TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bruker dere blinklys?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#199489  av Andy_Celica

ThaShiZnitH skrev:
Andy_Celica skrev:
WORD!! Dritt lei alle som ikke gidd å bruke den lille hendelen på venstre siden av rattet :evil:
Sorry off topick: men du blir ikke iritert på meg da, selv om jeg ikke bruker blinklys? For min blinklyshendel sitter nemlig på høyre siden av rattet :wink:
Huh!? Sitter du på feil side av biln i tilleg då?
jepp.

#199491  av Akopley

Bruker blinklys hvis det er biler i nærheten, hvis jeg ikke ser noen biler rundt meg så bruker jeg ikke :)

Hater å ligge bak biler som ikke blinker når de skal kjøre inn en plass, ender opp med at jeg må bråbremse :evil:

#199497  av Thomas S

Andy_Celica skrev:
ThaShiZnitH skrev:
Andy_Celica skrev: Sorry off topick: men du blir ikke iritert på meg da, selv om jeg ikke bruker blinklys? For min blinklyshendel sitter nemlig på høyre siden av rattet :wink:
Huh!? Sitter du på feil side av biln i tilleg då?
jepp.
:lol: :lol: :lol: :lol: Du e tilgitt :wink: Back to topic no :D

#199498  av kennethx

Rømmling skrev:greit at men har vikeplikt for folk i andre sporet men vis jeg har satt på blinklyset og så ta bilen bak å legger seg ut å kjører forbi så er det helt lov, trodde ikke man hadde lov til det jeg man. ja ja, tror det er mange som tenker som meg i denne sitvasjonen at de ikke opptrådde riktig å kjøre forbi noen som skal skifte felt og har gidd tegn om det. så altså vis jeg kaste meg ut i andre kjøresport da jeg så han satte på blinklyset og jeg har det på allerede så hadde han skylda for jeg var først ute i andre sporet.

jeg leste tydelig vis ikke så godt på teorien da. kunne hatt dobelt så mange feil på eksamen, så hadde lest godt nokk trodde jeg da. :lol:
Det som jumbo sier er helt rett, du hadde fått skylden.
Min svigerfar var like overrasket som deg da han fikk oppgjøret fra en hendelese nøyaktig som den du beskriver, eneste forskjell, han kjørte og ble påkjørt i siden. Han fikk skylden.

#199499  av Thomas S

Du har vell vikeplikt for de som kommer fra venstre felt!? Eller tar jeg feil :?:

#199500  av turbokjell

Prøver å alltid bruke blinklys, er ikke noe mere irriterende enn å vente på komme ut på veien. Hvis det er ei lomme du kunne kommet deg ut i, men siden den som kommer fra venstre eller høyre ikke blinka så kommer du deg ikke ut på veien. Så er det bare å begynne å vente igjen på ei ny luke.

Og ikke minst i rundkjøringer.

DET ER IRRITERENDE :evil: :evil: :evil:
 #199502  av Jarmund

Skjønner godt hva du mener. kjører mye selv på jobben.
Er ikke rent skjelden at eg ser nesten ulykker pga av at folk ikke hvet hva vippebryteren til ventre sin tenkte funksjon er til.
Blir ganske irritert noen ganger, når andre mister sin sjanse til å komme ut av ett kryss e.l. i rush tiden fordi en annen ikke viser hvilken vei han skal. skaper farlige situasjoner og lengre køer. sett mangen nesten ulykker ved felt skifte på motorveien der det ligger en bil i blindsonen som ikke blir sjekket, og når en også driter i blinklyset ser jo ingen at du har tenkt å bytte felt. Fløyta har vært brukt mangen ganger...........

#199504  av James

Bruker alltid blinklys ut av rundkjøringer og når det er andre biler i nærheten, fordi jeg vet hvor utrolig irriterande det kan være for andre når man ikke bruker det!

#199506  av sindrejl

Hyperion skrev:Jeg bruker blinklyset uansett. Å bruke det bare der man føler andre drar nytte av det blir for tynt. Neimen om jeg tror på at man ser alle rundt seg til enhver tid i en bil.
Jeg blir eitrande forbanna på folk som gir fanken i å bruke blinklys, men også på folk som bruker det feil. Poenget med å blinke er jo å si ifra til omgivelsene at nå skal jeg snart bremse å svinge hit eller dit. Mange bremser, setter på blinklyset for så å svinge. Det er jo helt feil, noe av det viktigste i mange tilfeller med blinklys er jo å si ifra at nå skal jeg snart bremse, da nytter det ikke å bremse først. Forbausende mange har ikke skjønt dette poenget!
bruker blinklys så mye jeg klarer jeg også, men det som irriterer meg mest er ikke bare folk som lar være å blinke, men også folk som blinker ALT for mye, feks INN i rundkjøringer, 2mil før dem skal svinge av i kryss, dem som gjerne blinker inn i kryss men egentlig skal svinge av i krysset like etterpå, og like mye de som ikke klarer å skru av blinklyset når dem har svingt av.

EDIT: siden jeg kjører mye i by med lyskryss og nogne spesielle kryss må jeg innrømme at det er ikke ALLTID jeg bruker vippern. Det vil si feks i lyskryss hvor det er påbudt kjøreretning der jeg MÅ svinge til ene veien og ingen blir hindret av at jeg ikke brukte blinklys o.l Men dette er skjeldne situasjoner og spesielle kryss. Prøver å bruke så mye jeg kan da jeg irriterer vettet av meg over folk som ikke bruker blinkers. Spesielt gjøkene som skifter felt på motorveien uten å blinke, får lyst å kjøre i sia på dem med vilje.

#199516  av predator

Brukte ikke blinklys før, men etter jeg skulle svinge av en avkjørsel, bremset ned, og skulle til og svinge, (selvf uten blinklys) og der kom det en gammel jævel og kresjet i meg bakfra... Så fikk jo selvf jeg 1/3 del av skylden pga jeg ikke brukte blinkern... Så har nok lært meg og bruke det etterhvert ja ...
 #199521  av chris

jumbo skrev:
lasse skrev:Da jeg bruker store deler av dagen bak rattet på en bil legger jeg jo merke til hvor latterlig få som faktisk bruker blinklys, bruker dere?
Jeg bruker ihvertfall ALLTID blinklys.
Jeg bruker blinklys ved behov, noe jeg gjør helt bevist og med en helt bestemt grunn.

Ved å bevist bedrive behovsprøvet blinking istedenfor å alltid slavisk blinke uansett, må jeg faktisk følge bedre med og forutse mer fremover i trafikken enn jeg typisk ellers hadde gjort. Bruker det rett og slett som en måte å piske meg selv til å være mer oppmerksom og hensynsfull...
Bra sagt. Gjør faktisk akkurat det samme selv. :)

#199586  av jumbo

Rømmling skrev:greit at men har vikeplikt for folk i andre sporet men vis jeg har satt på blinklyset og så ta bilen bak å legger seg ut å kjører forbi så er det helt lov, trodde ikke man hadde lov til det jeg man.
Vel teknisk sett er det egentlig "førstemann til mølla" i dette tilfellet - sistemann av deg og bilen som vil kjøre forbi til å bytte felt har vikeplikt for den andre - uansett lysbruk.

I praksis er det jo selvsagt litt mindre firkantet, jeg bare setter regler litt på spissen her. Dersom du har en bil foran deg som tydelig blinker og plasserer seg for å kjøre av til venstre så lar du selvsagt være med noen forbikjøring dersom du ikke allerede er i andre fila og på vei forbi... Men ja, teknisk sett er det førstemann over i det andre feltet som har retten på sin side.

så altså vis jeg kaste meg ut i andre kjøresport da jeg så han satte på blinklyset og jeg har det på allerede så hadde han skylda for jeg var først ute i andre sporet.
Teknisk sett er dette riktig, ja. Man kan jo imidlertid argumentere med at en slik forbikjøring er rimelig i strid med regel om å kjøre hensynsfult, men når det gjelder vikeplikt har ikke blinking noen verdens ting med saken å gjøre.

#199620  av FireFox

Bruker alltid blinklys.. selv om det hender at jeg har en glipp eller 2 ;)

#199635  av @lpher

Blinklys=always ;)

#199655  av lasse

Er mye gode holdninger her må jeg si,men synes den "jeg bruker blinklys bare når det er andre biler som kan se det" er litt tynn, hvorfor ikke bare gjøre det til en vane hele tiden?
Mindre sjanse for å glemme det da ihvertfall...