TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Import av motor, Noen som har peiling?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #438751  av ArildM

Link til denne Lennart Andersson? Fant flere med samme navn. Hvordan kjenner du til han?
 #438769  av FireWalk

Høres meget interessant ut. Men jeg er skeptisk til å sende penger til en tilfeldig person over nett, man har jo ingen garanti for at motoren faktisk dukker opp og om han tar pengene og forsvinner sitter du jo med skjegget i postkassa?

Btw: Jeg er i en kjedelig situasjon på den måten at jeg ikke kan sette den tilbake til orginal stand pga jeg ikke har orginaldelene lenger. Jeg hadde alt i en kasse stående hos mine foreldre. Men for en tid siden har min far tydeligvis funnet ut at han skulle rydde, så han har kastet alt sammen :(
Jeg har jo ikke fordeler engang, så å sette den sammen til orginal stand vil kreve så mye deler at det vil omtrnet være like greit å bare kjøpe en ny motor siden jeg da må ha fordeler, fordelerlokk og rotor, resistorpakker til dyser og bensinpumpe, orginalt ledningsnett, coil, tenningsmodul, mapsensor for turbotrykk, orginale dyser, fuelrail, bensintrykksregulator, tvis, div vakumklokker osv osv. Så det tror jeg jeg bare kan gi opp først som sist :\

Jeg får nok prøve å få det til å se så orginalt ut som mulig og fjerne mest mulig lyd. Jeg har pr i dag et TKO anlegg, det stilleste de har, men likevel bråker det for mye pga HKS kammene osv hører en fort at motoren ikke er helt orginal. Dette hadde ikke vært noe problem om bilen var helt orginal, men det er jo ikke min.

Er det noen som har et eksosanlegg liggende som jeg kan få kjøpe? Tenker da på bakre del og B-pipen, altså alt fra downpipen og bakover.. ?
 #438780  av inzane2012

jeg vil anbefale deg å bare ta en eu kontroll slik bilen er nå, da får du vertfall en peikepinne på hva du MÅ fikse opp i for å få den gjennom eu kontrollen.
 #438785  av FireWalk

Kunne jo forsøkt. Men det jeg frykter er at om de først henger seg opp i en ting så vil de gå nøyere igjennom alt annet også. F.eks om de syntes det er for mye lyd og lyd av overlap gjennom eksosen så vil de med en gang begynne å se etter andre ting også :\
Jeg tenker at om jeg får lyden ned på et akseptabelt lavt nivå så vil de kanskje ikke legge merke til noe annet. Å bytte eksosanlegg er jo en ganske grei sak.

Det er veldig lett å høre når en bil er trimmet, spesielt med 3" eksos hele veien. kammer med lang duration og mye overlap lager en spesiell lyd som folk som har drevet med trimming med en gang kjenner igjen. Folk som ikke har noe greie på bil vil bare anta at det er noe "gale" med bilen fordi det ikke høres ut som den går ordentlig som den skal på tomgang. TKO anlegget på 3" hjelper jo ikke akkurat på, snarere tvert imot forsterker det bare bråket :\

Men ser ikke ut som det er enkelt å få tak i et brukt anlegg så det kan være jeg ikke har noe valg.. begynner å bli en smule paranoid/panisk :twisted:
 #438789  av inzane2012

ja ser den :) Du får leite godt på ebay og sånt... Har du ikke ett verksted som du har brukt fast og som du har en god tone med da? Evt kjenner en mekaniker som jobbe med PKK?
 #438801  av FireWalk

inzane2012 skrev:ja ser den :) Du får leite godt på ebay og sånt... Har du ikke ett verksted som du har brukt fast og som du har en god tone med da? Evt kjenner en mekaniker som jobbe med PKK?
Jo. De ble nedlagt i fjor :p ikke et eneste eksosanlegg til salgs på ebay heller.. noen som vet hva det koster nytt på toyota? er det noe som kan vurderes eller må man vinne i lotto først? Hehe.. :p
 #438802  av FireWalk

Noen som vet om bakerste del med potta er lik på gti og turbo? Jeg regner mes det kun er selve b-pipen, altså mellonstykket som er forskjellig?
 #438803  av ArildM

Sjekka delenummer på Toyodiy?
Evt skal vi gå sammen i klubben og få Svendsen eksos til å lage oss et kompakt men meget stille eksosanlegg som vi kan shippe rundt til hverandre i tilfelle EU kontroll trøbbel? Er vi noen som er med å spleiser trenger ikke kostnaden bli så ille. Trenger vel ikke å lage ett med dobbel utblås heller, bedre om vi kan lage det av flere rørstykker slik at det kan sendes litt enklere rundt i landet?

Eksos fra Toyota, org med katalysator? 15-25 lapper?
 #438810  av inzane2012

den bakerste potta på turbo og GTI er vel ikke lik om jeg husker rett, blir mye jobb om du skal få ett GTI til å passe... men du, ta å hør sjekk opp www.roguesystems.co.uk mener dissa folka her har orginale som di tar inn og fiksa opp og selger for en billig penge...
 #438886  av FireWalk

Kjenner en som jobber på Toyota, ba han sjekke pris på eksosanlegg og bare potta koster 5300 kr.. B-pipen med katalysator koster 7-8000 om jeg ikke husker feil så 15000-20.000 for alt tror jeg ikke er så veldig langt ifra sannheten, om man skal ha hovedkatalysatoren også.

Før jeg går til det skritt å gjøre noen voldsomme innkjøp tenkte jeg å teste ut en teori jeg har..

Det jeg så for meg er kort fortalt en rund plate som passer midt mellom to flenser der eksosrør er koblet sammen, så er det da et hull på 1,5"-1,75" i midten av denne plata, og et rør sveiset på som går kanskje 15 cm inn i det større eksosrøret igjen. Dette vil gjøre at eksosgassen presses gjennom denne restriksjonen og siden det er såpass smalt fører dette til at gassene får mye større fart. Dermed burde jeg bli kvitt mye av buldringen. Som vi vet blir eksosanlegget mer lavfrekvent jo mindre restriktivt det er, pga at gassene får lavere fart pga mindre baktrykk. Det har jo vært mye diskutert hva som er best av 2,5" - 3" osv.. Noen mener at mindre restriktivt er best, mens andre mener litt restriktivt er bedre siden eksosen da får større fart, og at dragsuget generert av den større farten gjør at man får ut eksosen fortere osv osv.. men poenget er at ved å regulere farten på avgassen kan man langt på vei gjøre noe med lyden også.

Dersom det ikke blir vellykket må jeg vurdere plan B som er å sveise igjen røret i enden og borre mange små hul langs hele røret, slik at det essensielt blir en lyddemper innebygd i selve eksosrøret før selve lyddemperen, dette fører til at farten øker, for så å skifte retning og så senkes igjen mot slutten. Er noe mer usikker på hvordan resultatet av en slik løsning vil bli, men jeg har litt tro på at plan A kan ha noe for seg. :)

Det er bare en måte å finne det ut på! Så jeg skal prøve å få lagd meg en slik. :D
 #438888  av inzane2012

så lenge du ikke er over støygrensa ville jeg ikke lagt den helt store anstrengelsen i det. Evt kan du kanskje prøve deg med en sånn "lyddemper" som du ofte ser på MC eksos, og sikker til bil og, med en sånn liten faenskap som du skrur fast i enderøret kanskje? teste om det har noen effekt først før du går over til mer drastiske metoder :)
 #438890  av FireWalk

Jeg har allerede det :) men syntes det blir feil lyd på en måte. Er jo fort gjort å sette inn en slik. gadde jo om ukke annet vert interessant å se om det funket :) tror den er ocwr grensen selv ned endestussene. Er et tko anlegg :/
 #438892  av 3rlend

uten å ha lest gjennom igjen så ble jeg tipsa av en kompis :)
og jeg ser han poster på den "kjøpe selge tuningdeler" siden. mange motorer hele tiden.
profilbildet er bilde av et thailandflagg i et hjerte :P
han har sendt veiv til meg nå :D

edit.
har et greddy SP til N/a omsveiset til turbo, passer som hånd i hanske og er helt sinnsykt stille. bråker mindre en avensisen til mamma :)
 #438902  av ArildM

Skal i alle fall ordne meg slike restriktorer som man setter inn i enderørene sånn at man får minde støy på mitt anlegg om det blir noe problem :)

Er det et anlegg du har selv du snakker om Erlend?
 #438927  av 3rlend

Jupp gamle som sto på når jeg kjøpte bilen :)
Er vel bilder på side 1 på tråden min :p
Butplugger du snakker om arild?
Vurderte det på min, har daniels gamle liggende men etter nye pakninger hele eksosveien så var den faktisk overaskende grei å leve med :)