Side 2 av 3
Legg innLagt inn:14 okt 2005 15:47
av FireWalk
forsøkte i mørket, men så ingenting... kanskje det må være vått ute for at det skal forekomme.. Nå er det jo tørt ute, og nå funker den fint igjen..
Men er temmelig sikker på at det er den coilen, GT4CS kikket jo på den når han var her, og det så jo absolutt ikke bra ut.. var rustet og eiret... og siden pluggledningene og fordeler og rotor er nytt, så er det jo bare coilen som gjenstår, og vi vet at den var dårlig fra før, så den burde uansett bli skiftet ut..

Legg innLagt inn:18 okt 2005 16:26
av FireWalk
Så det var litt overslag når jeg kikket på den i mørket i går, så Har nå skiftet tennplugg kabler, Coil og coil ledning nå... men problemene er der enda...
noen som har noen lure tanker om hva det kan være?
symptomene er:
- Når man gir gass på tomgang så går turtallet veldig sakte opp, og den fjusker veldig.. smeller litt i potta, høres ut som om det er for mye bensin?
- Den er ikke kjørbar i den forstand at der er ikke nok krefter til å dra bilen fremover, da kvæler den seg. Tomgangen høres forholdsvis fin ut men med en gang man er borti gasspedalen så begynner motoren å "gurgle" på en måte..
lurte på om det kunne være et vakum problem? men har gått over alle vakumslanger (som jeg kan se iallefall) og jeg kan ikke se at noen har hoppet av eller sprukket...
står her som et digert spørsmålstegn nå..

Legg innLagt inn:18 okt 2005 16:44
av kake
Tennnplugger, rotor og fordelerlokket ?
Har du sjekket tenninga med en stroboskoplampe ?
Legg innLagt inn:18 okt 2005 16:48
av FireWalk
kake skrev:Tennnplugger, rotor og fordelerlokket ?
Har du sjekket tenninga med en stroboskoplampe ?
nye plugger, ny fordeler og ny rotor... kan vel sjekke tenninga, men det som er så rart er at den gikk jo helt fint i mange dager etter at vi bytta motor, og plutselig så begynner den å fjuske? tenningen kan vel ikke "forskyve" seg av seg selv?
Legg innLagt inn:18 okt 2005 16:54
av kake
Skulle ikke tro det,
Er ikke bare litt fukt nedi plugghøla da ? Selv bittelitt fukt der kan føre til skikkelig feiltenning. Trykkluft er jo kjekt å prøve. Gir ingen feilkoder da?
Legg innLagt inn:18 okt 2005 17:10
av FireWalk
Har sjekket nedi der, er tørt som i en ørken nedi hvert eneste hull..
Får opp en feilkode, "Oxygen sensor" skjønner ikke helt hvorfor, for den er koblet til.. men den burde vel ikke gi slike problemer som dette? om den er i "ustand" så vil vel hjernen bare sette innsprøytningen i en litt konservativ modus? vil jo ikke føre til at man får en helt ubrukelig motor av den grunn? Den funket jo fint et par dager før dette begynte, til tross for den feilkoden.. så jeg skjønner ikke hvorfor det plutselig skjer nå..
"Vakum lakasje" var det som slo meg nå, men verken ser eller hører noe til vakum lekasje noe sted.. så da kan det vel tvilsomt at det er det som gjør det..
merkelig at den går så greit (forholdsvis) på tomgang, men begynner å ruske med en gang man gir litt gass? kan det være omformeren til coilen da? det er den eneste tennings-komponenten som ikke er byttet nå..
Legg innLagt inn:19 okt 2005 11:51
av Teamany
Hadde det samme på Min Sw20 92 Mod.
Gav eg gass når bil`n sto igir, så gikk den ganske så seint oppover..
I fri så funka han som vanligt..
Spurde "teamet" på toyota i åsane(bergen), men de hadde aldri hørt om noe sånt sa de.
Derfor tok eg saken i egne hender, blåste reint luftfilteret mitt...skifta tennpluggene, De nye er noe som de kaller "halvracing", kosta 160 kr pr stk.
og no går den som ei klokke...
Håper dette kan hjelpe deg, Prøver no da iallefall

Legg innLagt inn:19 okt 2005 12:19
av FireWalk
pluggene er jo nesten nye.. kjørt 10 timer kanskje.. max.. tok dem ut i går for å se på dem, de så helt fine ut. Tok til og med kompresjons test bare for å være sikker... lå på rundt 175 psi på alle cylindere, så det må være et tennings problem...
kunne jo forsøkt å bytte tennplugger.. men litt merkelig siden de er så nye.
Kan det være at plugge er for kald? det står vel Iridium plugger som er 1 grad kaldere på nå.
En annen ting:
kan register-reima ha hoppet slik at timingen blir feil?
Legg innLagt inn:19 okt 2005 12:34
av Master
Jeg fikk noe liknende problemer da tempføleren til ECUen var knekt, men fremdeles satt i kontakten slik at ECUen fikk heeelt feil signal om hvor varm motoren var. Gikk på nesten 2000 rpm på tomgang hele tiden og føltes ut som den skulle kvæles hver gang jeg toucha gassen. Måtte holde den på høyt turtall for at den i det hele tatt skulle gå.
Jeg røska ut den knekte tempføleren fra kontakten slik at jeg ikke fikk noe kaldstart i det hele tatt helt til jeg fikk tilsendt ny føler og alt ordna seg
Sjekk det! evt cold start timer switch som sitter ved siden av.
Oversiktsbilde:
http://mr2.noegruts.com/engine/engine02.jpg
Legg innLagt inn:19 okt 2005 13:36
av Rage
Lamdaen kan bli defekt, selvom du har flytta den over. Sjekk om det går strøm til den, og gå over alle sensorer som folk beskriver over. Hvis ikke -> Bytt. Koster 400 på biltema for en universal. Evt, prøv å fjern kontakten på den, se om bilen går bedre da. Virker som bilen din går på nødprogram (hvis toyota har det, ikke vet jeg)
Har du sjekket om bensinpumpa di er i orden da? Om den pumper som den skal? Rykker det innimellom før og mens du har ladetrykk? Går den dårlig ved fullgass?
Mvh
Legg innLagt inn:19 okt 2005 13:47
av FireWalk
Bensinpumpen skal vel være i orden, om ikke annet så ser det ut som om bilen får litt for mye bensin, ettertenning i potta osv... smeller og styrer på.. pluggene så litt nedsotet ut..
Spurte noen karar fra statene om dette, og de sier at om lambda sonden er defekt så skal ikke det påvirke motoren i slik grad som dette? de sier at det kommer opp "check engine" men at motoren ikke får så store problemer som jeg har pga det.
Jeg klarer jo ikke å kjøre bilen engang.. kommer meg max 50 meter før den kvæler seg... Jeg kan gi gass uten at det er noe respons fra motoren.. det bare putrer og smeller i potta, og jo mer gass jeg gir jo dårligere går den.. så det blir til at man må bruke chlutchen og komme seg fremover ved hjelp av tomgangen....
får ikke nok guffe ut av den til at jeg klarer å lade.. kanskje om jeg holder gassen i bånn så PLUTSELIG kommer den og skyter fart, men tør liksom ikke å sjanse i tilfelle det er noe allvorlige greier...
Høres nesten ut som om det er noe med tenningen, eller vakum systemet... at en sensor skal skape SÅ voldsomme problemer skjønner jeg ikke? får jo kun EN feilkode, og det er kambda sonden.. ikke suger den falskluft noe sted heller, vakum slangene ser helt ok ut..
men å begynne å stille på tenningen, det vet jeg ikke om jeg tør... må ha noen som er litt mer kyndige i så fall.
og å sjekke om reg-reima har hoppet er vel en seremoni i seg selv, må vel løsne motorfester og ha opp motoren da for i det hele tatt å komme til (få av dekselet osv på siden der) ?
Legg innLagt inn:19 okt 2005 14:09
av Master
hvor mange rpm går den på på tomgang da? minker dette gradvis?
Legg innLagt inn:19 okt 2005 14:12
av FireWalk
Master skrev:hvor mange rpm går den på på tomgang da? minker dette gradvis?
Tomgangen er ganske fin, det er først når jeg begynner å skal kjøre at den sliter.. når den får motstand, da rusker den seg oppover mot 3000 omdreininger, det smeller i potta og den fjusker slik at den holder på å kvæle seg.. så man må bare slippe gassen og bruke chlutchen til å komme seg tilbake igjen med.
jeg kan ruse den på tomgang når den står stille og den går greit oppover turtallet, men ikke når den skal kjøres... merkelig..
Tomgangen ligger vel på ruindt 1200 når den er kald, og synker til rundt 900 rpm når den er varmet seg opp.
Legg innLagt inn:19 okt 2005 19:25
av Larsen
Vel feil modusen på ecu sørger altid at motoren får en feitere bensinblanding! Kan jo være en av flere problemer det. Motoren vil jo du fuske på tomgangen. Men det merkes jo fort om du ser røyken som kommer ut av eksosen da...
Legg innLagt inn:19 okt 2005 19:29
av FireWalk
Larsen skrev:Vel feil modusen på ecu sørger altid at motoren får en feitere bensinblanding! Kan jo være en av flere problemer det. Motoren vil jo du fuske på tomgangen. Men det merkes jo fort om du ser røyken som kommer ut av eksosen da...
Det er jo det som er tingen, den går helt fin på tomgangen, og når jeg ruser den stillestående. Det er kun når jeg forsøker å kjøre den at den begynner å streike helt og totalt..
Om det var tenningsproblem, burde den vel fjuske på tomgang og under rusing og?
Har opplevd "nød-modus" før, og da er jo bilen tross alt kjørbar selv om den går svært dårlig.. dette kjennes ut som noe mer enn bare en nød modus.. den klarer ikke ta seg fremover engang nå.