Side 2 av 2

Legg innLagt inn:17 des 2003 12:48
av kennethx
Men blir ikke det området da ett AREAL? :)

Legg innLagt inn:17 des 2003 16:12
av CelicaTurbo
æh,.. jo? :lol:

Legg innLagt inn:17 des 2003 16:39
av chris
oooooooog, der tror jeg at jeg ga meg med denne tråden :D

Legg innLagt inn:17 des 2003 16:54
av Erlend
Så for å finne de totale kreftene til en motor må man ha formelen for dreiemomentskurven, og integrere den fra 0 til sluttiden målingen har?
Da vil man jo finne et tall for arealet under kurven, som vil være et godt mål på de totale kreftene en motor har (hvis jeg har forstått alt rett).

Legg innLagt inn:17 des 2003 16:55
av erling
CelicaTurbo skrev:æh,.. jo? :lol:
Det var du som sa volum Kristian.. :D
CelicaTurbo skrev:Det kan vel sies at det er volumet under dreiemomentskurven som betyr mest for å gi den bilen som er kjappest under et størst mulig spekter av forhold.
Men det er ikke noe i z-retning Kenneth, vi klarer oss i 2d.

Regner på arbeid og effekt på skolen rett som det er, ganske intressant det. :)

Legg innLagt inn:18 des 2003 00:39
av CelicaTurbo
er klar over at jeg skrev volum, det var en blunder så klart og dere skjønner hva jeg mente :)

Ellers tror jeg ikke at det egentlig er interessant å regne ut det faktiske arealet under kurven rett og slett pga at motorer har forskjellige egenskaper, hvor begynner kreftene og på hvilket turtall slutter dem? Er det rettferdig å sammenlige en svær V8'er med turtalls-topp på 4000 med en motor som stoppet på 10.000?

jeg tror ikke tallet i arealet egentlig forteller så mye, men det er formen på kurven man titter på ikke sant, en bred og flat momentskurve er fordelaktig for "nyttige krefter".. skal man fort ned stripa holder det med ekstremt med krefter på et kort turtallsområde så bruker man girkassen for å holde motoren innenfor det området..

Legg innLagt inn:18 des 2003 14:12
av Erlend
Men det kan da være et mål for samme type motor? På trimming osv?

Legg innLagt inn:18 des 2003 15:56
av CelicaTurbo
Det er klart, men forskjellige personer har også forskjellige behov fra sin motor :)

Legg innLagt inn:19 des 2003 12:51
av Erlend
Hehe...det er sant :D

Er ganske interessant dette med dreiemomentkurver og hk gitt, kan regne masse på dette før man bestemmer seg for hva slags modifikasjon man skal velge :)

Legg innLagt inn:19 des 2003 13:21
av CelicaTurbo
akkurat, jeg for min del vil gjerne flytte momentstoppen høyere opp i turtallet samtidig som jeg beholder tidlig høyt moment.. satser på at en ct20b sammen med litt eksos og en CS-intercooler skal hjelpe meg med det :) (men det blir vel ganske lenge til det prosjektet er ferdig,...)