TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Fuelcut....!!!! ?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #202368  av WaxFraq
 
Hoppsan!

Monterte turbotrykksmåler i går kveld/natt...skal ta bilder av det i morgen..

Men, når jeg skulle ute å teste litt etterpå, så viser det se at jeg får fuelcut når motoren er varm..

Før motoren oppnådde sin naturlige driftstempreatur, så fungerte alt greit..så at den lada ca. 0,4-0,5 bar...

Så oppnådde motoren driftstemperatur...turboen spoola opp som faan..den orginale måleren viste nesten på topps..vant faktisk ikke å se på den nye da...før den kutta ut helt..å den gule "CHECK" lampa lyste..


Hva faan kan ha skjedd??????? hva kan jeg ha gjort galt??? help me..

å hva kan jeg eventuellt gjøre for å få faanskapet til å virke????

 #202377  av CelicaTurbo
 
Det er igrunn mulig at det bare er tilfeldig for nå som det blir kaldere i været så vil turbotrykket øke en tanke, intill temperaturen blir rundt null grader eller lavere, da vil t-vsv ikke aktivere lengre og motoren skal kun gå i lavtrykksmodus (vel og merke så lenge alt er orginalt). Om det da er frem grader ute vil turboen produsere litt mer trykk enn om det er 15 grader ute, så derfor kan folk oppleve problemer med fuelcut når de nærmer seg vinter selv om de ikke har hatt problemer med det på sommeren..

dog, du bør kunne se på turbotrykkksmåleren din om den stiger litt saktere på slutten før du får fuelcut.. du kan gjerne også se hvor høyt den faktisk stiger før du får kutt.. det er alltids mulig at du har montert måleren slik at det er en lekkasje men det skal ikke ha noe å si for trykket med mindre du har koblet måleren til slangen på wastegate, men det er ikke vanlig eller korrekt å koble den der så jeg antar du ikke har gjort det ;)

 #202417  av WaxFraq
 
er rimelig sikker på at jeg har koblet det rett..
men går det ikke ann å blende av vacuumet som styrer fuelcutten da??
hvordan gjøres dette???

skal sjekke litt mer i ettermiddag, kan ta noen bilder så får dere se om det er noe som ikke stemmer...

jeg opplevde fuelcutten som rimelig konstant..check lampa tente, også slokket den igjen etter litt tid..

men som sagt, alt fungerte greit når turboen ladet i "lavtrykks-modus"..
med en gang den ble skikkelig varm, boom, fuelcut... :evil:

by the way..måleren ble porno..!!!!

 #202423  av CelicaTurbo
 
skal du fjerne fuelcut helt kan du nappe ut slangen til trykksensoren og skru en passende skrue inn i slangen slik at den er tett, og sette en klemme på (til andre på forumet, dette gjelder ikke 3. gen motorer!) Men, da er all beskyttelse fjernet og jeg vil ikke anbefale det ihvertfall, spesiellt ikke så lenge du ikke vet hva makstrykket ditt nå er eller hva dette plutselige problemet med fuelcut skyldes.. du må definitivt være forsiktig når du gir gass første gang intill du er sikker på at trykket ikke er så langt unna de 0.85 bar hvor du skal ha fuelcut. Om du bare gir full gass uten å følge med på trykket, og trykket stiger ubegrenset pga en feil ved wastegate, vil du i omtre tre sekunder tenke "hei hvor bra det går!!!" før motoren er søppel ;)

 #202436  av WaxFraq
 
CelicaTurbo:
Hehehe... :lol: utrolig bra fortalt..

Å nei, jeg er ikke "klar" for å lage søppel av bilen!
MEN, hva kan dette skyldes??? Jeg legger inn noen bilder, så får dere se..

Hvordan kan jeg sjekke om det er feil på wastegaten??

Skal prøve bilen litt i ettermiddag...å får jeg noen feilmeldinger etter at jeg har hatt fuelcut?? må jeg ta sikringen etter for at bilen ikke skal "huske" på når den skal gi meg fuelcut???
Vedlegg
intr.lys på
intr.lys på
DSC00641.JPG (44.75 kiB) Vist 282 ganger
intr.lys av
intr.lys av
DSC00645.JPG (38.86 kiB) Vist 1331 ganger
DSC00649.JPG
DSC00649.JPG (53.04 kiB) Vist 1331 ganger

 #202453  av WaxFraq
 
jau, nå har jeg da vært ute å prøvd...fikk til fuelcut en gang..
ellers så lader ikke turboen mer en maks. 0,5 bar..uansett motbakke, gir osv...

kunne seriøst ha tenkt meg å blokkert slangen til trykksensoren..

men hva er egentlig normalt "lademodus 2" ladetrykk???

en liten merknad...når jeg drar på skikkelig..så ser jeg på måleren at den begynner å bevege seg, også kjenner jeg et lite rykk i pådraget...før den fortsetter som normalt opp til 0,4-0,5 bar.....
Vedlegg
Er motoren ved normal driftstemperatur nå?? den kommer værtfall aldri noe høyere...
Er motoren ved normal driftstemperatur nå?? den kommer værtfall aldri noe høyere...
DSC00650.JPG (23.89 kiB) Vist 1317 ganger

 #202503  av Larsen
 
Normalt ladetrykk kommer helt ann på hva som er gjordt med bilen. Orginalt er det vel 0,6 til 0,85 bar med sportsluftfilter og ekss så ligger min ved 0,8 til 1 bar. Den øker fordi turboen får mindre motstand med sportseksos og luftfilter.

 #202505  av Dalan
 
CelicaTurbo skrev:du har koblet måleren til slangen på wastegate, men det er ikke vanlig eller korrekt å koble den der
;)

IKKE koble den til der du har koblet den til, måleren skal lese trykket i innsugsmanifolden, så koble måleren inn på der et sted i stedet.. :)

 #202584  av WaxFraq
 
dalan:
okey..kan du vise meeg hvor i tilfelle?? hadde vært litt morro å visst..
er også litt nuub når det kommer til japper...

men å skifte topp pakninger og plane topper på cheverolet v8 er ikke noe problem... :roll:

og hvorfor er det ikke noe særlig å montere akkurat der forresten??

oppsette på bilen min er som følger:
*sportsluftfilter
*org. DP
*sportseksos etter DP
*org. ladetrykk

 #202628  av CelicaTurbo
 
Der du har koblet måleren til nå vil den ikke vise mer enn 0.5 bar (pga at ved dette trykket er wastegate helt åpen og hensikten med en boostcontroller er å sørge for at trykket i den kretsen er lavere enn hva det reelle trykket i innsuget er :)

Så, finn den orginale trykksensoren som står på torpedoveggen mot bagasjerommet, helt oppe mot motorlokket og godt synlig, et grønt merke på sensoren hvor det står "turbo press ass" eller noe lignende.. på undersiden av sensoren er det en slange som går inn. Følg denne slangen i retning av innsuget og finn et fint sted å koble til et t-stykke hvor du kan koble på måleren din ;)

 #202629  av Dalan
 
WaxFraq skrev:dalan:
okey..kan du vise meeg hvor i tilfelle?? hadde vært litt morro å visst..
er også litt nuub når det kommer til japper...
Jepp, se bildet jeg legger ved her. Den røde slangen midt i bildet går til turbotrykksmåleren min. La den lese trykket i innsugsmanifolden.
WaxFraq skrev: og hvorfor er det ikke noe særlig å montere akkurat der forresten??
Fordi wastegaten er en ventil som slipper eksosgassene forbi turboen ved et bestemt trykk sånn at turboen ikke skal øke trykket "i det uendelige" ettersom turtallet stiger :) Når du kobla måleren inn mellom turboen og wastegaten så senker den trykket mellom turbo og wastegate, og wastegaten åpner ikke før turboen lader "gud-vet-hva". Turbotrykket skyter da i været, og du får fuelcut.

-edit- slått på målstreken.. :lol:
Vedlegg
DSC01105.JPG
DSC01105.JPG (190.33 kiB) Vist 304 ganger

 #202786  av WaxFraq
 
okey, da skal jeg få sett på det i morgen...

men nå kommer 1000-kroners spørsmålet..:

er det noen som vet eksakt hvilke kriterier som må oppfylles for at turboen skal lade i 2.modus??? slik jeg har forstått dette, så må motoren være driftsvarm..og så er det vell en bankesensor et sted...

min store teori om årsaken til at bilen min bare lader i 1. trinn..er at temp. sensoern gir feil signal....altså, den sier til ECU at motoren er kald enda...

 #202809  av CelicaTurbo
 
min teori er at du kun tror at den lader første steg siden trykkmåleren din er koblet feil.. vent med å vurdere andre feilkilder intill den er koblet korrekt ihvertfall ;)

Men til resten av svaret ditt, ECU tillater høytrykksmodus om:

- innsugstemp er over ca null grader
- motortemp er ikke kald, aner ikke hva grensen egentlig er.
- motoren ikke opplever kraftig tenningsbank (om den opplever det vil ECU ikke bare sette lavtrykksmodus, men også lukke de fire innsugsrørene tilknyttet t-vis og retardere tenningen)

...og sikkert litt mer som jeg ikke husker..

 #202844  av WaxFraq
 
okey..hehe..
hater å plages med ting jeg ikke kan noe særlig om..men skal få koblet måleren riktig i morgen..!!

var ute å kjørte litt nå i sted..å da ladet den skikkelig i noen sekkunder..dvs, ca. 3 pådrag i 2. uten at jeg fikk fuelcut..!???

MEN!

se bildet...så skal jeg prøve å forklare.. (stakkars dere..) :oops:
Vedlegg
Dette kan kanskje styrke min teori om at når bilen er i &amp;quot;overgangs-fasen&amp;quot; &amp;quot;lavtrykk&amp;quot; og &amp;quot;høytrykk&amp;quot;, <br />så lader den skikkelig, med en gang temp. føleren skal gi klarsignal, så gir den bare...blæææ..!
Dette kan kanskje styrke min teori om at når bilen er i &quot;overgangs-fasen&quot; &quot;lavtrykk&quot; og &quot;høytrykk&quot;,
så lader den skikkelig, med en gang temp. føleren skal gi klarsignal, så gir den bare...blæææ..!

DSC00650.JPG (36.16 kiB) Vist 1186 ganger

 #202848  av Dalan
 
Koble måleren riktig du så skal du se at det fungerer greit igjen og at ladetrykket er tilbake til originalt ;)