TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bremser igjen

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#3762  av Christian

Markus : Tror nok at det bremse oppsettet funker bra ja, men hvordan er det med slitasjen når man bruker slissede skiver?
Innbiller meg at det sliter mer...?
Ikke det at det betyr noe, men kjekt å vite :)

#3775  av MR2turbo

Jeg er ikke helt sikker på åssen det er med slitasjen.. Har aldri prøvd greenstuff klossene på vanlige skiver, men i og med at klossene passerer en åpning som skal fjerne det glassharde belegget som kommer på klossene, så slites nok klossene fortere.. Men du har hele tiden gode bremser..

#3783  av Christian

Stemmer :)
Bare jeg får skaffa meg noen nye nå, så skal vi se om det skjer noe.
(En liten strek i regninga det med bremsene, merka plutselig at bilen "knakk sammen" når jeg bremsa, bremsene på førersida tar ikke i det hele tatt)
Bestille nye nå, samt ei in-line bensinpumpe, fcd og sbc har jeg fra før.
Det eneste jeg sliter med nå er å senke trykket.
Det viste seg jo selfølgelig, når jeg tenker meg om, at trykket kan kun økes og ikke minskes med en sbc :oops:
Først da kan jeg bestille dyno...

#3802  av jumbo

Se å få ut fingern nå da, Christian! :D

Har bestemt meg for å vente med alle mine planer inntil jeg ser hvordan det går med deg... :mrgreen:

#3808  av CelicaTurbo

senke trykket? vel, finn slangen som går fra wastegate klokken og bakover på motoren (ikke den korte til turbo). Kapp denne og blokker hver løse ende slik at det er helt tett. Det er vel så lavt du kommer uten å tulle med selve wastegaten, ca 0.45-0.5 bars trykk.

#3829  av Christian

Har kommet til det jeg og, har bare gått å lurt på om det er noe mer jeg kan gjøre uten å kødde med wg...er nok ikke det.
Jumbo : Trodde du hadde bestemt deg for å bytte bil jeg?

#3837  av jumbo

Tja. Jeg har vel ikke bestemt meg for noe som helst, annet enn at jeg SKAL ha turbo, på den ene måten eller den andre...

Må vel innrømme at det egentlig frister mest å bygge om. Jeg vet jo tross alt mer om hva jeg har enn hva jeg får dersom jeg bytter bil...

Det frister derimot IKKE å bygge om dersom det viser seg å være en masse bøll for å godkjenne med ferre enn originalt antall Hk...

#3838  av jumbo

Christian skrev:Det viste seg jo selfølgelig, når jeg tenker meg om, at trykket kan kun økes og ikke minskes med en sbc :oops:
Hehe. Ja, ettersom trykkøkningen så vidt jeg forstår oppnås ved å delvis lekke trykkindikasjonen til wastegaten... Det er jo særdeles vanskelig å lyve til wastegaten om at trykket faktisk er høyere enn det er, for å få den til å bypasse mer enn normalt...

Uansett, kommer man ikke lavere enn omkring 0.5 bar med helt åpen wastegate?

#3839  av Christian

0,45-0,5kg er det jeg har lest meg til ja.
Åpen wg får du kun om du kobler av actuator armen eller om du herker sammen noe i selve wg'en.
(Noe som abselutt ikke er å anbefale)

#3840  av jumbo

Nei, og det ødelegger jo noe av hele poenget, som vel er å kunne senke ned til oppgitt antall Hk inne fra kabinen...

Dersom man ikke oppnår dette, er vel en runde med godkjenning hos biltilsynet egentlig helt overflødig - da oppnår man jo ikke noe egentlig...

#3841  av Christian

Nettopp!

#3849  av CelicaTurbo

og stapp en del frukt eller lignende langt nok opp i eksosen til at de ikke merker noe så får du så mye baktrykk at turboen ikke klarer å genere trykk ved høyere turtall.. om motoren ikke starter er det for mye frukt :)

#3851  av jumbo

Nå er vel strengt tatt antall appelsiner opp 3-tommerne også en smule vanskelig å justere on the fly fra kabinen... :mrgreen:

#3866  av Erlend

Gjelder å huske på at sterkere bremser ikke nødvendigvis er bedre... mange av litt fetere bremsene (ikke bare racingspec) trenger ganske mye tid på å bli varma opp før de tar... Litt kjipt å punge ut med masse spenn for så å finne ut at man like godt kunne brukt et par bomullsdotter (istedet for de største klossene til Brembo) ved lav temperatur... :wink:

#3874  av CelicaTurbo

trenger ikke å justere on-the-fly når man er på kontroll og skal måle ytelsen fra bilen :) Er jo et engangstilfelle og etterpå er det bare å stake ut igjen røret :)