TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Markus(Mr2turbo) pÃ¥ autofil i kveld!!!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#168598  av Andy_Celica

har ikke slutthastigheten, det er bakkhjulsdrift.

#168599  av sleeper

Andy_Celica skrev:har ikke slutthastigheten, det er bakkhjulsdrift.
hvis du leser hele tråden så forstår du at det IKKE går ann og finne ut hk ved hjelp av tiden! MÅ ha slutthastighet! (på et drag han ikke slipper gassen før mål selfølgelig)

#168614  av Andy_Celica

stemmer ca det. men det er ingen toyota. og den hadde 800 hester på hjula. Den kalles Whiplash Camaroen hvis noen har hørt om den.

#168617  av TomG

Ja noen av disse kalk. jobber med enorme driv tap i %, som ikke er helt sant, ofte.
Men disse beregningene viser også hvor mye hk man trenger for en sånn tid om man var skikkelig god til å kjøre.
Om man hadde hatt slutt hastighet også, så kunne man komme fram til en noe mer nøyaktig beregning.

T

#168626  av sleeper

TomG skrev:Ja noen av disse kalk. jobber med enorme driv tap i %, som ikke er helt sant, ofte.
Men disse beregningene viser også hvor mye hk man trenger for en sånn tid om man var skikkelig god til å kjøre.
Om man hadde hatt slutt hastighet også, så kunne man komme fram til en noe mer nøyaktig beregning.

T
de regner vel med en gammal automat kasse med masse tap...

#168633  av MR2turbo

som sagt tidligere her, av andre, får du jo et gjennomsnitt hk-tall over hele 402m med en sånn kalkis...
normalt sett er ikke det nostort problem, men dt forutsetter ca. rett utveksling for drag + at du hele tiden klarer å ligge innenfor dit effektområde... nå er det jo sånn at min bil er endel ute og kjøre på akkurat det området, og den er per d.d. aller best egnet til å kjøre autobahn i over 300km/t... kommer opp i over 200på 3.gir, 275 på fjerde og 340 på 5.....

dvs. at optimalt med en manuellt gira bil er du innom feltet med mest hk like mange ganger som du har gir (5-6) mens jeg der kun var innom det RPM området -- 2 -- ganger :roll:
http://kennyboy.org/~mr2turbo/divpics/dynapack.jpg
hvis du ser på effekt kurven ligger jeg på fra ca. 300 -421hk på turtall over stripa og p.g.a. lange gir tar det og for mye tid å få synkroene til å bremse akslingene i kassa (mister trykk bla.)...

....det er en grunn for at skikkelige asfalt biler blir drevet om etter hvilken bane de skal kjøre... det er jo vor å få utnytta effekten...

kan jo og tegen en graf med rpm - 402 m, så er det veldi lett å se, men dere forstår sikkert... er jo bare faktiske forhold og det å forstå fysikken i dette...

ang. i fjor hadde jeg denne slippen: 12,268 og 192,7km/t

Bilde

Toyparts, når ble dette en konkuranse oss i mellom???? siden du så hardnakka skal kjøre fra meg over alt... har aldri hatt no problemer med å bli frakjørt på drag, siden det er så langt fra det bilen bygges for...
med de påstandene du kommer med og stemningen du har vist i postene dine tror jeg bare jeg takker nei til oppfordringen...

#168638  av TomG

Hey Markus.

Jeg må ydmykt arrestere deg litt ang. dette.

Utregning av HK ved konstant akkelerasjon, er den eksakte metoden man bruker på en dynometer. Så man kan kan diskutere til man er blå i trynet, faktiske forhold er ubestridelige.
Det man ikke kan regne ut ved å bruke tid-avstand-hastighet, er dreimoment.
Jo lengre strekka er, jo høyere sannsylighet er det for at bilen viser sitt sanne jeg ang. hestekrefter.
For å nå en viss hastighet med kjente faktorer slik som vekt, og avstand, så er det meget enkelt å regne ut.
Og gjennomsnitt HK er Bullcrap, det er peak HK som er viktig for å komme opp på et viss turtall i ett gitt gir, som igjen er utslagsgivende på hastighet.

Om ikke dette er tillfelle, da lurer jeg kraftig på hvorfor det som kjører proff bruker så mye tid på akkuratt dette.
Dekk valg, girkasse utveksling osv, har lite å si på slutt hastighet, og langt mere å gjøre med tiden du bruker ned 402 meteren.

Nå må alle slutte å være hår såre med dette.

Det er mange ting som kunne ha hatt med din tid å gjøre, om clutchen din glipper, Boost leak, tid tagnings feil, osv osv

T

#168639  av TomG

Dette med å være innom det turtallsområdet som gir mest effekt er jo soleklart, dvs, om du ikke kan å kjøre bil, og ikke kjører gira ut, slik at du ved neste gir lander i det aktuelle turtalls området, ja da kjører jo ikke det bilen kan, og det tror jeg IKKE er tilfelle med deg Markus.
Jeg veit jo ikke hva bilen din lager av hester nu, men i følge den dyno slippen, så har du you full boost ved ca. 4200, dvs at fra 4200 til 9350 så harru/skal ha krefter til å rive skinnet av pølsa, og jeg tviler sterkt på at om du girer ved 9K til 3dje, at du lander under 4200rpm.....det eneste giret det kan skje ved, om husken fungerer litt, er ved 4 til 5 gir.

T

Ps. Markus, jeg erker sur på deg eller noe, jeg digger det du gjør!!!

#168648  av cameleon

Dette er akkurat som Jerry Springer bare på forum :lol:

#168662  av TOYPARTS

sleeper skrev:
Andy_Celica skrev:TOYPARTS og TOMG?

En kamerat av meg kjørte 401 meter på 9,20 sec og bilen veier 1190 kg! Hvor mange hester er det i den?? har bare lyst til å teste teorien deres!
du må vite hva den hadde for slutthastighet!
gjerne info om 4wd eller 2wd også)
Går å regne det på tid, men det blir ikke helt riktig, da spiller føreren STOR rolle, men kan regne ut hva han har i forbrukt effekt på den tiden, men burde hatt en fart ja

#168665  av TOYPARTS

MR2turbo skrev:som sagt tidligere her, av andre, får du jo et gjennomsnitt hk-tall over hele 402m med en sånn kalkis...
normalt sett er ikke det nostort problem, men dt forutsetter ca. rett utveksling for drag + at du hele tiden klarer å ligge innenfor dit effektområde... nå er det jo sånn at min bil er endel ute og kjøre på akkurat det området, og den er per d.d. aller best egnet til å kjøre autobahn i over 300km/t... kommer opp i over 200på 3.gir, 275 på fjerde og 340 på 5.....

dvs. at optimalt med en manuellt gira bil er du innom feltet med mest hk like mange ganger som du har gir (5-6) mens jeg der kun var innom det RPM området -- 2 -- ganger :roll:
http://kennyboy.org/~mr2turbo/divpics/dynapack.jpg
hvis du ser på effekt kurven ligger jeg på fra ca. 300 -421hk på turtall over stripa og p.g.a. lange gir tar det og for mye tid å få synkroene til å bremse akslingene i kassa (mister trykk bla.)...

....det er en grunn for at skikkelige asfalt biler blir drevet om etter hvilken bane de skal kjøre... det er jo vor å få utnytta effekten...

kan jo og tegen en graf med rpm - 402 m, så er det veldi lett å se, men dere forstår sikkert... er jo bare faktiske forhold og det å forstå fysikken i dette...

ang. i fjor hadde jeg denne slippen: 12,268 og 192,7km/t

Bilde

Toyparts, når ble dette en konkuranse oss i mellom???? siden du så hardnakka skal kjøre fra meg over alt... har aldri hatt no problemer med å bli frakjørt på drag, siden det er så langt fra det bilen bygges for...
med de påstandene du kommer med og stemningen du har vist i postene dine tror jeg bare jeg takker nei til oppfordringen...
Markus, har ikke sagt at dette er en konkuranse oss i mellom, heller ikke at jeg skalkjøre fra deg over alt, sa at jeg er med, og om du hadde den effekten som ble sagt så skulle jeg vinne med ca 1-2 billengder, det var det jeg sa, forresten en fin tid og ikke minst fart fra danmark, da snakker vi HELT andre tall, denne diskusjonen var ikke laget for å være sarkastisk mot deg i det hele tatt, men rett og slett for å få frem at det ikke var 470hk i bilen på Gardemoen, men hvis det var et stort problem for deg å svelge den kamelen kan jeg ikke gjøre noe med det, men tallene på slippen, forteller noe helt annet en tallene på Gardemoen, håper du sjønner meg også, var ikke ment for å disse noen, bare irriterer meg når noen sier at de har mye effekt og så viser det seg at det ikke stemmer, det var kun det jeg ville frem til.

#168672  av CelicaTurbo

tomg, mulig du misforstår hva som er ment med gjennomsnitt her men antar du forstår at bilen ikke akselererer på samme turtallet (peak effekt) nedover hele stripen, men at turtallet vil ligge på begge sider av turtallet hvor toppeffekten ligger og dermed vil slutthastigheten være et resultat av gjennomsnittet av effekt mellom turtallet hvor du girer og turtallet hvor motor havner etter giring, med den antakelsen at toppeffekten ligger et sted mellom disse punktene. En noe annen ting er at om du ser på Markus' sin graf fra i fjor ser du at toppeffekten er ved 9200 o/min, så spørs det om Markus virkelig drar motoren langt nok forbi dette turtallet til å ende opp der hvor effekten er den samme før giring som etter giring. Med mindre en bil er utstyr med en trinnløs automatkasse kan man ikke si at motoren jobber med samme effekt nedover hele stripen, dermed er en slik kalkulator nødt til å basere seg på at sluttfarten er et resultat av gjennomsnitt over et område av effektkurven, og ikke av toppeffekten.

#168682  av TomG

Ok, tror ikke helt dere skjønner dette herre jeg altså..........

Fart er et resultat av turtall, og vilket gir man er i, ikke sant?
HK er en måle enhet på hvor fort man kan gjøre en jobb, og det betyr, at om du startet i 3dje gir når du startet eller om du startet i første gir, har det liten betydning for den aktuelle farten når du passerer mål stripa, siden det er akkumulert fart vi snakker om, ikke gjennomsnitt fart.
Om man har maks hk på la oss si 500hk, og bare et gir la oss si 3, og en samme bil hadde samme hk men 3 gir (samme utveksling) tror du da feks etter 402m de har forskjellig mål hastighet?
Eneste forskjellen hadde vært tiden de hadde kklart det på, siden den med 3 gir hadde klart og tilbake legge seg mer lengde fortere en den med bare ett gir.

T

#168703  av grimfer

Heisann, folkens! Nå dreier denne tråden seg mer og mer om en diskusjon om hvordan man regner ut hk, men med fare for å gjøre folk sure, henter jeg denne tråden inn igjen med et realt lassokast....

:)

Markus, hyggelig å hilse på deg igjen! Synes du gjorde en fin figur på lørdag med kjøringen din. Morsomt å være 2 meter unna eksosrøra når du satte i gang!

Og så en liten ting til! På Autofils hjemmeside er det et bilde av to brannfolk og to Autofilgjøker. Brannmannen til venstre er meg. Hehe (PR-kåte meg, liksom)...
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11