Side 2 av 2

Re: Ny clutch

Legg innLagt inn:17 des 2008 14:17
av mr2storbrua
Stort problem nå:

Clutchen passa ikke på splines'a, så visst ut til at det var ett spor for mye, og den var litt større, så den hoppa visst bare. I tillegg så trodde de at slavesylinderen kanskje kunne være for liten, siden fjørene på clutchen var såpass stramme, og den ville ikke fri.

Er girkassa lik på 2. og 3. gen? Og kan slavesylinderen være for liten?

Edit: Har sett litt rundt på forumet og fant ut at det var slavesylinder og ikke slagsylinder han sa ( :oops: ), og ser at dette er ganske normalt etter bytte til sterkere clutch. Dette går altså ann å stramme på clutchpedalen? Har også vært inne på toyodiy.com og sett at delenummerene er like, så da har jeg tydeligvis fått feil clutch. Var jo selvfølgelig noe som måtte gå galt :evil:

Re: Ny clutch (Stort problem på side 2!!)

Legg innLagt inn:17 des 2008 16:19
av mr2storbrua
Har vel igrunn funnet ut at eneste løsning er å få tak i ny, så har sendt mail til mvp nå. Kan forresten informere om at girkassa på mr2 turbo har 20 tenner, den jeg fikk hadde 21.

Når det gjelder slavesylinder så ser jeg følgende problemløsninger:
- Lufting
- Justering på clutchpedalen

Er det andre løsninger? Greit å vite dersom disse ikke funker..

Re: Ny clutch (Stort problem på side 2!!)

Legg innLagt inn:17 des 2008 16:27
av Larsen
Hvis alt funker som det skal så trenger du ikke å justere klutsjpedalen. Lufting av klutsjen er et rent helvete, det kan ta virkelig lang tid skaff noe vakum/trykk system for å fikse den. Eventuelt bruk trykkluft på boks fra biltema inn på den nippelen på toppen ut klutsjvæske beholderen.

Re: Ny clutch (Stort problem på side 2!!)

Legg innLagt inn:17 des 2008 17:05
av mr2storbrua
Larsen skrev:Hvis alt funker som det skal så trenger du ikke å justere klutsjpedalen. Lufting av klutsjen er et rent helvete, det kan ta virkelig lang tid skaff noe vakum/trykk system for å fikse den. Eventuelt bruk trykkluft på boks fra biltema inn på den nippelen på toppen ut klutsjvæske beholderen.
Håper det holder, men dersom det ikke skal være nødvendig å justere pedalen, hvorfor er det da så mange som har problemer? (Fant hvert fall 5 stk. som har opplevd problemer med at clutchen ikke vil fri ordentlig)

Re: Ny clutch (Stort problem på side 2!!)

Legg innLagt inn:17 des 2008 17:15
av Larsen
mr2storbrua skrev:
Larsen skrev:Hvis alt funker som det skal så trenger du ikke å justere klutsjpedalen. Lufting av klutsjen er et rent helvete, det kan ta virkelig lang tid skaff noe vakum/trykk system for å fikse den. Eventuelt bruk trykkluft på boks fra biltema inn på den nippelen på toppen ut klutsjvæske beholderen.
Håper det holder, men dersom det ikke skal være nødvendig å justere pedalen, hvorfor er det da så mange som har problemer? (Fant hvert fall 5 stk. som har opplevd problemer med at clutchen ikke vil fri ordentlig)
Garantert fordi de ikke greier å lufte klutsjen skikkelig.

Re: Ny clutch (Stort problem på side 2!!)

Legg innLagt inn:18 des 2008 00:54
av mr2storbrua
Fikk nå beskjed fra mvp som hadde snakka med rps at clutchen på mr2 skal ha 21 splines. Er vel tilfeldigvis ikke noen som kan bekrefte dette? Har ikke gjort motorbyttet selv, men etter det jeg kan forstå er det litt arbeid å bygge om 3sge-kassa, så tviler på at det er den som står på.
Som sagt, hadde satt evig pris på, dersom noen har en girkasse eller clutch liggende til mr2 mk2, både med og uten turbo, å få vite antall tenner og gjerne diameter. Akkurat nå ser jeg ikke noen annen løsning en å sette på den gamle clutchen mens jeg finner ut av hvor problemet er, men får vel sove på det.

Re: Ny clutch (Stort problem på side 2!!)

Legg innLagt inn:18 des 2008 10:54
av mr2storbrua
Konklusjonen er at jeg ikke har standard MR2 Turbo-girkasse (E351?), og jeg trenger hjelp til å finne ut av hvilke jeg har.

viewtopic.php?f=33&t=30594