TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvilke regler/restriksjoner gjelder for røde/prøve skilter?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #184192  av arctic_celi

Som topic'en sier...
Lurer på om det er noe regler eller restriksjoner man må oppfylle for å få prøve prøve skilter.

Eksempel på spørsmål som dukker opp for meg:
- Kan man ta ut røde skilter så ofte som man vil?
- Hvilke grunner er gode nok for å få prøve skilt?
- Er antall dager man får prøveskilt avgjørene utifra de forklaringene som blir gitt?
- Har hørt at hvis man tar ut røde skilter for ofte så kan biltilsynet bli skeptisk og hvis de finner ut at man
"missbruker" ordningen så kan de kreve engangsavgiften på stedet. (Litt kipt hvis den er på 300 000kr)
noen som har opplevd det?
- Er det noen restriksjoner på hvor man kan ferdes med røde skilter?

osv osv...

Noen som har erfaringer eller kunnskap på området? :)

#184199  av sleeper

det koster ikke 150kr pr dag lenger.. men er vel litt over 300 nå... (jævla svin!)

men jeg har aldri hørt om noen som har blitt tatt for og kjøre med prøveskilt.. men det er en begrensning på 6? ganger i året du kan ta ut prøveskilt.. (da for opptil 3 dager pr gang)

men husk og ha historien klar når du skal inn og kjøpe skilter.. jeg pleier og si at den skal demostrasjonskjøres fordi det er en som lurer på og kjøpe bilen.. på den måten så har du lov til og være flere i bilen, noe du ikke har hvis du sier du skal flytte den...

#184560  av Biggen

sleeper skrev:men husk og ha historien klar når du skal inn og kjøpe skilter.. jeg pleier og si at den skal demostrasjonskjøres fordi det er en som lurer på og kjøpe bilen.. på den måten så har du lov til og være flere i bilen, noe du ikke har hvis du sier du skal flytte den...
Veldig greit å vite.... :D

#184608  av VeilSide

Jeg har hatt pittelitt prøveskilter på min til nå i år og har ikke hatt noen problemer med å få fatt på dem fra BT. Har hver gang sagt nøyaktig hva jeg skulle bruke dem til (f.eks banekjøring på ACR) og aldri hatt noen problemer.

Fra jeg kjøpte bilen (den kom til landet i februar) til i dag så har den forresten rulla ca 30k km ...

#185264  av arctic_celi

VeilSide skrev:Fra jeg kjøpte bilen (den kom til landet i februar) til i dag så har den forresten rulla ca 30k km ...
Hehe... 30k km!! hehe... ja... da har du spart mye penger for å si det slik... på forsikring osv osv osv osv :)

#196225  av celica4ever

er det noen som vet akkurat hvor mye det koster og ta ut prøveskilter... ??

Det er snakk om ca 300 kr , skulle gjerne visst akkurat :)

#196243  av tommis

celica4ever skrev:er det noen som vet akkurat hvor mye det koster og ta ut prøveskilter... ??

Det er snakk om ca 300 kr , skulle gjerne visst akkurat :)

Ja nesten rett. Det koster 275,- for et døgn. Altså fra 00:00 - 23:59

#196256  av celica4ever

det hørtes ganske bra ut!! :lol:

#196258  av Kaizern

En kompis av meg ble faktisk tatt for å kjøre med prøveskilt, han hadde kjørt litt i byen å dette har politiet lagt merke til. Så senere på kvelden, kom det en sivil politimann bort til oss å viste frem skiltet sitt og sa at prøveskilt skulle brukes til å frakte bilen fra A til B, ikke kjøre rundt i byen hele dagen. Så han rev skiltene av bilen og kjørte videre :x

#196291  av TurboKnut

Kaizern skrev:En kompis av meg ble faktisk tatt for å kjøre med prøveskilt, han hadde kjørt litt i byen å dette har politiet lagt merke til. Så senere på kvelden, kom det en sivil politimann bort til oss å viste frem skiltet sitt og sa at prøveskilt skulle brukes til å frakte bilen fra A til B, ikke kjøre rundt i byen hele dagen. Så han rev skiltene av bilen og kjørte videre :x
Det har jeg også hørt har skjedd både titt og ofte. En god kamerat av meg skulle hente kona på jernbanestasjonen i Kristiansand og ble stoppet og fikk beskjed om at "cruising" med prøveskilt var helt ulovlig. Han var forresten i 40 årene.
Prøveskilt koster kr 275,- pr dag, og du kan leie prøveskilt maksimalt 10 ganger på tre måneder til samme bil (samme regnr/ch nr) uavhengig hvem som leier dem til deg.
Man har som regel ikke lov til å ha med passasjerer når man kjører på klistrelapp-skilt.
Har man årsprøvekjennemerker gjelder egentlig samme reglene, og fra den tiden jeg jobbet hos merkeforhandler så fikk vi beskjed om at de ikke skulle skrus fast permanent på bilen. Vi mistet faktisk et sett på denne måten at de hadde sett denne bilen kjøre med skilt i over to uker, - så da gikk vi over til å feste prøveskiltene med reimer.