Side 2 av 3

Legg innLagt inn:12 sep 2003 00:03
av Foe
Kommer med et spørsmål som dere sikkert synes er litt teit/morsomt, men, hva er lsd? :shock:

Legg innLagt inn:12 sep 2003 08:07
av CelicaTurbo
LSD = Limited Slip Differential, og er omtrent det samme som det høres ut. En differensial som overfører kraft til begge hjul ved hjulspinn.


Ellers, fremme har jeg fordelerkasse og girkasse i en boks, denne trenger rundt 5 liter mener jeg, mens kassen bak trenger 3-4 liter.. litt usikker på de tallene men totalt skal er det en hel del.. før det blir aktuellt å bytte så undersøker jeg vel nøyaktig hva jeg trenger :)

Legg innLagt inn:12 sep 2003 09:20
av chris
CelicaTurbo skrev:LSD = Limited Slip Differential, og er omtrent det samme som det høres ut. En differensial som overfører kraft til begge hjul ved hjulspinn.

... sånn at man med letthet kan spinne smultringer :D

Legg innLagt inn:12 sep 2003 09:31
av CelicaTurbo
og en ekstra komentar: med "slip" menes platene internt i diffen, jeg vet det så klart, men forklaringen ovenfor får det til å høres ut som om det menes "begrenset hjulspinn", som ikke er 100% korrekt men forsåvidt også beskriver diffen bra :)

Legg innLagt inn:12 sep 2003 12:00
av kennethx
Har vi lsd på GT4?

Legg innLagt inn:12 sep 2003 13:56
av CelicaTurbo
vi har en "limited slip" mellom for og bakaksel (senterdiff) samt en Torsen diff mellom bakhjulene, det er da en "Torque Sensing Diff" og stort bedre mekanisk diff er det ikke mulig å få vel. En "limited slip" vil overføre en begrenset mengde grep til et hjul som ikke spinner og vil ha en vesentlig reaksjonstid før noen som helst overføring skjer, mens en torsendiff reagerer umiddelbart, overfører kraften jevnere og kan overføre til dels mye mer kraft til hjul med grep. Men det er en begrensing: kraften som blir overført er en faktor av grepet på det hjulet som spinner, dvs at om ene hjulet står på blank is så er det ganske lite krefter som blir overført til det andre hjulet, men i praksis er det et ikke-eksisterende problem for en firehjulstrekker :)

Legg innLagt inn:13 sep 2003 02:43
av kennethx
Ja, har nesten litt irriterende bra grep noen ganger :)

Legg innLagt inn:15 sep 2003 17:58
av Christian
Det har jeg også, helt til jeg bestemmer meg for ikke å ha det lenger 8)

Markus : Kjører på den olja som var på kassa da jeg kjøpte motoren, sjekka bare at det var nok og at den så bra ut, før jeg kjørte.
Har ikke stressa med det, siden den er helt fin i bruk foreløpig.
Grunnen til at jeg skal bytte nå er at hele bilen skal sjekkes opp grundig i løpet av vinteren :)

Legg innLagt inn:18 sep 2003 12:40
av Erlend
Finner ikke noen info jeg kan stole på angående LSD i de ulike revisjonene.
Det jeg trodde var at 2 rev turbo hadde LSD som ekstrautstyr, mens den ble standard i NA og Turbo etter høst 94 (3 rev).

Stemmer dette?

Legg innLagt inn:18 sep 2003 15:23
av MR2turbo
Jeg kjøpte Penzoil gl5 80w90 med lsd tilsetninger.. Men er ikke helt fornøyd med lsd'en for øyeblikket, så det kan være at jeg bytter igjen..

Christian, så du ville kjøre på den gamle olja? Da er det sikkert på tide å bytte den i vinter, ja.. :)

Erlend, min 1991 modell kunne leveres med lsd som option... og har hørt at nesten alle gen 3 motorer ble levert med lsd.. Men det finnes unntak der og..

Legg innLagt inn:18 sep 2003 16:38
av CelicaTurbo
kan noen fortelle meg dette: På både den tidligere MR2'en og Celicaen jeg har nå er det slik at om jeg svinger mye og kjører sakte, særlig om jeg rygger ut fra en parkeringsplass f.eks, så kommer det en summende lyd fra drivverket, det høres rett og slett ut som metalliske plater som skrubber mot hverandre under høyt press.. ganske lav lyd og kommer selv når clutchen er inne, og begynner ikke før bilen har rullet to-tre meter.. Jeg har hørt at det skal være mulig å høre en LSD når man kjører slik, noen som kan fortelle meg om dette jeg beskriver er lyden av en LSD eller hva annet det egentlig er for noe?

Jeg tror det er litt vanskelig å ta et opptak av lyden men jeg kan gjerne prøve om det er interessant..

Legg innLagt inn:18 sep 2003 17:17
av Erlend
Takk for info, Markus. Trodde alle rev 3 ble levert med LSD ja, men unntak finnes sikkert som du sier.

Kristian: Eneste jeg har hørt om er at du kan høre LSDen gi fra seg en "dunk-dunk" lyd noen ganger hvis noe er galt med den eller det komplekse drivverket i GT-4en, men siden du beskriver en annen lyd så er jeg ikke sikker...

Legg innLagt inn:18 sep 2003 17:38
av erling
MR2turbo skrev:Men er ikke helt fornøyd med lsd'en for øyeblikket, så det kan være at jeg bytter igjen..
Å? :shock: Trodde LSD var bare fryd og gammen jeg.. Hva er det som er problemet med den?

Legg innLagt inn:18 sep 2003 23:19
av MR2turbo
erling skrev:
MR2turbo skrev:Men er ikke helt fornøyd med lsd'en for øyeblikket, så det kan være at jeg bytter igjen..
Å? :shock: Trodde LSD var bare fryd og gammen jeg.. Hva er det som er problemet med den?
mente ikke bytte LSD men bytte olje... ;) Skrev litt utydlig.. var litt dunkelyder i den når jeg svinger brått.. enten så er olja dårlig, eller så er lsd'en dårlig.. håer på det første..
Men det kan og være at den har stått en stund og trenger å gå seg litt til..
En siste mulighet er at det sitter en TRD racing LSD i den med MYE brems.. sånn at det kansje skal være sånn.. :roll:

Legg innLagt inn:18 sep 2003 23:47
av erling
Åh.. Åkei.. Blei nesten stressa her jeg satt. :D Du finner nok utav det tenker jeg. :)