TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Importere supra, euro eller us?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #347606  av Ninjamannen78
 
mr2storbrua skrev: Har også forstått det sånn at euro-spec har den sprekeste motoren, men tyngste karosseriet, mens j-spec har den "daueste" motoren, men letteste karroseriet. Også har usdm j-spec motoren og euro-spec karosseri. Altså det dårligste fra begge biler. Det kan også være noe av grunnen. Men dette er ikke noe jeg er sikker på, men mener jeg har lest det en plass.
Ja der tar du nok feil. USA og Euro har samme motor/turbo. Euro er litt tyngre men har mere stæsj, som f.eks oljekjøling på diffen bak, aktiv frontspoiler, varmeseter osv.
 #347608  av MrControl
 
chrrish00 skrev:ja ser det.

men hvorfor er us så mye billigere?
Fordi det er en dårligere modell, som ofte er hardere kjørt og i dårligere stand.

Skal du hente en STRØKEN US modell hvis du tar med frakt,valutakurser og det ene etter det andre + §1.15 så er det lurere å kikke i Tyskland.
 #347609  av MrControl
 
Hvis du fikk den godkjent med FMIC og så vitner det jo heller om en BT man som ikke kan reglene sine enn at det går ann å regge på §1.15.

Pettersen autoimport som importerer MYE i fra statene klarer ikke det du påstår at du klarer:)

Bilen skal være org. noe som automatisk gjør det lille supramarkedet enda mindre:)


Hva har du råd til å legge ut for en mkiv a trådstarter?
 #347614  av Ninjamannen78
 
MrControl skrev:Hvis du fikk den godkjent med FMIC og så vitner det jo heller om en BT man som ikke kan reglene sine enn at det går ann å regge på §1.15.
Pettersen autoimport som importerer MYE i fra statene klarer ikke det du påstår at du klarer:)
Bilen skal være org. noe som automatisk gjør det lille supramarkedet enda mindre:)
Hva har du råd til å legge ut for en mkiv a trådstarter?
Bilen min er IKKE godkjent etter 1-15 men godkjent på vanlig måte med TUV papirer. Da trenger den ikke være original. Mannen som godkjente min bil kjører selv Skyline så litt peiling har han nok.
Pettersen har vel rett og slett ikke prøvd, fordi det var ikke vanskelig.
 #347637  av chrrish00
 
hadde tenkt meg en eurospec fra tyskland til rundt 20000euro, men så ikke helt lovende ut akkurat :P
så lenge det kommer seg under 400 000 med reg her hjemme så er jeg fornøyd. men den må være orginal, lav km å manuel :)
 #347659  av MrControl
 
Det klarer du ikke med en Eurospec.

Avgiftene har gått opp, og på en 93 modell betaler du rundt 140k bare i avgifter + moms + bilen.

Har ikke sjekket det amerikanske markedet siden jeg kjøpte Eurospec men du må vel opp i rundt 30-35k dollar for å finne ett eksemplar jeg får inntrykk av at du er ute etter.
 #347825  av 2fast4u
 
chrrish00 skrev:hadde tenkt meg en eurospec fra tyskland til rundt 20000euro, men så ikke helt lovende ut akkurat :P
så lenge det kommer seg under 400 000 med reg her hjemme så er jeg fornøyd. men den må være orginal, lav km å manuel :)
De aller fleste Euro-spec Supra som er registrert i Norge er veid til 1640 - 1650 kg (selv om det tyske vognkortet sier 1700)
Så hvis du legger inn 1650 kg, 2997ccm, 330 hk og velger registeringsår fra 1993 til 1995 (80% bruksfradrag) på importkalkulatoren på http://www.toll.no så får du en avgift på litt over kr 132.000.- (+ ca 13-14.000.- pr år deretter)
Om du tar turen som en ferietur og henter bilen selv så må du ordne tollskilter, det var ca 1000.- med forsikring i 14 dager.Mulig det er steget nå. Du må også skaffe ECE-dokumenter (Toyota Norge el. andre), flybillett, ferge, osv, spørs hvordan man regner alt, men blir fort kr 10.000.-
Da er du kommet på 142.000.- og har 258.000.- å handle bil for - minus MVA
DVS du må finne en orginal, brukbar strøken Supra med lav km.stand for ca 25.000 Euro, og det er vel ikke så enkelt etter det jeg kan se på de forskjellige Tyske salgsidene. Noen er kanskje priset noe høgt, men ser ut som om at det er orginale som folket forlanger mest for også.

Ser du ut en Supra fra USA så legger du inn 1570 kg i importkalkulatoren, regner med 8-10.000 i frakt, 1.500.- i havneavgifter og papirarbeid. Du vil da ha til rådighet ca 35.000 USD å handle bil for, mulig du kan få en grei bil til den prisen, men disse orginale low-mile bilene er priset over dette der nede også.
Fordelen med f.eks Tyskland er transport hjem og at man kan sjekke bil først og så kjøre hjem. Man kan vel reise over til USA også, men ikke akkurat kjøre bilen hjem.

Med den Tyske bilen så loder du ned på den lokale trafikkstasjonen og godkjenner bilen med godkjenningspapirer fra imortør, enkelt og raskt, dem veier bilen, sjekker chassienr og skriver ut vognkort. Du trenger ikke å endre eller bytte noe som helst.

Bilen fra USA må du kjøre ned til Bodø for godkjenning, enten etter §1-15 som sier at bilen må være, og forbli, slik den var da den kom av samlebåndet, blir tatt en masse bilder for å dokumentere dette. Eller du kan be om å registrere denne på ordinert grunnlag, med disse endringer og dokumentasjon på deler/utstyr som BT vil be om.

Euro-spec og US-spec bilene er lik når det gjeler motor,gear,bremser,styring osv, forskjellen er som andre nevner her utstyrsvarianten. Euro-spec har ekstra oljekjøler på bakaksel, activ frontspoiler (den veier noen kg), scoop på panser, varmeseter og en del annet småting.

Gode tyske sider:

- http://www.faircar.de
- http://www.autoscout24.de
- http://www.mobile.de
- http://www.car4you.ch (sveits)
- http://www.car4you.de (Tyskland)

:wink: