Side 2 av 3

Legg innLagt inn:24 mai 2004 21:18
av chris
gfc skrev:Toyota her i Tr.heim bruker ikke Lazerway, her går det på Esso Ultron btw.
Beklager, da husker jeg feil :oops: :)

Legg innLagt inn:24 mai 2004 21:23
av chris
jensi skrev:Forresten,noen som har rasling fra motoren de første 1-2 sekundene ved kald start?(Kalles tørrstart)

Har hatt det på begge Mr2 ene mine.Irriterer jævligt.
Har lest og sjekket mye rundt dette.Alle sier at disse motorene kan lage denne lyden uten at det er noe å bry seg om.
I de fleste mr2'er jeg har hørt kaldstarte, har jeg hørt denne lyden. Har den selv på min. Jeg har for øvrig et deksel som er løst neddi der, så jeg vet egentlig ikke om det er motoren eller dekselet som lager denne lyden, for dekselet skramler litt svakt på 2000 omdreininger ca..

Og Shell-olja virker det ikke som toyotamotorene liker i det hele tatt :?

Legg innLagt inn:24 mai 2004 21:59
av Master
jeg har også av og til denne "raslelyden" når jeg starter motoren kald. (selv med nyoverhalt motor) Fikk beskjed om at det kan være en ventilløfter som er litt gåen, men at det ikke gjør så mye. Fungerer jo fint når motoren har snurra noen omdreininger.

Legg innLagt inn:24 mai 2004 22:55
av tahustvedt
Raslingen de første sekundene er nok ventilløfterene. Min har også den lyden. Det kan hjelpe å gå over til en tynnere olje, men 0w olje er ikke en olje jeg ville brukt på min. Så lenge det bare er i begynnelsen så er det jo ikke noe problem.

Legg innLagt inn:24 mai 2004 23:56
av Phantom3D
Jeg bruker den olja som brukes i div M5 og porscher, tror det var over 200 for literen, castrol.

Legg innLagt inn:25 mai 2004 00:10
av bose
RS?

Legg innLagt inn:25 mai 2004 09:48
av Phantom3D
Castrol TWS Motorsport
10w-60
"Exclusive BMW M5 engine approval
Bmw & Porsche special oil approval"

Legg innLagt inn:25 mai 2004 09:50
av chris
tahustvedt skrev:Raslingen de første sekundene er nok ventilløfterene. Min har også den lyden. Det kan hjelpe å gå over til en tynnere olje, men 0w olje er ikke en olje jeg ville brukt på min. Så lenge det bare er i begynnelsen så er det jo ikke noe problem.
Ser ikke problemet med 0W olje. Toyota Hell "nekta meg" å bruke noe annet (les: de påstod hardnakka at dette var go-olje for min bil), og bilen min går veldig fint nå. Eneste som er synd med 0W olja er at den er så jævlig dyr på bensinstasjonene

Legg innLagt inn:25 mai 2004 15:08
av Speeder
akkurat det med 0w er greit nok, men w30 derimot, syns jeg er altfor tynt på en slik motor. Du varver tross alt over 7000rpm. Jørn har fylt 5w50 på min, og skal nok ikke noe under det i allefall. :wink:

Legg innLagt inn:25 mai 2004 19:29
av erling
jensi skrev:Forresten,noen som har rasling fra motoren de første 1-2 sekundene ved kald start?(Kalles tørrstart)


Jens
Er ikke det bare ventilløfterne som klakker litt før du for o.trykk?

Legg innLagt inn:25 mai 2004 19:43
av @lpher
Alle 3S motorer ser ut til å få dette før eller siden ihvertfall...min hadde det hele tia mens jeg eide den ihvertfall....og skal vistnok være helt ufarlig :) Har foresten en antydning til det på 2JZ'en min også :)

Mener å huske at det ble konkludert (på ICOC forumet) med at det var ventilløfterne eller noe som ikke opererte skikkelig i de 1-2 sekundene før motoren klarer å oppnå skikkelig oljetrykk :)

@lpher

Legg innLagt inn:25 mai 2004 20:46
av jensi
Litt betryggende å høre at dette kan være normalt .
Men skulle ønsket jeg kunne blitt kvitt den ulyden.

Hva mener dere med ventilløftere?Fjærene eller kammen?

Jens

Legg innLagt inn:25 mai 2004 21:09
av Phantom3D
De legger vel på kammen? Jobben er selvfølgelig å løfteventilene, for så å lukke dem. Grunnen til at de klikker er fordi det ikke er olje der, og dermed kommer lyd (Har jeg hørt) Mekaniske ventiler kan stilles med momentnøkkel, men nyere er hydrauliske. Hvis du skjører en hydraulisk tom for olje er noe av det første du får ventilklikking. Det kommer og går avhengi av varme rpm og stilling. DU kan løse problemet ved å bytte ventilløftere, kan være dyrt.

Legg innLagt inn:26 mai 2004 10:32
av erling
jensi skrev:
Hva mener dere med ventilløftere?Fjærene eller kammen?

Jens
Den koppen som dekker ventilen og fjæra, som er i direkte kontakt med kammen. Når den er tørr inni klakker den litt. Er veldig normalt i noen sekunder etter start.
Phantom3D skrev:Mekaniske ventiler kan stilles med momentnøkkel, men nyere er hydrauliske. Hvis du skjører en hydraulisk tom for olje er noe av det første du får ventilklikking.
Momentnøkkel? Klaringen justeres med shims uansett type. :)

Legg innLagt inn:30 mai 2004 11:43
av Zerpent
Hva tror dere angående merke på olje? Det jeg kan få tak i her er: Valvoline, Shell helix, Esso Ultron, Mobil 1, og Statoil.
Etter det jeg har hørt om Shell olje så dropper jeg den.