TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Problemer med kjølesystem ?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#156564  av FireWalk

Tok meg en kjøretur nå på ca en mil.. med litt hard kjøring også. lot den stå å gå en stund for å kjøle ned turboen før jeg stoppet den. Skrudde av lokket og da fosset det jo ut litt kjølevæske, men det ser ikke ut som om det har minket noe.. med unntak av det som kom ut når jeg skrudde av lokket når motoren var varm da.. fylte på litt igjen, men selv om motoren nå var avskrudd så drev det og steg opp og ned av seg selv.. kom slike surklelyder som det kom på forige motoren min når det var luft i kjølesystemet! argh! å lufte det greiene er jo en seremoni! har aldri klart å forstå helt hvordan jeg skal gjøre det... :roll: :oops:

Om pakninga er gåen, skal det da minke jævlig fort? eller kan det skje sakte over lang tid? for jeg kan ikke se at det minket noe på den kjøreturen min.. spruta jo ut litt kjølevæske når jeg skrudde av lokket da, men ellers tror jeg ikke det minket noe. Temperaturen lå like under midten på måleren hele tiden også og varmeanlegget funker fint igjen.

Kan det være at luft i systemet har gjort at det har minket med kjølevann til det punktet der det ble så lite at varmeapparatet sluttet å funke?

i så fall hva forårsaker plutselig luft i systemet på den måten der?

PS: Denne motoren er ikke trimma, den er helt orginal. Har ikke gjort noe med den enda.

#156574  av sleeper

da trur jeg den har det bra!!
bare husk på og luft kjølesystemet BRA, og bytt termostat bare for og være sikker!

det at det fosser ut er vel egentlig vanlig så det er nok ikke noe og tenke på det heller!

foresten: det er noen av bilbutikkene som selger 77 graders termostat til den motoren (jeg kjøpte en i går!)
det er jo noe og tenke på hvis du skal trimme!?

#156576  av CelicaTurbo

Har sett de har diskutert på mr2oc.com at surkling og bobling i kjølevannet til MR2 Turbo er normalt etter at motoren er stoppet pga at kjernetempen i turbo da stiger og får vannet til å koke, men, jeg har nå aldri opplevd dette på min Celica og kan egentlig ikke forstå at dette skal være spesiellt heldig med masse damp i systemet som er "helt vanlig"?

#156580  av mr_2

har du sett under bilen om den lekker?
Dette minner mye om da jeg hadde lekkasje i vannrørene som går fram.. :?

#156582  av FireWalk

Har sett under ja, leker ikke noe..

#156590  av sindrejl

sleeper skrev:da trur jeg den har det bra!!
bare husk på og luft kjølesystemet BRA, og bytt termostat bare for og være sikker!

det at det fosser ut er vel egentlig vanlig så det er nok ikke noe og tenke på det heller!

foresten: det er noen av bilbutikkene som selger 77 graders termostat til den motoren (jeg kjøpte en i går!)
det er jo noe og tenke på hvis du skal trimme!?
jepp.. fensport selger også trd termostat som åpner på 77grader. kjempesmart det :)

#156607  av Master

Det høres vel ikke ut som om at vannet renner ned og "svies" / fordamper på eksosen?
FireWalk skrev:..jeg skulle kjøre videre ser jeg at det ryker fra motorrommet..
Da dette skjedde hos meg var det HFH og diverse andre kjøleslanger (til/fra turbo) som var sprekk i.

Kommer det vanndamp fra motorrommet når du kjører hardt og du ikke har sølet med noe vann osv neddi motorrommet så vil det vel si seg selv at du har en lekkasje en plass, selv om det kanskje ikke renner under bilen (siden det sikkert fordamper såpass raskt og at det ikke lekker med mindre kjølevannet er HOT)

#156616  av sindrejl

Master skrev:Det høres vel ikke ut som om at vannet renner ned og "svies" / fordamper på eksosen?
FireWalk skrev:..jeg skulle kjøre videre ser jeg at det ryker fra motorrommet..
Da dette skjedde hos meg var det HFH og diverse andre kjøleslanger (til/fra turbo) som var sprekk i.

Kommer det vanndamp fra motorrommet når du kjører hardt og du ikke har sølet med noe vann osv neddi motorrommet så vil det vel si seg selv at du har en lekkasje en plass, selv om det kanskje ikke renner under bilen (siden det sikkert fordamper såpass raskt og at det ikke lekker med mindre kjølevannet er HOT)
trenger ikke å si seg selv.. koker vannet så kommer det opp ekspansjonstanken.. da får du høre koselige boble/syde/koke lyder fra motorrommet :)

#156619  av TheStig

CelicaTurbo skrev:Har sett de har diskutert på mr2oc.com at surkling og bobling i kjølevannet til MR2 Turbo er normalt etter at motoren er stoppet pga at kjernetempen i turbo da stiger og får vannet til å koke, men, jeg har nå aldri opplevd dette på min Celica og kan egentlig ikke forstå at dette skal være spesiellt heldig med masse damp i systemet som er "helt vanlig"?
Dette hadde jeg på min carlos .. Comp var bra, ikke co i kjølevann, olje ren og pen osv osv. Men likevel hørte man at det "kokte" og bobblet i ene radiatorslangen .. Var ingen lekkasjer noen plass på bilen
Dette kan bekjempes til en viss grad med rett type og nok sterk kjølevæske

#156625  av spkstrp

vet ikke om du har ordnet det, men jeg hadde akkurat samme prob med en bil før, og jeg skiftet termostatet. Men det hjalp ikke :(

#156631  av FireWalk

Lurer på om det kom ut av ekspansjonstanken ja.. har ikke hatt noe problemer med den siden, kjørte med den på jobb i dag og. Varmeanlegget funket som normalt hele tiden og jeg sjekket tanken før jeg kjørte, og der var kjølevæske oppi. Må få luftet det skikkelig nå, håper på at det ordner seg da..

Syntes kjølevannet var litt brunt, det er jo ikke så lenge siden jeg skiftet, men motoren har jo stått lenge før den ble satt inn i bilen, så det kan jo ha vært litt rust i kjølekanalene som har satt seg i kjølevannet? kanskje jeg burde skifte hele kjølevannet... :idea:

#156633  av GT4 CS

Vannet kan minke både fort og sakte om topp pakninga er gåen, kommer an på hvor stor lekasjen din er. Men jeg og holder en knapp på at det er luft i kjølevannet ditt, eventuelt at termostaten din synger på siste verset. Ville bytte den og lufte lenge, vet ikke om det er noen spessielle triks på mr2, men på min lar jeg motoren stå og gå på tomgang med lokket av lenge og etterfyller da det trengs. Du kan jo og ta ut radiatoren din og vaske den, spyle godt igjennom med vann, det skader heller ikke.
Har og varmeapperatet på full guffe da jeg lufter, det kan ta lang tid før du får luftet nokk, så ta med nokk cola ut i garasjen :D

#156639  av TheStig

ja uff, det er utrolig tungvinnt å lufte disse motorene .....

#156641  av larsst185

Du har sjekka radiatorlokket ditt eller?

#156645  av FireWalk

Har ikke sjekket lokket, skal gjøre det :) takk for tipset.

GT4 CS: får man ut all luft ved å la den stå å gå med lokket av altså? kikket raskt innom verkstedmanualen, og det ser jo ut som en hjerneoperasjon å regne når man skal lufte systemet. Skal lufte varmeapparatet fremme og styr og stell? for å være helt ærlig skjønte jeg ikke bæret.. :P

Husker jeg hadde luft i kjølesystemet en gang før, og da kom den surklelyden etter at motor var stoppet. Etter at jeg fikk ny motor og vi fylte på nytt kjølevann & luftet så forsvant det, men etter at det kokte over nå så har den lyden kommet tilbake...

Men jeg lurer på om jeg skal skifte hele kjølevannet? det var ganske brunt.. kan være rust og dritt som har blandet seg i kjølevannet siden motoren har stått lenge før den ble satt inn..?