Side 2 av 2

Legg innLagt inn:06 mar 2007 02:29
av Larsen
Rømmling skrev:
Eddy86 skrev:Man kan vel muligens få problemer når bilen skal inn for PK.. Katalysatoren består forresten av masse små rør i en eller annen form av kjeramisk materiale belagt med platina, palladium og rodium som hjelper til å omdanne og forbrenne co, hc og nox ved høy nok temp. Skjer kun ved tilnærma
lambda 1 da, så hvis man har en bil med bra oljeforbruk eller spytter bensin så funkern ikke så bra alikevel..

Anyways, det såpass bra fløde gjennom original katalysatoren at man skal gjøre mye med motorn for at kat'n skal fungere som en sperre..
skjer kun ved tilnerma Lambda1 ?? hva betyr det??
Lambda 1 er bare en anne måte å si at blandingforholdet av luft/bensin er 14.7:1

Tviler på at det skader lambdasonder med mindre du har en motor med to lambda sonder da. Å fjerne katalysatoren har nok mest for seg hvis du har turbomotor.

Legg innLagt inn:06 mar 2007 15:34
av japse-gnmfr
ødelegger ikke lamda pga den er foran katten..

Legg innLagt inn:06 mar 2007 15:37
av japse-gnmfr
ødelegger ikke lamda pga den er foran katten..

Legg innLagt inn:07 mar 2007 17:26
av Eddy86
Lamda 1 tilsier at blandinga luft/bensin er støkiometrisk dvs. 14,7-1.. Et korrekt blandingsforhold, ihverfall i forhold til eksosutslipp.. Og å fjerne katten har ikke noe å si for lamdasensorn sin del..

Legg innLagt inn:08 mar 2007 21:21
av Eddy86
På en bil med 2 sonder er det kun en ting som skjer hvis du fjerner katten.. ODB systemet legger igjen en feilkode på avgass.. Den bakre har ikke noe med blandingsjustering å gjøre, kun kontroll av at katten fungerer..