TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hjelp! dumpventilen min leker!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #97269  av FireWalk

Som topic sier, jeg mister turbotrykk og effekt pga at ventilen leker. Jeg tror ikke det er selve ventilen som leker, men at det leker mellom selve ventilen og røret fra turboen.. jeg lurer på om pakningen inni her kan ha smeltet? det er den pakningen som er der orginalt.. Kjenner det godt når jeg holder rundt skjøten mellom dumpventilen og røret at det kommer luft ut når jeg ruser motoren litt på tomgang.. hører også det suser veldig når jeg gir på.. Motoren nekter å lade mer enn 1,11 bar selv om trykket står stilt til 1,35.. prøvde å øke det til 1,4 bare for å se om det kunne være noe problemer med controlleren, men fikk ikke mer enn 1,11 ca da også.. det ligger og varierer litt.. 1,0-1,11 hele tiden.. jeg tror dette kommer av lekasjen her...

En annen ting: kan dette være årsaken til at bilen går så surt på tomgang? leker det betydelig ut når bilen går på tomgang ved 1000 omdreininger ca? syntes bilen virker veldig sur ved kaldastart og intil den blir varm.. kan disse to probleme være beslektet? (Skrev en annen post om det her)

er det noen som vet om hvor jeg kan finne del nr til denne pakningen? jeg tror nesten det må være den som gjør det, tviler sterkt på at det er selve ventilen, den er nesten helt ny. Det er forøvrig en HKS Super SQV dump ventil.. så den burde jo tåle høye trykk..

har vært inne på toyota et par ganger for å bestille deler til bilen, men ofte så klarer de ikke å finne de delene jeg mener.. så det er en fordel å ha del nr når jeg reiser inn.. :D

#97290  av CelicaTurbo

kan ikke hjelpe deg med delenummer, jeg vil tro at den lekkasjen kan føre til slike ting som du opplever. Nå har du 3. gen motor som så jeg er litt usikker på hvordan tomgangen din vil reagere på en slik lekkasje (siden du ikke har luftmengdemåler) men det er trolig at du vil få problemer ved trykk i det minste. Uansett er det ikke noe kjekt at motoren suger inn ufiltrert luft så lenge turboen ikke produserer trykk.

#97327  av funkes

Prøvd å stramme fjæra da? Kan være så enkelt også.

#97331  av FireWalk

funkes skrev:Prøvd å stramme fjæra da? Kan være så enkelt også.
Jah har prøvd å stramme den.. ingen forskjell. Kjenner det kommer luft ut i skjøten mellom selve dumpen og røret fra turboen... så det er nok pakningen inni som gjør det.. (håper jeg) kan det være mulig at denne pakningen rett og slett har smeltet?? har jo kjørt tidvis ganske hardt slik at turbo er så rødglødende at den lyser opp hele motor rommet nedi der.. men disse pakningen skulle en jo tro tålte en del varme..

#97332  av funkes

Prøve med noen form for pasta da? Nå er jeg ute på tynn is her, kan ingenting om sånn. Bare skyter inn et forslag jeg :)

#97334  av FireWalk

hmm.. tja. kunne kanskje prøvd med noe eksos pasta..."pakning på boks" men vil jo ha det 100% tett, og en ny pakning kan jo ikke koste allverden... max 100 kr for en sånn liten duppeditt som det der....?

#97383  av jumbo

Kjope en ny pakning maa vel vaere en god ide ja, er jo ikke store saken saa kan umulig koste mye