TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bilen min gÃ¥r dÃ¥rlig etter bytte av O-Ring bak rotor

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #199570  av Dennis87

Byttet den O-Ringen som er bak fordeleren på min Celica AT160 og jeg klarte å glemme å merke av hvordan fordeleren stod, klarte etterhver med en del triks som å stikke noe ned i sylinder 1 og dra motoren rundt slik at den var på topp for så å peke rotoren mot 1 på fordeler lokket. Da fikk jeg startet bilen

Men etter dette har bilen gått som en dass drar ikke før på 6000 rpm før den når 6k går den som en rævkjørt lada, men den går jevnt da, eneste er en svak knitre lyd når jeg gir full gass, noe jeg mener ikke har vært der før.
Så i dag bilen til toyota for å få dem til å stille denne riktig samt stille tenningen på bilen, og etter dette synes jeg bilen ble enda værre en det den var :?

Bilen begynner ikke og dra før på 6500-7000 rpm, før den når dette er det ikke noe drag i bilen i det hele tatt! slik som det var før, da kom den skikkelig på ca 3800-4000 rpm og gikk greit til den kom dit.

Hva kan være feil? bilen var helt fin før jeg tok ut fordeleren :?

Kan det være at merket på den reima ikke stemmer? at den har blitt satt på feil en gang i tiden?

Tusen takk for alle svar på min problem :D

#199577  av Mr2 Mk2

er nok tenningen dette her, og den knitringen du beskriver er nok tenningsbank. Ville fått noen til å sjekke tenning igjen.

#199595  av Larsen

å sette fordeleren på riktig plass er ikke spesielt lett, men prøv deg frem til du får tenningsmerket riktig.

#199604  av csstian

Hvis du setter veiva på 0 merket på reimskiva da skal rotoren peike på 1 sylinderen på fordelerlokk. Da er du i nærheten ivertfall.Men er greit å sjekke med tenningslampe for å få det helt rett.Da må du kortslutte t1 og e i diagnosekontakten din for at det skal bli rett.Men har vært borti på en Mr2 at merket på reimskiva ikke stemte overens med merket på nedre reimhjul til reg reim.Da hadde vulkinga på reimhjulet løsnet å innerdelen hadde forskjøver seg i forhold til ytterdelen.
Blir det ikke rett når du gjør det sånn som jeg først beskrev så bør du ta av nedre registerdeksel å sette veiva på merket dær.

#199605  av Dennis87

som jeg skrev har jeg har hadd bilen hos toyota og de har tatt av fordeleren og satt den rett og stilt tenning, dem sa den sto 2 hakk feil, så er det mulig dem har gjort dette feil? siden jeg synes bilen går dårligere nå.

Skal ringe dem i morgen å høre

Tenkte jeg skal prøve å da en sånn diagnose test på bilen for å se om noen av sensorene er gåen, noen som har en oversikt på hva jeg skal kortslutte for å få motor lyset i bilen til å hvise om bilen er ok?

og en grei oversikt over feilkoder? den linken som var om det her på forumet fungerer ikke lengre.

#199611  av tojo

Dennis87 skrev:som jeg skrev har jeg har hadd bilen hos toyota og de har tatt av fordeleren og satt den rett og stilt tenning, dem sa den sto 2 hakk feil, så er det mulig dem har gjort dette feil? siden jeg synes bilen går dårligere nå.

Skal ringe dem i morgen å høre

Tenkte jeg skal prøve å da en sånn diagnose test på bilen for å se om noen av sensorene er gåen, noen som har en oversikt på hva jeg skal kortslutte for å få motor lyset i bilen til å hvise om bilen er ok?

og en grei oversikt over feilkoder? den linken som var om det her på forumet fungerer ikke lengre.
Her finner du verkstedhåndbok m/ oversikt over feilkoder :wink:

http://www.celicatech.com/imagearchive/ ... /FI/FI.htm
OBS manualen er til 1990 alltrac/4wd men fremgangsmåten å kodene er di samme.

#199634  av csstian

Du kortslutter t1 og e.Det blir nr 3 fra venstre på den overste rada,og nr 2 på neste rad når du står ved v/forskjerm.så er det bare å telle blink på motorlampa.

#199638  av Dennis87

Har gjort det nå, fikk et blink og en lang pause og så blink igjen og lang pause. slik fortsatte den til jeg skrudde av det vil si 1 eller? regner med pausene var ca 3-4 sek og blink ca 1 sek

#199650  av csstian

Hvis det er like lang tid mellom hvert blink så er det ingen feilkoder.
Men hvis problemet oppstå etter at fordelern var ute så hadde jeg tatt turen tilbake til Toyota å fått dobbelsjekka at tenninga var rett.Er den det så hadde jeg sjekket at merkinga på reimhjulet stemmer overens med merket på nedre reimhjul til registerreima.

#200086  av Dennis87

Er nå ganske sikker på at det er topppakningen som er gåen, siden det kommer vann ut på siden av motoren og en sånn tssssssssssssss lyd etter jeg har kjørt, er også skum i vannet, tennpluggene er helt svarte av sot, og hvis jeg tar av lokket til radiatoren når motoren er helt kald og gir litt gass spruter det vann ut.

Trur nok det er dette som er årsaken til at den går så dårlig, men kan det at jeg har kjørt med feil tennig på bilen ha gjort at pakkningen røyk?

så nå må jeg bla fram en del høvdinger regner jeg med :(

#200093  av Larsen

Det kan være at toppakningen har røket på grunn av feil tenning, men det skjer ofte over litt tid og det er ofte stempler som ryker først. At det spruter vann opp avradiatorlokket er ikke unormalt

#200230  av Dennis87

Kan det at topppakningen har ryket gjøre det at bilen går dårlig? må jo miste ganske mye kompresjon da?

#202027  av Dennis87

Har funnet ut at toppakninga er bra, har tatt kompresjon test og fikk 12,9-13 på alle 4. skal være 12,5 orginalt da, men gjør da i noe med litt mer :lol:

Har nå byttet registerreim og strammehjul og etter det går den mye bedre men fremdeles ikke sånn som den gjorde før jeg tok ut fordeleren, har så å si ikke noe bunndrag, kan feks. ikke spinne (noe jeg lett kunne før) så jeg mistenker da at enten er tenninga noen grader feilstilt. har dette veldig mye å si? eller så er fordeleren eller coilen dårlig.

Noen forslag?

skal se om jeg får sjekket tenninga på den i dag.

#202028  av csstian

Men sell om kompresjonstest er ok så kan alikavell toppakning være gåen,hvis du er plaget med trykk i systemet å skum i radiator.
Når du byttet reg rein satte du da motoren på merkinga innafor dekselet eller etter tenningsmerke på reimhjulet?

#202055  av Fred

Hvis du justerte opp tenning med gamle reima, som kanskje var slakk/ satt feil (ettersom den går bedre nå) vil ihvertfall tenninga være feil nå. Så juster den ja. Og du må kortslutte t1 og e i diagnosestikket når du justerer tenninga, men det var du kanskje klar over...