TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• gt4 pÃ¥ verksted

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#2041  av CelicaTurbo

det er en litt annerledes måler dette, en "flap door" måler, dvs en plate som tvinges mer og mer opp dess mer luft som går gjennom meteret.. fordelen er mer nøyaktig måling, ulempen er større restriksjon i innsuget :?

men jeg mener jeg leste for en tid tilbake at folk har hatt ganske positive erfaringer med å renske måleren, men da ved å legge den i en balje med sprit eller bremseskive-rens natten over, og deretter en dag til tørk. Hvordan de gjorde det uten at elektriske komponenter bled utsatt aner jeg ikke men jeg mener at allt det elektriske ligger på utsiden av meteret på ene siden, så om den siden vender opp og ligger over væskenivået så går det vel greit? men for all del søk frem info om det der på det amerikanske MR2 forumet først for jeg vil ikke ha på meg at noen har ødelagt sitt meter.. kanskje det bare er tryggere å spraye på med bremserens inn der og la det ligge litt og deretter tørke bort med fille og q-tip? (uten å åpne meteret så mye). Har faktisk vurdert å gjøre sistnevnte selv..

#2042  av Bjørn E

Dette må jeg undersøke :shock:
Kom akkurat tilbake fra kjøretur nå, og kan konstatere at der enkelte ganger oppstår rykking under moderat akselerasjon, andre ganger ikke ....vet ikke helt hvordan jeg skal tolke det. Men uansett er det absolutt til å leve med, så lenge motor er gjennomvarm. Men skal prøve å undersøke litt angående luftlekkasjer, og kikke litt på luftmengdemåleren. Vet hvem jeg skal ta hvis jeg ødelegger noe.... :lol:

#2043  av CelicaTurbo

vel, ikke kom løpende etter meg om du ødelegger den måleren, men, som en advarsel så kan jeg si at det er noen skruer på den måleren som enkelte tror at holder pluggen på plass: det gjør de ikke og de må absolutt ikke røres. Så vet du det :)

sjekk for lekkasjer først.. et tips er vist en slik propanflaske som du åpner ørlite opp og fører rundt langs innsuget mens motoren går på tomgang. Om turtallet øker så suger den gassen inn og dvs lekkasje. Men vær forsiktig så slipper du å svi bort øyenbrynene og allt håret ditt :)

angående min bil: Fått beskjed fra toyota om at jeg kan hente den i dag :D

#2048  av CelicaTurbo

har fått tilbake bilen nå: 4101,- kr kostet det. Skal ringe de og høre hva de egentlig måtte gjøre i morgen for verkstedsfolka var gått når jeg hentet bilen.. ser ut til at problemet er borte ihvertfall og jeg holder nå på å lakke platen som holder Blitz måleren og trykkbryteren som øker trykket.. brukte en klar plexiglassplate pga at det virket lettest å jobbe med og lakker den matt svart.. :)

#2050  av Bjørn E

Du må legge inn et bilde når du er ferdig, på tide å få rettet på "dorull-midtkonsoll-imaget" ditt :lol:

#2051  av CelicaTurbo

hehe, det er et dumt image å ha ja, men det er fikset nå. Lakken var faktisk ganske så matt også.. trodde den bare ville være litt mindre blank enn blank lakk jeg.. uhm, om dere forstår. Men den var virkelig matt og det er fint for det passet best. Det ser ganske bra ut nå, må bare finne ut hvilke andre brytere jeg skal plassere i greiene for jeg har gjort mulig plass for mer :) kanskje en intercooler vifte med tid?

men men, fikk min første skikkelige kjøretur nå og tror dere ikke at det oset som faen ut av panseret når jeg stoppet da..? :? men, det var ingen lyder av kjølevæske som kokte vekk så jeg lot bilen stå og bestemte meg for å banne videre senere.. dro hjem igjen og da stod også røyken ut, jeg løftet panseret og det var ingen kokelyder, så løp jeg inn og hentet avis og la under bilen og lot den ligge der en stund. Røyken hadde omtrent sluttet innen jeg kom ut mens før røyket det kraftig i 5 min minst.

vel vel, for å gjøre storyen kort så pleide det før å dryppe dampende varm kjølevæske under bilen mens nå fallt ikke en eneste dråpe ned. Og ingen koke-lyder eller fresing. Jeg tror faktisk bare at det er kjemikaliene fra kjølevæsken som blir brent bort jeg. Rester fra lekkasjen og fra reperasjonen..

ringer og snakker med verkstedet i morgen uansett, og sjekker litt grundigere på ettermiddagen.. men, slik det ser ut nå er det overhodet ingen lekkasje lenger ihvertfall :)

#2059  av CelicaTurbo

Bjørn:

fyren som hadde problemer som jeg linket et svar til har fikset sitt problem endelig:

THE CAR IS FINALLY FIXED!!!!!!! It was a faulty ignition coil. I did bench test it and it passed all resistance and power tests. I swapped it out with a friends coil and the car is SO quick once again.

Lesson to be learned: Even if the coil appears fine and checks out ok, it can STILL BE FAULTY!!

New coil from Conicelli - $65 or so

... men, han her hadde bare rykking når turboen trykker.. om din også rykker under vakum så er det nok noe annet. Prøvd noe så enkelt som dyserens egentlig?

#2060  av Bjørn E

Har ikke det, nei. Har du noe erfaring med det? Vet at det er et firma her i nærheten som driver med sånt, kan alltids høre med dem. Min har det nok hele tiden ja, kjenner godt "små-lugging" i 40km/t i tredje f.eks.
Det med coilen kunne være verdt å sjekke, ser i Chilton's at der står måleverdier. Kan prøve å måle den. Men nå forekommer det nesten ikke utenom ved kald motor, noe som rimer best med giver-feil .....eller :?

#2061  av CelicaTurbo

Går jo ann å kjøre slik dyserens på flaske som du kjøper i bilrekvisita da, Comma sin eller noe.. jeg har brukt Comma før og den gav en viss bedring da, og har hørt flere andre som har gode erfaringer med de greiene men noe vidundermiddel tror jeg ikke du bør vente deg :)

du kan jo sjekke coilen om du vil men det er jo ingen garanti i følge han fyren som jeg siterte ovenfor.. han hadde jo målt coilen til å være ok men det var den ikke..

#2066  av CelicaTurbo

.... og da har bilen min sluttet å ryke etter at jeg har kjørt den så da er allt sølet etter lekkasje og reperasjon brent bort endelig.. lukter litt stramt fremdeles da :)