Side 2 av 2

Legg innLagt inn:24 jul 2006 22:15
av madsbp
Ja, hadde vært fint med noen gode prøve-teoriprøver på nettet :)

Legg innLagt inn:25 jul 2006 02:19
av jumbo
"Flere og flere stryker på teorien til lappen"

Dersom det er en indikasjon på at prøvene er blitt hardere er jo det kjempebra. Dersom det er en indikasjon på at folk er blitt trangere i nøtta hjelper det vel lite :?

Legg innLagt inn:25 jul 2006 07:42
av predator
Kjørte opp igjen for noen uker siden. ( Mistet lappen pga jeg var "ung og dum")
Teoriprøvene som e rnå er helt sinnsyk vanskelig.
Måtte ta 3 forsjøk før jejg greide den.
Er 47 spm. Kan ha maks 7 feil. 5 alternativer på hvert spm og kun ett er riktig.
Husker spesielt 1 spm , da jeg kranglet med ho bak skranken om hva som var riktig :lol:

Det var bilde av ett opphøyd 30 sone sklt. Så var alternativene :
* I dette tilfellet er det anbefalt og kjøre i 50.
* Etter forholdene så kan du i dette tilfellet kjøre i 50.
* I dette tilfellet er det påbudt og kjøre i 50.

Og resten av alternativene husker jeg ikke. Men Hva er forskjellen på 1 og 2?
Vet enda ikke hvilke av de 2 som er rett. men sto til slutt da jeg hadde 5 feil.... :roll:

Legg innLagt inn:25 jul 2006 10:25
av Akopley
GT4 CS skrev:Noen som vet om teori prøven ligger ute på nett? Hadde vært gøy og se om man klarte den
madsbp skrev:Ja, hadde vært fint med noen gode prøve-teoriprøver på nettet :)
http://www.teoritentamen.no/
http://www.trafikkportalen.no/

Vet ikke om de er så gode da.. :)

Jeg syns ikke teoriprøven var så vanskelig..

Men var en del teite spm da, husker et som jeg syns var jalla:
Når skal du gi gass?
*Før bakken
*I bakken
*Etter bakken
Det kommer jo helt an på situsasjonen syns jeg, om bakken er stor eller ikke, om jeg har god fart inn til bakken, så gir jeg kanskje gass i bakken.
Har jeg dårlig fart in til bakken, så gir jeg gass før bakken..
og hva om det er nedoverbakke.. :P

Legg innLagt inn:25 jul 2006 10:54
av jumbo
predator skrev:Og resten av alternativene husker jeg ikke. Men Hva er forskjellen på 1 og 2?
Vet enda ikke hvilke av de 2 som er rett. men sto til slutt da jeg hadde 5 feil.... :roll:
Vel forskjellen er jo rimelig subtil heh, pokker om jeg vet. Med 1 refererer de vel kanskje mer til at her er du oppfordret til å holde 50 (mer ala anbefalt hastighet-skilting inn mot krappe svinger etc), mens 2 sier mer om hva du strengt tatt har lov til.

Jeg ville vel fremdeles si at #2 er riktigst svar, ettersom oppheving av 30-sone i tettbegygget område betyr 50 fartsgrense, og en fartsgrense sier akkurat det: Har kan du kjøre i inntil 50 DERSOM forholdene tillater. Det er ikke en anbefaling om at du bør kjøre i 50 uansett, ei heller et påbud, og det er ikke nødvendigvis lov å kjøre så fort som 50 heller, dersom forholdene ikke tilsier det (unger som leker i/ved veien etc, tåke/dårlig sikt etc)

Legg innLagt inn:25 jul 2006 12:09
av Daniel_hoy
Prøvde den på http://www.trafikkportalen.no Fikk 9 feil på den sikkert pga. at jeg er litt rusten på lurespørsmålene som er på slike prøver. Så prøvde en gang til å fikk en feil. Så er ikke så vanskelig. Det var da endel spørsmål som gikk igjenn fra den første prøva men også endel nye.
Så viss du er litt oppegående og leser litt så bør vel dei fleste stå på et par forsøk.

Legg innLagt inn:25 jul 2006 12:24
av chris
Synes mange av spørsmålene er helt på bærtur.. "hva skal man se først etter når man kjører inn i en tunnel.." er et spørsmål jeg husker godt fra den gangen jeg tok (og sto på :P) teoriprøven for 10 år siden. Ett av alternativene var "møtende trafikk".. men det fikk jeg feil på.. det man skal se først etter i en tunnel er husdyr. Jeg har kjørt fryktelig mye i løpet av de 10 årene jeg har hatt førerkortet, men jeg har til dags dato aldri noensinne sett et husdyr i en tunnel.

For øvrig så er det mange spørsmål som ikke stemmer helt med det virkelige liv, og det hører jeg også stadig flere som sier som tar prøven nå. Tror egentlig ikke prøven er vanskeligere nå enn for 10 år siden, men jeg har en følelse av at folk er litt trangere i nøtta når det gjelder trafikk og bil.

Legg innLagt inn:25 jul 2006 23:22
av jumbo
Helt enig. Etter 12 år bak rattet er det mange slike eksempler der teori og virkelighet ligger rimelig langt fra hverandre, noe vi skal være grundig glad for også.