TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• "Min vei til Altezza"

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

Vil du følge med på min vei til en Toyota Altezza?

Nei
3
10%
Nei, fordi dette er en dårlig kopi
2
6%
Ja
13
42%
Ja, selv om dette er en dårlig kopi
9
29%
usikker, fortell mer!
4
13%
 #87222  av Kebab gud

Sterkt inspirert av "Fredrik" sin tråd "Min vei til MR2" har jeg bestemt meg å lage min egen variant

Dette er "Min vei til Altezza"

Orginalt var planen at jeg skulle skaffe meg en Altezza RS200 allerede i starten av 2005, men desverre ble planene om det sterkt satt tilbake i sommeren 2004 da jeg desverre kjørte min Carisma ut av veien.
håpet var nok ikke ute, men jeg endte opp med å kjøpe en enda nyere og mye dyrere BMW..
Ikke bare var det ulykken som slo litt sprekker i planene, men jeg fikk også beskjed om at jeg ikke fikk jobb etter endt læretid.. (Da DA DA DAM!)
Så da har jeg fått omstokket på planen, nå er ny dato... Før slutten av sommeren! dvs før 15August skal jeg ha en Toyota Altezza RS200 (evt være på vei)

hva er problemet med det?
1: Jeg har ikke jobb! (vert uten jobb i 2 uker nå, holder på å forbrede meg til å ta fagprøva)
2: Jeg har ikke penger (direkte i slekt med det å ikke ha jobb)

De gode nyheten er at jeg får lån uansett, men for å klare lånet må jeg jo ha jobb, og da en fast stillig
så dene tråden blir hovedsaklig en måte å fulge min jakt på å få jobb (etter bestått fagprøve blir det neppe et problem..)

og nå litt Q&A
Men aleksander.. hvorfor en Altezza og ikke en [Lexus] IS200?
Vel svaret er lett, bilen jeg skal ha er en Altezza RS200 den er ikke helt lik bilen vi kjenner som [Lexus] IS200
Men hva er forskjelden da?
Faen å du maser da.. ok [Lexus]IS200 har en 2liter Rekke6
mens en [Altezza] RS200 har en 2liter rekke4
Ehh .. det er jo mindre motor jo!
Men for faen.. google litt så ser du at en [Lexus] IS200 har 155Hk og 195Nm med en vekt på 1360kg*. mens..
Det er bedre enn hva du har nå
Hold kjeft å la meg snakke ferdig, som jeg sa.
Mens en [Altezza] RS200 har 210hk og 216 med en vekt på 1390kg**
Altså, mye mer hester, endel mer dreimoment med minimal vekt økning
Men hvorfor ikke bare kjøpe en [Lexus]IS200 og utruste den med TTE sin kompressor, da får du 215Hk fra en "lettere" bil.
1: kompressoren gjør den orginale 9,5sec på 0-100 bilen om til en 7,3sec 0-100, noe som orginalt en [Altezza] RS200 klarer fint..
2: hvem sier jeg har planer om å la den være orginal?

Nei nok Q&A..
her er planene..
jeg har regnet frem at det vil koste ca 300.000 for å få en ferdig regget og ombygget 2002mod her til landet, det stemmer ombygget!
men hvis Lexus sun forleget garanti på sterioen også gjelder Altezzaer eller hvis den er såpass billig så kan jeg til nød ta en 2001,2000 evt med tvil en 99mod
da faller prisen enda mer!
jeg har nemlig planer om å bygge om motoren ved bruk av TRD sine GrN1 deler som øker effekten til 270hk og 245Nm ja! en økning på 60hk og 30Nm uten bruk av turbo!
(for dere som vil en en slik i action så tester de en fra TRD i BMI "The 350z shock")

vel la oss se! (ja litt schizofren)

#87224  av sw20

kan bli eit kult prosjekt dette..

kansje e skal lage min vei til hus!!! :mrgreen:

men uanz er ikkje alle altezza høgreratta???

is300 blir ikkje det det samme? eller e det bare stasjons vogna som kommer med r6 som orginalt??
e ikkje sikker på om e forstod planane dine, men...

lykke til ivertfall... :wink:

#87234  av spkstrp

rekkesekser er nice spør du meg :) har alle is200 rekke sekser?

#87238  av _speedy

Høres spennende ut! Keep us updated 8)

#87244  av Kebab gud

IS200 og IS300 har begge rekke6.. men IS200 er rett og slett treg (0-100 på 9,5sec sier vel alt)
og IS300 er umulig å fåtaki her i landet utenom som Sportcross
desuten er alle norsk solgte IS300 solgt med automat gir som har en 0-100 tid på ekstremt nær IS200 ettersom IS300 veier 1500kg

derfor satser jeg heller på en mer snerten rekke4 som har et sykt potensiale..

sw20: alle Altezza har rasttet på feil side ja.. derfor la jeg vekt på at den skal ombygges..

#87266  av Fredrik

Høres spennende ut detta ja.. Greit å få bytta ut "kebab-tralla" :P

Blir et mye dyrere "prosjekt" med mulighet for lån, no jeg dessverre ikke har :(

Men lykke til!

#87274  av Speeder

Stemte ja på denne :)

Spennende å følge videre dette. Regner med det sitter 3S motor i altezza'n?

#87290  av Kebab gud

i Altezza RS200 sitter den en 3s-ge ja (første motor med Dual-VVTi.. men ikke lenger den eneste er nå 4 V6 med det også)

#87356  av jensi

Høres dyrt ut.
FÃ¥r du godkjent Altezza i Norge?
Kan fort gå på en smell her.

Prolex Uk holder på å utvikle et "bolt on"turbo kit til Is 200.
Pris mellom 20-30 000.

Uansett lykke til.
Spennende å se hvor dette ender.

Jensi

#87373  av Kebab gud

vil du ha billig turbo kit til IS200 så sjekk med japsene ..
ser ofte turbo/kompressor kit til AS200 (Altezza AS200 er det vi har her som IS200)

jeg vil IKKE ha turbo eller kompressor.. det er en av grunnen jeg vil ha nettop en RS200
er ingenting som slår NA power.. spesielt hvis men skal leke seg på bane :P

Å regge en skal nok ikke bli et problem.. med tanke på at det er lett å regge biler vi har her i landet med andre motorer enn hva som er orginalt solg her .. (eller no)

#87415  av Speeder

Hvilke deler inneholder denne GrN pakken som skal gi såpass bra med effektøkning?

#87433  av Kebab gud

er en del i den :P er DYYYYRT også.. men kan jo bare ta det litt om gangen da :P
desuten .. det er en bil hvor bare bytte eksosanlegget gir en veldig merkar økning...
er egentlig en "tuners" drøm :P

#87746  av FireWalk

interessant å følge med på hvordan folk skaffer seg ting de har lyst på :)

får vel hive meg på trenden jeg og... Så snart kommer vel "Min vei til å få meg dame!" Tråden, med detaljerte bilder av helgens erobringer osv. :lol:

#87784  av Kjelliken

:D Lykke til da og håper du får deg jobb ganske fort.. :wink:

#89048  av Kebab gud

Har sittet å regnet litt.. ogd ette er hva jeg har kommet frem til så langt..

2000mod Toyota Altezza RS200 L-edition: 85.000Kr
Frakt:~20.000Kr
Ferdig importert og regget (dinside.no) m/frakt : 235 095Kr
ombygging:~50.000Kr
Totalt: 285 095Kr

dette lover da bra ikke sant?
nå er jeg usikker på den nøyaktige summen på delene fra TRD som trengs for å presse 270hk og 245Nm ut av den friske 2literen.. men det kan tas senere