TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• tuning deler til 3-sge motoren?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#50866  av FireWalk

Grenrør har utrolig mye å si... om man skal trimme en NA så er Grenrør det man kan tjene mest på vil jeg tro.. Det blir på en måte som en liten fjusketurbo i den forstand at det skaper et lite overtrykk.. den Orginale løsningen er laget for å være kostnadsbesparende, og er ikke spesielt effektiv i forrhold til hva man kan få satt inn her i ettertid. Med å ha et perfekt designet grenrør til en MR2 NA vil det være mange hester å hente.. om man kombinerer dette med effektanlegg, powerfilter, cammer og chip vil man jo få en vesentlig raskere bil..
Sist redigert av FireWalk den 27 jun 2004 18:50, redigert 1 gang totalt.

#50867  av Magne

Høres veldig bra ut...

Men vil anta at et grenrør til 2.2 literen ikke vil passe på vår 2.0 liter.

HVOR kan jeg få tak i grenrør?

#50868  av 2fast4u

Leste denne tråden, og kom på at Toyota drev på å kjørte race med en modifisert 3S-G motor i slutten av 80 tallet.
Ytelsen på denne motoren på vedlagte bilde var 680ps v/8.500 o/min og denne var også kjørt opp til 900ps med 3,5 bar ladetrykk.
Vant TMSC Fuji 1000km og Suzuka 1000km i 1987 og en 12 plass på/i Le Mans samme år.
Vant vel 3 forskjellige IMSA GTP race i USA i 1990 også.
:wink:
Vedlegg
3S-G Modify Turbo1.jpg
3S-G Modify Turbo1.jpg (33.89 kiB) Vist 1884 ganger

#50875  av [BHS]paladin

oooooo grenerør =) kosster ikke dette flessk a ????

#226766  av Neemi

Drar opp denne tråden litt igjen jeg.
Var det noen som fullførte noe av dette de har skrevet om i sine planer noen gang?

Noen som har kommentarer rundt påstander om effektøkning ved bytte av grenrør?
Mener å huske å ha lest at 3sge sitt originale er ganske bra fra før av?

#226774  av FireWalk

Tror nok grenrør er noe av det som vil gi mest effektøkning på en NA motor. Porting av innsug er vel heller ikke dumt siden du først har det av.. :)

#226799  av oleb

FireWalk skrev:Tror nok grenrør er noe av det som vil gi mest effektøkning på en NA motor. Porting av innsug er vel heller ikke dumt siden du først har det av.. :)
ang dette med porting av innsug, mener jeg å ha lest en plass på forumet her at porting av 3s-ge's innsug som regel vil ha en negativ effekt, da toyota gjorde en veldig bra jobb med dette mtp flow.
:?:

#226806  av inzane2012

oleb skrev:
FireWalk skrev:Tror nok grenrør er noe av det som vil gi mest effektøkning på en NA motor. Porting av innsug er vel heller ikke dumt siden du først har det av.. :)
ang dette med porting av innsug, mener jeg å ha lest en plass på forumet her at porting av 3s-ge's innsug som regel vil ha en negativ effekt, da toyota gjorde en veldig bra jobb med dette mtp flow.
:?:
men vil ikke den jobben med innsuget vere litt "ødelagt" ettersom disse motorene har begynt å få en god del km på telleren? så ville ikke da portering og det friske litt opp nedi der??

men tilbake til den saken med grenrør, hvor mye ligger di egentlig på? har sett litt forskjellige poster rundt om kring her, men der står det berre ganske vagt... er det noen her inne som har kjøpt nytt grenrør til sin N/A nå i den senere tid som kan fortelle litt om pris/kjøpssted/ytelse???

btw: litt off-topic, men er det ikke egentlig yamaha som lagde 3s-ge motoren for toyota? eller var det bare blokka?
 #226808  av hugomidt

trur vist en ska trimme 3s ge skikkeli kammer eksos filter , retainers , større ventiler, balansering osv altså " ta den helt ut" så trur eg at beams motor ville vert et godt alternativ i forhold til kostnadane effekt øking arbeid ol.

#226824  av Mr2Even

Jun High lift kammer : http://www.junauto.co.jp/products/cylin ... sg.html?en

Bilas High lift kammer(Feks: 268' og 9,3Løft.Også brukte overhaldte kammer-Regrind) : http://www.bilas.de/dbilas_eng/index.htm

Phoenix's Power Exhaust Parts: http://www.takakaira.com/asp/template.a ... MmhjIkgnJi

Div : http://www.takakaira.com/asp/searchresu ... &x=12&y=11