TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Disusjon mr2 vs. BMW 745

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#151330  av kake

Andreazz skrev:
kake skrev:Raskt er ganske relativt :P Dodge Ram SRT-10 veier nesten 2500kg 8)
Og problemet med vekten var?
Skal man stoppe fort og ofte, og kanskje gjennom noen hurtige svinger blir 2,5tonn i tyngste laget :)
Andreazz skrev: Nå husker jeg ikke tidene på RAMen, men de fleste var sjokkert og meget imponerte over at en slik bil kunne prestere noe slikt..
Tviler ikke, det er helt klart den heftigste lastebilen. Har faktisk sparket litt dekk sammen med en eier av en rød SRT-10 i jobbsammenheng og fått studert den litt. Han sa forøvrig at det var et sykt drag i den, men at ræva kom usansynelig fort om man ikke passet på :)
memo skrev:
kake skrev:Stor diger luksus-balje-slede med svær 8'er foran raskere på bane enn MR2 ? Heh da skulle jeg spist sokkene mine tror jeg. Måtte vært om banen kun bestod av rettstrekker da :wink:
vel, begynn å spis da isåffal :)
tydelig at du ikke har så kjempemye erfaring når det angår banekjøring, uten at det er noe negativt selvsagt.

mange nybegynnere som slår konklusjoner med tankegangen: "pøøh, den veier jo et halvt tonn mer, den har ikke sjaaangs!"..

vel, la meg mindstorme litt ang denne tråden:

1. ikke så kjempemange som har prøvd mr2 rundt bane som er _FLINKE_ sjåfører her på forumet (no disrespect), ergo, veldig få kan uttale seg.
Kom heller med noe håndfast memo.
memo skrev: 2. de færreste (ingen?) har kjørt bmw 740/745 på bane, så egentlig kan ingen uttale seg.
Men du har jo ikke kjørt noen av de ? :)
memo skrev: 3. det er få som skjønner hvor store hastigheter man kan vri en bil rundt en bane på, selv om den veier 400kg mer enn "normalt".
Ikke undervurder noen her nå da. Et halvt tonn er seriøst mye.
memo skrev: 4. bmw er ikke akkurat dårli maskineri, og bremsene til en så "barsk" bil som 740 er ikke akkurat under-dimensjonert. å påstå bremsene til bmw'en tar fyr først er bare moro å lese :)
Hva mener du ? Det er faktisk de størst motoriserte BMW'ene, også M-modellene som sliter med fading på bane. MR2 har bremser originalt som tåler mye juling på bane den.
memo skrev: og jeg gjentar som sagt før:

5. mr2 er langt fra noen banebil. i originalstand (som vi må gå ut ifra, alle enige?) er den rett og slett en balje på hjul den og. 14-15" felger og trillebårhjul er ikke akkurat ideelt for banekjøring.

det er en sportsbil, ja, men hovedsaklig mer sportsLIG bil, enn sportsbil.
15" hjul kan være fin banedimm det, hvis dekket har stive nok sidevegger. Lett tunede MR2'er (større dekk, stivere understell - generelt) kjører fra vanvittig mye på bane den, bare se litt på Best Motoring f.eks. MR2 er da en helt rendyrket sportsbil den, og si noe annet er jo bare helt corny! :)
memo skrev: bmw'en vinner :)
Tror du er regga på feil nettsted jeg :wink:

#151332  av spkstrp

om man ser bort fra konkurrentene så vil jeg si at mr2 faktisk er en banebil. I den forstand at den er så uforutsigbar at det er farligere å presse den på veien enn en "vanlig" bil.. Men skulle ikke forundre meg om bimmern vinner

#151337  av memo

kom heller med noe håndfast? uhm.. jeg sier det jo nøyaktiv slik det er, er ikke det håndfast nok?

og nei, jeg har ikke kjørt noen av de, derfor konkluderer jeg med bmw's kjøreegenskaper og motor kontra vekt vs. mr2's kjøreegenskaper, motor og vekt.

et halvt tonn (vel, 400kg) er mye ja, men bmw'en er og dimensjonert for det, både ang. bremser, beleggslitasje, oppheng og motor.

kan hende du har rett ang. bremsene på bmw'en, men ang. mr2'en?
har ikke hatt mk2 selv, men har hatt mk1 og celica mk5 (der bremsene er like? er ikke helt sikker) og det virker som for meg at bremsene hos billig-sportsbilene går på kok etter få runder rundt en høyhastighetsbane som f.eks ACR.

15" er grei dimensjon ja, om du har "lav" profil og slicksdekk, det er ikke uten grunn dem bruker disse i nasjonal klasse 1 reglementet, men dette er spesiell gummi og kan ikke SAMMENLIGNES med vanlige gatedekk (noe man nesten må regne skulle bli brukt i en eventuell test)

best motoring har vel nesten uten unntak testet mr2 turbo.
jeg tør påstå det er en helt annen bil :)

og det kan godt hende jeg er på feil forum, men det har lite å si, bmw'en vinner fortsatt :) min mening.

tyskere når det gjelder kvalitet
japser når det gjelder moro for en billig penge

#151339  av memo

spkstrp skrev:om man ser bort fra konkurrentene så vil jeg si at mr2 faktisk er en banebil. I den forstand at den er så uforutsigbar at det er farligere å presse den på veien enn en "vanlig" bil.. Men skulle ikke forundre meg om bimmern vinner
what?! mr2 banebil? tror du har begynt med sokkrøykingen litt tidlig jeg..

det at bilen er uforutsigbar er en dårlig ting, og har ingenting med om det kan klassifiseres som en "banebil" eller ei. det du har kommet fram til er at det er en uforutsigbar vanlig gatebil, noe som ikke er bra :lol:

#151345  av kake

memo skrev:
-snip

kan hende du har rett ang. bremsene på bmw'en, men ang. mr2'en?
har ikke hatt mk2 selv, men har hatt mk1 og celica mk5 (der bremsene er like? er ikke helt sikker) og det virker som for meg at bremsene hos billig-sportsbilene går på kok etter få runder rundt en høyhastighetsbane som f.eks ACR.
En FF bil og en MR bil kan ikke ha samme bremser.
memo skrev: -snip

best motoring har vel nesten uten unntak testet mr2 turbo.
jeg tør påstå det er en helt annen bil :)
Bortsett fra motoren på 245hk er den nøyaktig den samme ja.
memo skrev: og det kan godt hende jeg er på feil forum, men det har lite å si, bmw'en vinner fortsatt :) min mening.
Her kunne man skrevet "sett inn BMW eller annen bil her" og du hadde konkludert med det samme :) Eller bilen med mest hk. For det er jo hestekrefter alene som kapper rundetidene på bane :roll:
memo skrev: tyskere når det gjelder kvalitet
japser når det gjelder moro for en billig penge
Tyskerne liker iallefall å snakke om kvalitet...

#151346  av andre 1

Tyske biler kvalitet ???? ehhhhh

#151354  av BrennaRacing

andre 1 skrev:Tyske biler kvalitet ???? ehhhhh
Skjønte ikke helt den jeg heller....

#151355  av blixern

VELDIG OFFTOPIC:
Siden jeg er oppvokst med Mercedes , så tør jeg påstå tysk er kvalitet,,,helt til vi kom til slutten av 90tallet , da begynte Mercede å slite med rust,(les C og E klasse,sine dører) gearkasser(helst på taxi biler) å andre "bagateller". VAG konsernet fikk ALVORLIG trøbbel med forstillingen sine (LES: Passat,A4 og A6 sine bærebroer)
BMW har vel aldri hatt de STØRSTE problemer som konkurentene,skikkelig problemer/garantisaker som Audi å Mercedes,
dem har holdt en jevn flyt? Vet e36serien så er bærbror også en lite forbruksvare,men kan fortsatt ikke sammenlignes med VAG sitt problem der. Ellers kjenner jeg ikke til BMW nå særlig.
Opel har vel vært OK, men aldri i samme klasse som Mercedes,BMW og VAG., men RUST er jo bare en fellesnevner her.
Ford vil jeg ikke prate om.
Jevnt over så tror jeg tyskerne levere GOD kvalitet, men japsene kan driftsikkerhet...
Kun mine TANKER...ingen påstander her.

#151366  av memo

jeg snakker ikke om samme bremser, jeg snakker om at ingen er spesielt bra når det gjelder bremsekraft og slitasje på klosser og skiver.

den er vel ikke lik nei, bremser o.l er forskjellig. kraftigere bremser på en bane er en vesentlig forskjell, så man kan ikke sammenligne bilene på bane.

og jeg har ikke kokludert med noe som helst ang "x har mer hk, den vinner", jeg har stort sett sagt alt annet enn det, les postene :)

tyskerne kan snakke om kvalitet fordi de har en kvalitet som overgår japseplastikk flere ganger :)

#151368  av CelicaTurbo

tror faktisk at BMW'en vil lede i de fleste øvelser, selv om den lite trolig oppfører seg like troverdig på banen er nok både dekk og bremser bra dimensjonert og motoren vil trolig gjøre plenty opp for de andre ulempene. Jeg tror MR2 kun vil kunne hevde seg på en ganske liten bane med mange kraftige svinger og nedbremsninger hvor BMW'en ikke får muligheten til å storme fremmover en rettstrekke ;) Angående bremser så er 2. revisjon av MR2'ens bremser betraktelig bedre enn tidligere og jeg har vanskelig for å tro at disse vil ha problemer ved aktiv banekjøring, men jeg har heller ikke hørt at eiere med 90-91 modeller opplever sine bremser som dårlige på bane :)

#151369  av lasse

Har nå lest mange gode og mange tåpelige argumenter for hva som går fortest her nå, men angående bremsene på MR2'en så er ikke de så mye å skryte av i lengden, kjørte vel kanskje en 8-9 runder på rudskogen før bremsevæska kokte og det dampet kraftig ut fra bakhjula...
Og ang BMW 7 serie, så har jeg en kompis i sverige som ratter en 750 (riktignok en -91), bilen er sterk som en bjørn, og sitter greit nok i svingene, men den krenger som bare fy (selv med elektronisk styrte dempere som blir stivere ved "aktiv" kjøring...).

Og som noen nevnte her så kan MR2'en være litt uforutsigbar hvis man ikke kjenner den godt og kjører den som en FF eller FR bil, men om man kan kjøre sånne biler så er det mange som skal slite med å kjøre fortere i svingene.

Så om begge bilene var 100% originale (ikkeno chip her nei mr BMW), så ville jeg holdt en knapp på MR2'n på svingete, liten bane, og på lokomotiv tysker'n på større bane med mer strekker, og på motorvei...

#151370  av lasse

Angående kvalitet: hva er målestokken her? Kvalitets følelse? Matrialvalg? Eller driftsikkerhet?

Er kvaliteten på en lyspære målt i hvordan den ser ut og oppfattes eller hvor lenge den lyser?

#151372  av bullit

hehe.... genialt at det ble en skikkelig diskusjon ut av det her :D Akkurat det jeg håpet på. Selv om bilen min ikke er helt original(større felger,bra hjul og litt motortrim) så kan vi godt forholde oss til at den skulle vært det.

Keep up the good works gutter, så lenge konklusjonen blir at min vinner :twisted:

#151373  av andre 1

Skjønner hva du vil frem til lasse , jeg tenkte mest på driftsikkerhet. Det at bmw og mercedes har en langt bedre kvalitetsfølese en japsebiler er det vel liten tvil om . men det skulle jo bare mangle med tanke på pris i forhold til japsebiler....

#151374  av @lpher

CelicaTurbo skrev:Jeg tror MR2 kun vil kunne hevde seg på en ganske liten bane med mange kraftige svinger og nedbremsninger hvor BMW'en ikke får muligheten til å storme fremmover en rettstrekke ;)
Give the man a sigar! :D

Personlig er jeg nok sikker på at BMW'en hadde tatt mr2'en på ACR...dessverre :D ....men som det blir antydet flere ganger tidligere her....host opp en "liten og tett" bane og oddsene vil være i mr2'en favør...period! :D

Kan bruke Lånke-banen uttafor Trondheim som ett skrekk-eksempel...den er en "utfordrende" bane for litt større biler...min egen inkludert :) Mens det kan se ut som om banen var laget for nettopp mr2'en (alle mk's) :D

Kjører fra det utroligste med en liten spretten mr2 dær gitt :)