg innLagt inn:07 jan 2003 19:48
av Christian
Har kommet til det jeg og, har bare gått å lurt på om det er noe mer jeg kan gjøre uten å kødde med wg...er nok ikke det.
Jumbo : Trodde du hadde bestemt deg for å bytte bil jeg?
Legg innLagt inn:07 jan 2003 23:09
av jumbo
Tja. Jeg har vel ikke bestemt meg for noe som helst, annet enn at jeg SKAL ha turbo, på den ene måten eller den andre...
Må vel innrømme at det egentlig frister mest å bygge om. Jeg vet jo tross alt mer om hva jeg har enn hva jeg får dersom jeg bytter bil...
Det frister derimot IKKE å bygge om dersom det viser seg å være en masse bøll for å godkjenne med ferre enn originalt antall Hk...
Legg innLagt inn:07 jan 2003 23:14
av jumbo
Christian skrev:Det viste seg jo selfølgelig, når jeg tenker meg om, at trykket kan kun økes og ikke minskes med en sbc
Hehe. Ja, ettersom trykkøkningen så vidt jeg forstår oppnås ved å delvis lekke trykkindikasjonen til wastegaten... Det er jo særdeles vanskelig å lyve til wastegaten om at trykket faktisk er høyere enn det er, for å få den til å bypasse mer enn normalt...
Uansett, kommer man ikke lavere enn omkring 0.5 bar med helt åpen wastegate?
Legg innLagt inn:07 jan 2003 23:42
av Christian
0,45-0,5kg er det jeg har lest meg til ja.
Åpen wg får du kun om du kobler av actuator armen eller om du herker sammen noe i selve wg'en.
(Noe som abselutt ikke er å anbefale)
Legg innLagt inn:07 jan 2003 23:50
av jumbo
Nei, og det ødelegger jo noe av hele poenget, som vel er å kunne senke ned til oppgitt antall Hk inne fra kabinen...
Dersom man ikke oppnår dette, er vel en runde med godkjenning hos biltilsynet egentlig helt overflødig - da oppnår man jo ikke noe egentlig...
Legg innLagt inn:08 jan 2003 00:10
av Christian
Nettopp!
Legg innLagt inn:08 jan 2003 00:55
av CelicaTurbo
og stapp en del frukt eller lignende langt nok opp i eksosen til at de ikke merker noe så får du så mye baktrykk at turboen ikke klarer å genere trykk ved høyere turtall.. om motoren ikke starter er det for mye frukt

Legg innLagt inn:08 jan 2003 02:10
av jumbo
Nå er vel strengt tatt antall appelsiner opp 3-tommerne også en smule vanskelig å justere on the fly fra kabinen...

Legg innLagt inn:08 jan 2003 13:52
av Erlend
Gjelder å huske på at sterkere bremser ikke nødvendigvis er bedre... mange av litt fetere bremsene (ikke bare racingspec) trenger ganske mye tid på å bli varma opp før de tar... Litt kjipt å punge ut med masse spenn for så å finne ut at man like godt kunne brukt et par bomullsdotter (istedet for de største klossene til Brembo) ved lav temperatur...

Legg innLagt inn:08 jan 2003 17:51
av CelicaTurbo
trenger ikke å justere on-the-fly når man er på kontroll og skal måle ytelsen fra bilen

Er jo et engangstilfelle og etterpå er det bare å stake ut igjen røret
