TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• SpørsmÃ¥l om avgift ved effektøking

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #314237  av Steinawarjar

Dette ble en høylytt diskusjon på nachspiel:
Hvis man øker effekten i en bil men bruker en motorstyring til å begrense effekten til 14% over orginalt (om det i hele tatt er mulig), må man da betale avgift for effektøkningen? Noe man kanskje kunne funnet på om man ville "slippe løs" effekten kun ved banekjøring.
Hva trur dere?
 #314243  av hmsilset

Egentlig, men dette er ingenting å tenke over.Sånne småting vil ikke bli merket uansett så lenge motoren er ganske original.
 #314257  av mralp

Det er inne tolleransegrensene, så det bryr de seg ikke om. Ingen grunn til å bruke en motorstyring (=sprut o.l) til dette, da det er noe de flipper på (ikke lov). Du greier fint en effektøkning på 10-15% uten å tulle med styringa.
 #314264  av Steinawarjar

Jeg ser i ettertid at jeg ordla meg ganske så rævva.
Prøver igjen.
La oss si at jeg gjør det nødvendige for å øke effekten i bilen min fra 250hk til 500hk (siden jeg ikke er millionær er dette et hypotetisk spørsmål...) DERETTER bruker jeg motorstryringa til å BEGRENSE effekten ned til 14% over orginalt. Jeg bruker kun 500hk mapet når jeg er på bane.
Må jeg DA betale avgift for effektøkningen?
 #314269  av sindrejl

Steinawarjar skrev:Jeg ser i ettertid at jeg ordla meg ganske så rævva.
Prøver igjen.
La oss si at jeg gjør det nødvendige for å øke effekten i bilen min fra 250hk til 500hk (siden jeg ikke er millionær er dette et hypotetisk spørsmål...) DERETTER bruker jeg motorstryringa til å BEGRENSE effekten ned til 14% over orginalt. Jeg bruker kun 500hk mapet når jeg er på bane.
Må jeg DA betale avgift for effektøkningen?
det spørs, om du kan øke hestene INNI bilen må du faktisk betale, om du må frem i motorrommet for å endre og stasjet er plombert til normalt bruk så skal du slippe å betale
 #314597  av Larsen

Zepticon skrev:Du må betale for alle effektøkning så lenge bilen er nyere enn 14(?) år.
Sant, men det må uansett godkjennes

Husker ikke om det er 10% eller 15%, men det står i regelverke at det skal tillates en viss feilmargin på hk antallet.
 #314755  av JK86

hester fra kupe.ja hvis den har vært regga i 10 år i norge. ps. det er ikke lov og legge inn noe som gjør at man kan øke hester fra kupe.
 #314758  av mr2storbrua

JK86 skrev:hester fra kupe.ja hvis den har vært regga i 10 år i norge. ps. det er ikke lov og legge inn noe som gjør at man kan øke hester fra kupe.
Tviler på at det er så mye bedre å ha BC i bagasjerom/motorrom
 #315497  av mr2storbrua

Larsen skrev:
SW20Ronny skrev:man slipper hk avgift dersom bilen har vært i norge mere enn 10 år.. er ikke det riktig?
Bare hvis bilen er kjøpt ny i Norge, noe som ikke er tilfelle på mr2 mk2.
Holder det ikke dersom det er over 10 år siden den ble førstegangsregistrert i norge?
 #315500  av Zepticon

mr2storbrua skrev:
Larsen skrev:
SW20Ronny skrev:man slipper hk avgift dersom bilen har vært i norge mere enn 10 år.. er ikke det riktig?
Bare hvis bilen er kjøpt ny i Norge, noe som ikke er tilfelle på mr2 mk2.
Holder det ikke dersom det er over 10 år siden den ble førstegangsregistrert i norge?
Mener bestemmt at det er 14 år som er grensa...
Uansett, så må det godkjennes da, men om du får godkjenning på at MR2 takler 100hk, så kan du trimme til du blir blå uten at det koster ei krone.