TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Valg av utdanning.

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #424422  av Mr2mr2

Drafter skrev:
inzane2012 skrev:Industrimekken er uansett ett ganske lurt valg vil jeg påstå. Blir en veldig allsidig mekaniker da. Men om du går på kjøretøy linja, så kan du jo jobbe som mekaniker på andre ting enn bare bil da ;)
hva da? :roll:
du har flere valg om du går plate og sveis .

åå? :?:
 #424438  av inzane2012

skjønner ikke helt hvordan en som går "plate og sveis" har flere jobbmuligheter enn en industrimekaniker da...
 #424440  av 3rlend

Drit i mekaniker søppel og gå for brønnborring eller petroliums teknikk eller noe som får deg på plattform eller lignende med en gang :)
 #424441  av Mr2mr2

Hadde ikke gått så bra om det kun var brønnborere på plattformene tror jeg.... Er ikke noe problem å komme seg i nordsjøen i lære som mekaniker.
 #424442  av Makk

Bli ivertfall ikke bilmekaniker. Resultatet er at når du en gang må/vil skru på din egen bil, så er du så drita lei av andres dritt at det skjer garantert aldri. Jeg har prøvd.

Anleggsmaskinreparatør om du liker land, olja/båt om Vann er mer din ting.

Jalla jobber kan partysvenskene ta, dem trenger dem visst :D
 #424449  av 3rlend

Ã¥hhh...
jamen du missforstår.
Om du f.eks går brønnborring vg2.
så skal du ut i lærling tid, da på plattform.
eller vil du f.eks gå to år lærling som mekaniker, så ta disse borre kursene til 30k
for å så skal dra ut?

ikke like greit å bare gjøre det med en gang?

desverre var jeg alt for lite voksen på skolen :P
 #424450  av Mr2mr2

Sikkerhetskurs, VHF kurs og stroppekurs du mener?

Finnes jo andre yrker en brønborring i nordsjøen.....
 #424451  av Julebrus

Jeg jobber bare fra Oktobet til Mars, så tar jeg fri resten av året... Slik er det når man arver hus osv uten lån :)

Beste er å holde seg unna lån også finne seg en rolig jobb i staten....
 #424456  av 3rlend

zzzzzzz

kjenner mange jeg som har doset på med alt mulig av kurs, fagbrev på det ene og det andre.
som fremdeles ikke har jobb på plattform.

Sier det bare, det enkleste hadde vært å ta utdanningen når du først har karakterer til det, for da får du eventuelt lærlingplass og kommer deg så fort som mulig ut.

Om det da er det du ønsker :)
men for himmels skyld.
er din utdanning, bare sier hva jeg ville gjort :)
 #424458  av Drafter

inzane2012 skrev:skjønner ikke helt hvordan en som går "plate og sveis" har flere jobbmuligheter enn en industrimekaniker da...
du blir vel søren meg ikke industrimekaniker om du går kjøretøy da..
industrimekaniker = plate/sveis, anleggsmekaniker.
du vet hva en industrimekaniker er? vedlikehold av maskiner, produksjon, fabrikkering etc.
de fleste som driver med dette har fagbrev som plate/sveise arbeider.

har ikke gått plate og sveis selv, men det flere muligheter til større selskaper og høyere stilling (bedre lønn) over tid enn evt et bilverksted som eies av en privat person, så JO jeg vil si det er flere muligheter. og selvom du har fagbrev som plate/sveise arbeider så betyr det ikke at du KUN driver med sveising..

men som sagt mange stillinger på oljeplattformer, og de søker stort sett alt fra bilmekanikere, anlegg, landbruk, plate og sveis osv.. spiller ikke så stor rolle så lenge du har grunnleggende erfaring med skruing osv, kurs får man der..
slik jeg forsto det fra en jobbstilling jeg så på finn for litt sia.
"vedlikehold av maskiner, dykkeustyr osv" og dem søkte alt av mekanikere med fagbrev.

men for guds skyld ikke velg yrket ditt etter lønn..

dessuten bor vel de fleste av oss på riktig side av norge så vi har vel ikke tilgang på oljeplattformer? hvor er nærmeste fra oslo? :lol:
må vel til stvg og det gidder jeg faen ikke..
 #424459  av Mr2mr2

Drafter skrev:
inzane2012 skrev:skjønner ikke helt hvordan en som går "plate og sveis" har flere jobbmuligheter enn en industrimekaniker da...
du blir vel søren meg ikke industrimekaniker om du går kjøretøy :lol:

Har jeg sagt det?

jeg lurte på å gå kjøretøy, men siden jeg tror jeg vil gå lei av bil som både jobb og hobby.
Jeg vil heller gå industriteknologi og gå i lære som industrimekaniker.
 #424460  av Drafter

Julebrus skrev:Jeg jobber bare fra Oktobet til Mars, så tar jeg fri resten av året... Slik er det når man arver hus osv uten lån :)

Beste er å holde seg unna lån også finne seg en rolig jobb i staten....
Du har hørt om arveavgift? eller er dette kanskje i det frie landet sverige hvor alt som ikke er lov i norge er lov der.
 #424470  av laffy

Drafter skrev:
du blir vel søren meg ikke industrimekaniker om du går kjøretøy da..
industrimekaniker = plate/sveis, anleggsmekaniker.
du vet hva en industrimekaniker er? vedlikehold av maskiner, produksjon, fabrikkering etc.
de fleste som driver med dette har fagbrev som plate/sveise arbeider.

har ikke gått plate og sveis selv, men det flere muligheter til større selskaper og høyere stilling (bedre lønn) over tid enn evt et bilverksted som eies av en privat person, så JO jeg vil si det er flere muligheter. og selvom du har fagbrev som plate/sveise arbeider så betyr det ikke at du KUN driver med sveising..

men som sagt mange stillinger på oljeplattformer, og de søker stort sett alt fra bilmekanikere, anlegg, landbruk, plate og sveis osv.. spiller ikke så stor rolle så lenge du har grunnleggende erfaring med skruing osv, kurs får man der..
slik jeg forsto det fra en jobbstilling jeg så på finn for litt sia.
"vedlikehold av maskiner, dykkeustyr osv" og dem søkte alt av mekanikere med fagbrev.

men for guds skyld ikke velg yrket ditt etter lønn..

dessuten bor vel de fleste av oss på riktig side av norge så vi har vel ikke tilgang på oljeplattformer? hvor er nærmeste fra oslo? :lol:
må vel til stvg og det gidder jeg faen ikke..
Vel vel vel..

De fleste industrimekanikerne jeg kjenner har faktisk fagbrev som INDUSTRIMEKANIKERE. Nå vet ikke jeg hvor mange offshorestillingsannonser du har sett, men er to fagbrev som går igjen; industrimekaniker og automatiker, evt også anleggsmaskinreparatør, da de har svært allsidig bakgrunn + hydraulikk. Kjenner en person som har gått plate og sveis, noe han angrer på i dag for å si det sånn.
 #424471  av Holger

bil er min største hobby, jeg gikk bilskolen og har tatt fagbrev som bilmekaniker for en liten stund siden, er møkk lei alleredet. Jeg har nå fått meg jobb som delelager/kundemottaker i samme firma :) Da blir det mye tid og energi jeg kan bruke på egene biler.:)
 #424472  av harared

laffy skrev: De fleste industrimekanikerne jeg kjenner har faktisk fagbrev som INDUSTRIMEKANIKERE.
+1 på den.