Side 8 av 12
Legg innLagt inn:28 mar 2003 11:53
av jumbo
Njo, det er et potensielt problem, men ettersom flere av forsikringsselskapene faktisk ikke skiller på turbo / NA, burde det ikke være noe DE skal klage på. At biltilsynet har noe å si om det er nok sikkert og visst, men vitsen er at de ikke skal oppdage det, ikke sant?
For min del har jeg for lengst bestemt meg for å bygge om først, og eventuelt bekymre meg om godkjenning siden...
Legg innLagt inn:28 mar 2003 13:02
av chris
Man får gjøre det enkelt.. bare unngå biltilsynet

Legg innLagt inn:28 mar 2003 16:20
av Christian
Forsikringsselskapet er ikke de jeg er redd for, GTi og turbo er lik i forsikring, som Jumbo sa.
Det er bare det at HVIS jeg blir tatt koster det noe helt inni "#¤%"#!!
I fjor ville det kosta meg 64.000kr i avgifter, hva det vil kommer på i år er jeg ikke sikker på, men det er i allefall 50.000kr
I tillegg kommer nok ei eventuell bot på x antall kroner
Ingen som kjenner en som jobber som kontrollør på et biltilsyn?
Litt til staten og endel til en som ikke tar ting så tungt? *Smøre smøre*
Bilen er jo i god stand og bremsene er lovlige

Legg innLagt inn:28 mar 2003 16:23
av Christian
Celicaturbo : Har vurdert å slipe litt ekstra, men aner ikke hvor mye det vil hjelpe....da er det kanskje like greit å bytte til en større turbo med mye større wastegate?
Mulig jeg kunne fått i pose og i sekk om jeg gjorde noe slikt...
Legg innLagt inn:29 mar 2003 15:06
av CelicaTurbo
hehe, hadde du byttet til større turbo hadde du nok fått enda større problemer med å få effekten ned for godkjenning..
ellers, forsikringen er verdt en tanke mener jeg, for selv om ditt forsikringsselskap har lik pris på turbo/ikke turbo så er bilen din nå en helt annen bil enn det selskapet har avtale på.. dvs at så lenge de ikke vet om hva som er gjort kan du risikere at de vil korte ned beløpet. Jeg har forhørt meg med mitt selskap og de ville ikke øke prisen ved trimming men kriteriet var at bilen var godkjent hos biltilsynet. Samme gjelder nok for deg: så lenge bilen ikke er godkjent vil heller ikke forsikringsselskapet forsikre den, selv om bilen hadde vært identisk eller bedre med tanke på bremser osv enn orginal turbo er..
Legg innLagt inn:30 mar 2003 13:04
av jumbo
Dette er nok helt sikkert riktig. Forsikringen er ikke gyldig for en ombygget bil helt uten videre, selv om prisen ville være den samme... En bil som ikke er godkjent hos biltilsynet har vel pr. de fleste forsikringsselskaper ikke gyldig forsikring uansett...
Legg innLagt inn:31 mar 2003 18:35
av Christian
Det er vel sant det ja
Uansett gir jeg f i det nå, skal bestille en org. eller bedre actuator igjen i mårra, den nye intercooleren er til sveising og jeg har prata med Autoconsult ang. Unichip i månedsskiftet....
Plukka også av frontspoiler, hekkskjørtet, vingen og motordekselet i går, skal pusse det ned og få bilen litt penere til 10 mai
Bilen trykka ut 0,8kg ut av oslofjordtunnelen i går, med actuatoren frakoblet....

Legg innLagt inn:31 mar 2003 23:46
av CelicaTurbo
frakoblet? Men du har satt spenn på staget da eller for hvis ikke burde den jo egentlig ha trykket mye mer..
Legg innLagt inn:01 apr 2003 00:01
av MR2turbo
Christian: skal du a den nye IC'en der den orginale satt? Spent på å høre hvordan Unichipen fungerer..

Legg innLagt inn:01 apr 2003 17:43
av CelicaTurbo
Britene er ihvertfall veldig glad i UniChip men resultatet avhenger vist en god del av hvem som gjennomfører tuningen og erfaringene til personen.
Legg innLagt inn:02 apr 2003 11:45
av Christian
Frakoblet slik at wastegaten står åpen hele tiden, den burde ikke ha produsert mer enn 0,2-0,4 egentlig.
Problemet er den grove eksosen...
IC'en har jeg i utgangspunktet tenkt i plassere på luftfilter siden. Skal bygge om det gamle inntaket slik at det blir rettere og smetter under.
Legg innLagt inn:02 apr 2003 23:38
av MR2turbo
Christian skrev:IC'en har jeg i utgangspunktet tenkt i plassere på luftfilter siden. Skal bygge om det gamle inntaket slik at det blir rettere og smetter under.
Skal du fortsatt ha den gamle i tillegg da?
Legg innLagt inn:03 apr 2003 18:35
av Christian
Det er planen ja, har også en 7,5" vifte til den gamle IC'en, en 10" til den nye og en 10" til det nye motordekselet.
Ellers har jeg pussa som en tulling de siste dagene, skal ALDRI kjøpe billige stylingkits igjen, det er noe så "#¤"!¤"% med støpefeil på dem
Er ferdig med fronspoileren nå, så da er det bare hekkskjørtet, sideskjørta, vingen og det ene lyktedekselet igjen

Legg innLagt inn:03 apr 2003 23:21
av MR2turbo
Christian, bytter du ut noe av den stylinga du har eller er det kun motordekselet som er nytt?
Har en følelse av at man får det man betaler for når det gjelder styling.. Har forresten aldri hørt om noen som ikke har hat masse jobb med styling hvis man vil ha det fint..

Legg innLagt inn:04 apr 2003 16:34
av Christian
Det er kun motordekselet som er nytt, men frontspoileren har aldri vært lakka, og resten er bare klint inn med quicklakk
Er nok mye arbeid med slikt ja, men mitt er spesiellt ille
