TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Knirking, ulyder i bilen!!!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #197716  av Gt-4-Ever

Har en del ulyder i bilen lurte derfor på hva jeg kan gjøre for å få fjernet disse. Knirkingen er rundt frontruta og på dashbordet. Den er der stort sett hele tiden. Ihvertfall ved ujevn vei. Også har jeg en slags "kakke-lyd" på passasjersiden når jeg kjører over humper. Er det noen som vet om noe jeg kan gjøre for å fjerne lydene/evt hva som forårsaker dette. Jeg HATER ulyder og vil ha minst mulig i MIN bil. Selv om det er en 1990 modell så må det gå an å gjøre noe med dette. Setter VELDIG stor pris på om noen kan gi meg noen ledetråder så jeg kan gjøre noe med dette! Hva skal jeg legge i mellom, skru til eller bytte?

TAkker for svar!!!!!!

Skal ha en mekaniker til å se på saken i morgen, men vil gjerne ha synspunkter og forslag til hva som kan gjøres!

mvh

Mats

#197750  av CelicaTurbo

kakkelyd er sannsynlighvis enten foring til krengestag eller lageret i demperens toppfeste.. kommer lyden lavt og er en dunkende lyd er det trolig krengestag, er det en kneppete lyd som det er vanskelig å si retningen til så er det sannsynlighvis lageret i dempertoppen (fjærbeinslager).

knirk er det ikke lett å gjøre noe med, kanskje om du demonterer dashen og undersøker litt, eventuellt smører kontaktflater med ett eller annet..

#197754  av csstian

Kan være frontruta som gnisser mot dashbordet.Du kan prøve å spraye litt siliconspray eller lignende mellom frontruta å dashn.Er noe gris så det blir litt vasking etterpå :)
Kakkingen kan komme fra lenkarmene på krengestaget.Er vanskelig å kjenne når bilen henger på bokk.Best er at den står på hjulene.Få den opp på en 4 søylabokk å kjenn etter.
 #197974  av hugomidt

knirkinga er det lite å gjør med, har prøvp....
hjelper å gji dash` et kakk me neven el. skubbe hart og kjapt.
virker som det er i "spenn" samme har eg med dørene
der har eg prøvd å løsne ut "spennet" men det hjalp berre litt.

#197976  av csstian

Hvis du har slakk i dørhengslene får du en iriterende kneppelyd fra døra.

#198320  av ScadamiCa

Jeg har også en irriterende lyd som komme fra dashen. Pleier å slå litt på den, hehe. Det hjelper litt

#198407  av Gt-4-Ever

Førerdøren tar borti dashen, skal prøve å legge noe mykt imellom. Så er det en litt lyd fra takluken, skal prøve å skru til skruene på den hardere. Skal se om det hjelper.

#198491  av Peak

Kan bare nevne etter at jeg vasket i dørene rundt låsemekanismen så ble noe av fettet borte, så når alt tørket så ble det en forferdelig knekkelyd i homper, smorte opp, og alt bra.

Har også noe kneking i vindusheisene når de ikke brukes, men har hatt ute mekanismen og smort opp, å lyden er der enda...forferdelig om man skal på lange turer.

#200875  av Mr2Even

Kanskje det mangler knirketeip på noen deler på dasjbordet..? Min manglet det, og da knirket plasten.. Demontere og sett på knirketeip :wink:

#201648  av GT4 CS

Hadde og ulyd fra dashn, tok bare og løsnet på hele dashn og skrudde det fast igjen, ikke hørt noe siden det, når du har dratt dashn litt ut ser du fort om det er noe som kan lage lyden, kan se da :lol: . Ellers kan det være som på min at det satt dårlig sammenskrudd

#201674  av Gt-4-Ever

GT4 CS skrev:Hadde og ulyd fra dashn, tok bare og løsnet på hele dashn og skrudde det fast igjen, ikke hørt noe siden det, når du har dratt dashn litt ut ser du fort om det er noe som kan lage lyden, kan se da :lol: . Ellers kan det være som på min at det satt dårlig sammenskrudd
Er det mye arbeid å løsne dashen? Var ikke så lysten på det, men kanskje jeg gjør det. Fikk bort en god del knirking ved å legge gummi mellom førerdør og dasjen. :) heldigvis. Mye mer behagelig å kjøre nå.

#201848  av GT4 CS

Det er litt jobb, men du klarer det fint på en kveld :D
Jeg tok ut speedometer, midtkonsol og hanskerommet, da kommer du fint til. Husker ikke alt lenger da det er et par år siden jeg gjorde dette.