Side 2 av 2

Legg innLagt inn:23 okt 2002 09:43
av CelicaTurbo
katalysator er et krav uansett så om de sjekker så bør du i det minste ha noe som ligner på en katalysator under der.. :) Men hold oss orientert om hvordan det går :)

Legg innLagt inn:23 okt 2002 14:24
av MR2turbo
Jeg bare krysser fingrene for at han synes eksos anlegget ser bra ut som det er uten å tenke på det med kat.en.. :roll:

Legg innLagt inn:23 okt 2002 15:13
av erling
MR2turbo skrev:På torsdag skal jeg teste ut om min går gjennom EU-kontroll uten katalysator... Skal teste CO og HC hjemme her i morra, men Det kan jo være at han henger seg opp i det selv om avgassene er innenfor grensene..
Har hørt om folk som har kommet gjennom uten kat, men vil anta at de da kun har blitt målt på tomgang. På en eu-kontroll skal egentlig motoren ruses litt under målingen, men det blir nok ikke gjort hver gang. Det er oxo svært stor forskjell på CO-målere rundt om, mange av dem må stå på i flere timer før verdiene kan stoles på.

Fikk 0 HC på gamlegolfen(ikke kat) på et helt nytt apparat på tilsynet i Haugesund, det skal jo ikke gå an.

Legg innLagt inn:23 okt 2002 17:55
av CelicaTurbo
hm, ante ikke at de var så lite troverdige de målerne.. men da er det gjerne sjangs uten katalysator da..

Legg innLagt inn:24 okt 2002 02:15
av MR2turbo
finnes det noen øvre grense for HC? CO er jo 0.5

Legg innLagt inn:24 okt 2002 09:39
av CelicaTurbo
Jeg har forskriftene for periodisk kontroll som pdf-fil (lastet ned fra lovdata.no eller annen tilsvarende offisiell side) og jeg sjekket den nå. Det er ingen krav til HC verdi, bare til CO. Men det nevnes flere steder setninger som:

"sjekk eventuellt HC verdi, unormalt høy / lav verdi tyder på xx / xx (grunn)"

så, man kan om man ønsker måle HC verdi for å gi indikasjoner på om motoren går korrekt, hovedsaklig om den går for rik på bensin eller for mager i forhold til det som er normalt for andre biler.. (men ingen krav nevnes).

Legg innLagt inn:24 okt 2002 10:45
av MR2turbo
Okey, da så.. Men da får jeg bare kjøre utover å prøve og se åssen det går.. :)

Legg innLagt inn:24 okt 2002 18:35
av CelicaTurbo
jepp jepp, keep us informed.. :)

Legg innLagt inn:24 okt 2002 19:19
av erling
-Krav til CO er under 0,5 på tomgang, under 0,3 ved 2000 o/min
-Krav til HC er under 50 for de med kat.
-Lambda-verdien skal være nærmest 1, med 0,03 i "slingringsmonn" (mellom 0,97 og 1,03)
Husk å ha varm motor..

Du får prøve å holde praten igang mest mulig under kontrollen, slik at han ikke får kontrollert så grundig.. :mrgreen: Det funker ofte.

Legg innLagt inn:25 okt 2002 14:52
av MR2turbo
erling skrev:-Krav til CO er under 0,5 på tomgang, under 0,3 ved 2000 o/min
-Krav til HC er under 50 for de med kat.
-Lambda-verdien skal være nærmest 1, med 0,03 i "slingringsmonn" (mellom 0,97 og 1,03)
Husk å ha varm motor..

Du får prøve å holde praten igang mest mulig under kontrollen, slik at han ikke får kontrollert så grundig.. :mrgreen: Det funker ofte.
Det gikk litt dårlig med den EU-kontrollen, jeg hadde COpå 0.4 på tomgang, så det var jo bra, men 0,6 ved 2000 omdreininger.. Prøvde å fortelle han at det var jo veeeldig lite over, men han svarte med at nei, det var jo en overskridelse på 100% :?
Det er jo alt etter hvordan man ser det..
Fikk trøbbel med ulike dekk dimensjone frem/bak, Men jeg fiksa det når jeg kom hjem så nå er nytt vognkort med rette dimensjoner (215 og 235 dekk) på vei i posten. Fikk og mangel på at jeg ikke hadde innført senking i vognkortet.. :?

Legg innLagt inn:25 okt 2002 16:28
av CelicaTurbo
hm, jaja, det var jo litt synd da men det meste lar seg vel ordne ganske greit da. Bortsett fra at du må få en katalysator inn der på et vis da :?

Legg innLagt inn:25 okt 2002 16:38
av MR2turbo
Det lar seg ordne.. Jeg bare tar av downpipen og monterer inn den som satt der.. Og bytter tilbake igjen etterpå såklart :D Så tar jeg å får inn senkinga med det samme..

Legg innLagt inn:26 okt 2002 13:28
av CelicaTurbo
peil på hvordan det er med dekkstørrelser og krav til de egentlig? Er det bare viktig at de ikke rubber borti fjær og hjulbue og at rulleomkretsen er grei eller er det krav om papirer og masse stress?

Legg innLagt inn:27 okt 2002 20:57
av MR2turbo
Kristian, her er utskrift fra kjøretøyforskriften ang. ombygging:
Bilde
Så de kan egentlig godkjenne dekkdimensjoner uten papirer på det, hvis de føler at de kan gå god for at det ikke er farlig..

Legg innLagt inn:28 okt 2002 01:19
av CelicaTurbo
ok, det var slik jeg trodde at det var :)