Side 2 av 6
Legg innLagt inn:18 apr 2004 10:28
av jensi
jumbo skrev:.
En EU kontroll er ingen kontroll på om bilen din er i teknisk godkjent stand, eller om den er i samsvar med vognkort i det hele tatt.
Tror du tar litt feil her.
Alt som ikke står i vognkortet får du mangler på og bilen blir ikke godkjent.
Dette gjelder eksempelvis senking,felger++.
Fikk ikke godkjent min bil med TUV godkjent senking og TUV godkjente 16" felger til MR2.
Det må stå i vognkortet for å få det godkjent.
Når det gjelder turbo så tror jeg ikke de sjekker/bryr seg om slike ting.
Jeg var uheldig og traff en som godkjente som kjente MR2 og han sjekket oppi motoren etter modifiseringer.
Går ikke til Osjord i Stavanger flere ganger.
Jens
Legg innLagt inn:18 apr 2004 12:18
av FireWalk
Ja dette med EU kontroll suger :\ det er egentlig det største hinderet for å sette inn turbo. Han som ville sette den inn for meg sa at han skulle greie å plukke den ut på 4 timer.. så kan jeg gå å få bilen eu godkjent, også rett hjem og sette inn turboen igjen

Et annet alternativ er å få den godkjent på et verksted der jeg kjenner sjefen på verkstedet. Han vet jo hva jeg har planer om å gjøre med bilen og sier ikke noe på det. Han jobber jo en del svart selv så han kan vel ikke akkurat si noe på det. Jeg funderte litt på om jeg eventuelt kunne gi han bilen og spørre om han kunne ta den til EU godkjenning på verkstedet... de er jo autorisert for det, men så spørs det om han er villig til å se mellom fingrene hva den turboen gjelder da.. så det blir enten A eller B her... får se
en annen ting som jeg så nevnt som jeg kom på nå. Er det noen her som har peil på hvordan dette med forsikring blir? Jeg har jo full kasko og greier på bilen nå.. Hva skjer om du krasjer med en ulovlig turbo? 1. frafaller hele forsikringen? 2. finner de det kanskje ikke ut? 2. får man redusert kaskoen ved kondemnering? 3. man kan bli annmeldt og andre stygge saker og ting?
litt kjekt å vite slike ting..
Legg innLagt inn:18 apr 2004 13:22
av chris
blodtrimma 325.. anelse om hva som var gjort oppi der eller?
EU kontroller bruker normalt ikke sjekke turbo etc nei, så i de fleste tilfeller skal det være null problem. Men man kan jo være skikkelig uheldig og treffe på en drittsekk.....
Det blir nok ikke at jeg gjør noe med eksisterende motor. Skal bytte til en rev3 turbo, med 245 hk originalt.. når jeg får råd.
Legg innLagt inn:18 apr 2004 14:05
av spkstrp
hehe lurte også på hva som var gjort med den bimmern ja. Hvor mange hk trenger den for å holde følge da?
Legg innLagt inn:18 apr 2004 14:11
av FireWalk
Har ingen anelse om hva som er gjort med den.. vet ikke hvem som eiger den engang, har bare hørt at folk har "snakket" om den.. den er vist trimmet, men jeg aner ikke hva som er gjort.. Det er en slik ULTRA råner som eiger den, tonnevis med "harry" styling på og masse slik "BMW RACING" med stor skrift i Frontrute og bak, samt på sidene osv.. Greit nok med styling, en MR2 ser meget pen og sprek ut med styling, fordi det ER en sportsbil i utgangspunktet. en BMW 325 er etter min mening mer en familie bil med stor motor, og da blir det mer "harry" når man putter på så mye og OVERDREVEN harry styling..

men uansett, var nok litt under panseret der uansett.. for jeg hadde ikke nubbesjangs til å kjøre fra han... nå skal det sies at dette var før jeg skiftet chlutch, så den var meget slitt.. så i begynnelsen måtte jeg holde følge i 5 og 4 giret.. hadde jeg fått akselrert til max i 3. gir så hadde jeg muligens greid å knekke han.. Men slik jeg har forstått det så skal MR2 MK2 NA knekke en orginal BMW 325 uten problemer... MR2 = ca 1200 kg 156 hk og BMWen = 1600 kg og 192 hk..
Legg innLagt inn:18 apr 2004 14:17
av spkstrp
hallo ?? slitt clutch, kan ikke gasse til max turtall i 3dje... dOH! ville sett på det som en seier jeg...

spes om den bimmern var trimma
EDIT: måtte bare avreagere litt .. puh.. done..

Legg innLagt inn:18 apr 2004 15:03
av FireWalk
Liste over deler er på vei. Gidder ikke bla frem titusenvis av krfor en helt ny motor /turbo sett når den motoren jeg har fungerer helt fint. Spesielt når jeg kan få en turbo på den for 8000 kr inkludert arbeid. Har tenkt å bruke en del penger på styling på bilen. Tenkte litt på Veilside styøing, front og sideskjørt.. bakparten tror jeg ikke jeg gidder bry meg med foreløpig..
Legg innLagt inn:18 apr 2004 15:15
av cameleon
FireWalk: Du kan jo evt forhøre deg på forumet angående kjøp og montering av en 2.gen 3S-GTE motor inkl girkasse. De har orginalt 245hk og vil koste deg rundt en 40k mulignes 50k når alle delene som trengs å skiftes der bak er skiftet.
Edit: Kan jo hende at føreren var temmelig bra bak rattet i bmw'en også. Husk at Chris her holdt på å leket seg med en M3 hehe

Legg innLagt inn:18 apr 2004 15:30
av jan-erik
FireWalk skrev:
BMWen begynner å dra fra.. jeg setter den i 3. i et desperat forsøk på å redde min (og alle andre MR2 Eigeres)verdighet... da glipper chlutchen, max turtall uten gasspådrag.. jeg banner og steiker og setter den i 5. igjen og gir på... da er bmwen en halv bil lengde forran meg.. farten er nå ca 200 km/t. BMWen nermer seg om en stund køen i høyre felt. Jeg tenker at nå må han slakke ned. Men neida, uten blinklys eller noen ting så HIVER han seg over i venstre felt rett forran meg så jeg må tråkke på alt som er av bremser for ikke å kjøre inn i siden på han... nå flettes de to feltene inn til 1 felt. Han ligger MIDT på den doble sperre linjen. jeg slakker ned og kommer meg inn i køa igjen. han ligger midt mellom trafikken på hver side, midt på dobbel sperrelinje der feltene snevres inn. Jeg ser bare en sky av blårøyk som han forsvinner inn i ettersom han sikkert har LÅST hjula for å greie å bremse opp... på en eller annen måte har han da greid å funnet noen som var snille nok til å slippe han inn i køen igjen... et under at han ikke kolliderte med meg eller noen andre.... fyren må være helt sinnsyk..
Moralen i denne historien må vel være at vi aldri vil kunne greie å kjøre ifra BMW eigere fordi de tar oss på galskapen... :p
Ikke for å være kjip, men syns nå dere begge må være helt sinnsyke. Jeg ser helst at du ikke prøver å redde min verdighet som MR2-kjører med slik kjøring.
Moralen med denne historien bør være at sånn kjører man ikke langs norske veier, til det har vi racerbaner hvor vi kan få kjørt i fra oss, og det begynner etterhvert å bli mange muligheter for det. Om man kjører slik så syns jeg det er dumt å skrive om det her, hold det for seg selv mener jeg. Da blir det kanskje lettere å få til flere banekjøringer og andre arrangementer som ofte krever velvillighet fra myndighetenes side. Men muligens det er jeg som begynner å bli for gammel, runder jo snart 30

.
Legg innLagt inn:18 apr 2004 16:29
av cameleon
jan-erik skrev:FireWalk skrev:
BMWen begynner å dra fra.. jeg setter den i 3. i et desperat forsøk på å redde min (og alle andre MR2 Eigeres)verdighet... da glipper chlutchen, max turtall uten gasspådrag.. jeg banner og steiker og setter den i 5. igjen og gir på... da er bmwen en halv bil lengde forran meg.. farten er nå ca 200 km/t. BMWen nermer seg om en stund køen i høyre felt. Jeg tenker at nå må han slakke ned. Men neida, uten blinklys eller noen ting så HIVER han seg over i venstre felt rett forran meg så jeg må tråkke på alt som er av bremser for ikke å kjøre inn i siden på han... nå flettes de to feltene inn til 1 felt. Han ligger MIDT på den doble sperre linjen. jeg slakker ned og kommer meg inn i køa igjen. han ligger midt mellom trafikken på hver side, midt på dobbel sperrelinje der feltene snevres inn. Jeg ser bare en sky av blårøyk som han forsvinner inn i ettersom han sikkert har LÅST hjula for å greie å bremse opp... på en eller annen måte har han da greid å funnet noen som var snille nok til å slippe han inn i køen igjen... et under at han ikke kolliderte med meg eller noen andre.... fyren må være helt sinnsyk..
Moralen i denne historien må vel være at vi aldri vil kunne greie å kjøre ifra BMW eigere fordi de tar oss på galskapen... :p
Ikke for å være kjip, men syns nå dere begge må være helt sinnsyke. Jeg ser helst at du ikke prøver å redde min verdighet som MR2-kjører med slik kjøring.
Moralen med denne historien bør være at sånn kjører man ikke langs norske veier, til det har vi racerbaner hvor vi kan få kjørt i fra oss, og det begynner etterhvert å bli mange muligheter for det. Om man kjører slik så syns jeg det er dumt å skrive om det her, hold det for seg selv mener jeg. Da blir det kanskje lettere å få til flere banekjøringer og andre arrangementer som ofte krever velvillighet fra myndighetenes side. Men muligens det er jeg som begynner å bli for gammel, runder jo snart 30
.
Word!

Legg innLagt inn:18 apr 2004 17:31
av jumbo
Jan-Erik sier det vel rimelig greit, høres ikke ut som noe JEG forbinder med verdighet heller
Skal forresten få skannet inn og lagt ut standardskjemaet som benyttes for EU kontroll.
Legg innLagt inn:18 apr 2004 22:48
av FireWalk
Nå skal det sies at jeg som regel kjører meget pent og skjelden bryter fartsgrensene (nevneverdig). Uansett, dette var jo en lang strekning på flere kilometer. Hvor man hadde oversikt nermest en mil forran seg. 2 felts motorvei med nesten ingen andre biler på veien.. de få bilene som var på veien var langt fremme, og jeg hadde allerede slakket ned til normal hastighet innen vi tok igjen disse.. noe BMWen ikke gjorde..
Jeg vil nå tro at de aller fleste av dere som er MR2 Eigere har "testet" bilen på en eller annen måte hva hastighet anngår.. så jeg tror ikke det er noe bare jeg står inne for. Med mindre det bare er jeg som tørr å inrømme det..
Men over til det tråden egentlig dreier seg om: info om EU kontroll høres bra ut. Ringte fyren i dag og ba han skaffe meg en liste over deler. Jeg vet foreløpig lite annet enn at det dreier seg om en Garret turbo. Hva slags modell osv aner jeg ikke enda.. men vil komme tilbake med dette.
Legg innLagt inn:18 apr 2004 23:09
av sindrejl
Legg innLagt inn:18 apr 2004 23:22
av sindrejl
FireWalk skrev:Nå skal det sies at jeg som regel kjører meget pent og skjelden bryter fartsgrensene (nevneverdig). Uansett, dette var jo en lang strekning på flere kilometer. Hvor man hadde oversikt nermest en mil forran seg. 2 felts motorvei med nesten ingen andre biler på veien.. de få bilene som var på veien var langt fremme, og jeg hadde allerede slakket ned til normal hastighet innen vi tok igjen disse.. noe BMWen ikke gjorde..
Jeg vil nå tro at de aller fleste av dere som er MR2 Eigere har "testet" bilen på en eller annen måte hva hastighet anngår.. så jeg tror ikke det er noe bare jeg står inne for. Med mindre det bare er jeg som tørr å inrømme det.. 
Men over til det tråden egentlig dreier seg om: info om EU kontroll høres bra ut. Ringte fyren i dag og ba han skaffe meg en liste over deler. Jeg vet foreløpig lite annet enn at det dreier seg om en Garret turbo. Hva slags modell osv aner jeg ikke enda.. men vil komme tilbake med dette.
Såklart, de flester tester grenser engang og sånn som jeg leser det var det bimmern som drev å råkjørte inn mellom biler

Legg innLagt inn:18 apr 2004 23:24
av FireWalk
Kjekt å ha sånne ja!
Joda.. han kan nok å lakkere også.. men så er spørsmålet, vil man at privatpersoner skal gjøre dette? det er jo lett å gjøre små feil som gjør at resultatet blir dårlig... lakkering bør jo foregå i spesielle "rom" som er fri for støv og andre partikler.. og med kraftig avsug osv. Tror ikke han har sånt tilgjengelig, med mindre man får leid tid hos et sted som har slikt utstyr,men det er vel neppe billig. :\
jeg hadde villet la sertifiserte lakkerere ta seg av lakkeringen. Om jeg skulle latt privatpersoner gjøre det så iallefall være sikker på at de har bra nok utstyr. det er jo kipt med klumper i lakken osv... :\