TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Momsen Øker !!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#149203  av FireWalk

CelicaTurbo skrev:..men det er allikevel stor konkuranse på bensinprisen, og til tross for dette varierer prisen +/- 2-3kr mellom lokasjoner og tidspunkt.. det er jo tydelig at oljeselskapene kjemper hardt for å ha en effektiv organisasjon slik at de kan holde en lav pris, not.. det er tydelig at det er noe helt annet enn lav pris som står i deres hoder :lol: Kanskje NSB ikke er noe godt eksempel siden det ikke eksisterer konkurerende jernbaneselskaper, men dere glemmer tydelighvis a flybransjen er deres argeste konkurent? :wink:
Nå er jo Norge et veldig spesielt land på så mange måter. Bensinprisen er intet unntak. Å sammenligne telenor med bensinselskapene blir litt feil.
Telenor har jo i alle år tatt seg grådig betalt ene og alene fordi de KAN.. de har hatt monopol, så hvorfor ikke? om du var den eneste som solgte toalettpapir så kunne du jo solgt det for 10 kroner rullen bare fordi du ikke hadde noen annen konkuranse..

Når vi ser på hva som utgjør størstedelen av bensinprisen så er det avgifter og moms til staten.. bare noen få kroner er igjen til bensinselskapene og bensinstasjonen når avgiftene er betalt. Og Hva er det bensinstasjonene jo livnærer seg av å selge? Jo.. Bensin.. Da kan man jo ha en viss forståelse for at de forsøker å holde prisene på et visst nivå slik at de tjener noen usle kroner pr. liter som blir solgt. Vi kunne jo sikkert hatt bensin til 7 kroner literen, men da hadde oljeselskapene måttet gi bort bensinen gratis, og bensinstasjonene hadde måttet drive gratis de også..

Faktum er jo at mens oljeselskapene kanskje tar 3 kroner for en liter bensin så koster det 3 ganger så mye for en liter melk som det koster for en liter bensin FØR avgiftene er lagt til.. så er det egentlig rart at de forsøker å presse prisene litt opp?

Flybransjen er vel en konkurent til NSB, Men det er langt ifra billig å fly her i landet, og fremdeles så er det mye dyrere å fly enn å ta tog..

For politikerene derimot spiller det jo liten rolle, de får jo fly gratis...

2% dyrere å handle mat nå.. Dvs at de ukentlige handlekurven på 1500 kroner blir 30 kroner dyrere... Høres ikke så ille ut.. helt til man tenker på hvor mange uker det er i et år.. 1600 kr da ca.. Dette er en av mange SMÅ lureavgifter som kommer nå.. totalt sett så blir det flerfoldige tusen kroner ekstra i skjulte avgifter og skatter... Så kanskje man blir syk en gang iløpet av året og sparer 2000 kroner på bedisin.. men så sitter man igjen med skjegget i postkassa når man oppdager hvor mange tusen man iløpet av at år må legge ut pga disse nye skjulte avgiftene og skattene..

#149204  av FireWalk

maxgets skrev:
FireWalk skrev:hvor mange tusen kroner sparer man ikke på BENSIN alene om dette blir billigere da? da skal jeg med glede betale 5000 i egenandel om jeg blir syk.. for det skjer heller skjelden... og alt i alt vil jeg nok tjene fett på det hele..
Lukter jeg litt egoisme? "bare jeg har det fint så er det det samme"

Hva når du er den 80år gamle mannen som har fått inndratt førerkortet og tilbringer halve uka de hos legen? skal de endre det så det blir dyr bensin igjen da?

:)
Da ringer man noen i slekta som kan kjøre. Det gjør de sikkert med glede siden det da er billig bensin og mindre avgifter på bil :P Eventuelt kan jeg alltids ta bussen.. 8)

Minstepensjonistene, trygdede og folk med lav lønn er de som straffes hardest av disse snik-avgiftene som innføres nå.. som økt moms på mat, dyrere bensin, høyere avgifter på ditt og datt...

Man ser på den som småting som ikke har noen betydning, men når man legger sammen alle beløpene så ser man fort at det blir en del penger til slutt...

#149205  av maxgets

FireWalk skrev:
maxgets skrev:
FireWalk skrev:hvor mange tusen kroner sparer man ikke på BENSIN alene om dette blir billigere da? da skal jeg med glede betale 5000 i egenandel om jeg blir syk.. for det skjer heller skjelden... og alt i alt vil jeg nok tjene fett på det hele..
Lukter jeg litt egoisme? "bare jeg har det fint så er det det samme"

Hva når du er den 80år gamle mannen som har fått inndratt førerkortet og tilbringer halve uka de hos legen? skal de endre det så det blir dyr bensin igjen da?

Da ringer man noen i slekta som kan kjøre. Det gjør de sikkert med glede siden det da er billig bensin og mindre avgifter på bil :P Eventuelt kan jeg alltids ta bussen.. 8)

Minstepensjonistene, trygdede og folk med lav lønn er de som straffes hardest av disse snik-avgiftene som innføres nå.. som økt moms på mat, dyrere bensin, høyere avgifter på ditt og datt...

Man ser på den som småting som ikke har noen betydning, men når man legger sammen alle beløpene så ser man fort at det blir en del penger til slutt...
Tenkte mere på egenandeler på div helse ting.

Jeg betaler gladelig litt dyrere bensin for å kunne dra til legen mere eller mindre gratis når det trengs.

#149207  av FireWalk

maxgets skrev:
FireWalk skrev:
maxgets skrev: Lukter jeg litt egoisme? "bare jeg har det fint så er det det samme"

Jeg betaler gladelig litt dyrere bensin for å kunne dra til legen mere eller mindre gratis når det trengs.
Dette er vel veldig individuelt. Man må jo se det litt ann, hva man faktisk bruker mye penger på og hva man bruker mindre penger på. Om du er oftere hos legen enn bak rattet så klart, da er det jo greit slik det er nå. Men om du liker å kjøre bil og da også kanskje en bil som bruker litt bensin, da blir det fort mye penger. Er man litt hypokonder og er hos legen flere ganger i måneden så blir jo det fort dyrt.. Men kjører man bil hver dag så vil man spare mer penger på 1 kroner billigere bensin på årsbasis enn hva man gjør på legeregninger..

Jeg klarte fint å bruke 600 kroner i bensin på EN dag med min MR2..

Ta et ekstremt tilfelle og si at det koster 11 kroner literen for 98 blyfri. Man bruker 10 liter bensin for dag.. = 110 kroner dagen.. = 770 kr uka..

På sommertiden er man gjerne ute og kjører mye, iallefall gjør JEG det. MR2en står i garasjen hele vinteren og når sommeren kommer så benytter jeg meg så mye jeg kan...

Hadde det derimot kostet 8 kroner literen for bensin så hadde det blitt 560 kr uka i bensin istedet for 770 kr uka.. altså 200 kr spart pr uke bare i bensinavgiftene.. dvs 10400 kr i ÅRET spart.. bare på bensin.. også kommer jo alle andre mulige småavgifter som man kan trekke fra, moms på mat, som jeg kom frem til var ca 1600, veiavgift, registreringsavgifter osv osv..

Det skal ikke så mye til her før man ser at legeregningene blekner i forhold..

Hvilket parti man stemmer ved valg kommer mye ann på ens egne interesser. En sosial klient vil typisk stemme et parti som er tilbøylig til å gi han mest mulig penger i trygd... Mens en vanlig arbeider som sliter med å få det til å gå rundt vil stemme på partier som går inn for lavere skatter og avgifter, siden det er det som vil ha mest betydning for akkurat han..

Så når du sier jeg høres litt egoistisk ut så har du nok helt rett. er ikke ALLE politiske meninger egoistiske da? De er jo et resultat av ditt eget Ego. ;)

For å sette det litt på spissen: Jeg stemmer ikke på et parti som vil halvere lønnen min og få meg til å jobbe 2 timer lenger arbeidsdag bare fordi jeg er så snill og sosial av meg at jeg heller vil at naboen skal få dobbel lønn fordi han har 2 unger mer enn hva jeg har? nei.. kall meg gjerne en egoist, men politisk mening er og har stort sett alltid vært styrt av egoisme.. Når man skal stemme så tenker man: hva er best for MEG?..

#149209  av FireWalk

En annen ting er som Celicaturbo sier: Bomavgifter... Det kryr av bomstasjoner over hele landet, dette er ikke noe annet enn en SKJULT avgift som vi alle betaler uten å mukke.. Det er en tidobbel veiavgift som vi betaler uten å være klar over det..

I ekstreme tilfeller (slik som her hvor jeg bor) så betaler man mellom 20 og 30.000 kroner i året i bompenger... Noen betaler sikkert mer også..

Da begynner man å kjenne at det svir litt på pungen... iallefall når man tenker på hvor mange titusen man bruker på bensin iløpet av et år, samt veiavgift osv.. Så for oss som kjører bil så har politisk styre veldig mye å si for økonomien. Noen partier går jo inn for å finansiere veier UTEN hjelp av bomstasjoner. Slik det jo Burde være! Å betale en veiavgift når bare 25% av beløpet blir brukt på vei er hårreisende! Da burde man kalt det noe helt annet enn veiavgift.. siden 75% av den blir brukt på helt andre ting..

Men dette er det politikerene som styrer og bestemmer.. Så igjen, her er det egoistiske motiver som har størst betydning for hvem man skal stemme på.

F.eks: Liker man å betale bompenger så stemmer man på bompengepartiet. Liker man å kjøre gratis men samtidig betale mer for legen så stemmer man Anti-bompenge partiet... så enkelt er det. Man finner ut hvilke saker som er viktig for nettopp DEG, også stemmer man deretter på det partiet som er mest enig med deg.

Har det ikke alltid vært slik da? Ja vist er det egoistisk.. men hver man for sin hatt og alt det der! det er vel derfor valget er hemlig..
Sist redigert av FireWalk den 05 jan 2006 17:36, redigert 1 gang totalt.

#149210  av maxgets

FireWalk skrev:
maxgets skrev:
FireWalk skrev: Da ringer man noen i slekta som kan kjøre. Det gjør de sikkert med glede siden det da er billig bensin og mindre avgifter på bil :P Eventuelt kan jeg alltids ta bussen.. 8)

Dette er vel veldig individuelt. Man må jo se det litt ann, hva man faktisk bruker mye penger på og hva man bruker mindre penger på. Om du er oftere hos legen enn bak rattet så klart, da er det jo greit slik det er nå. Men om du liker å kjøre bil og da også kanskje en bil som bruker litt bensin, da blir det fort mye penger. Er man litt hypokonder og er hos legen flere ganger i måneden så blir jo det fort dyrt.. Men kjører man bil hver dag så vil man spare mer penger på 1 kroner billigere bensin på årsbasis enn hva man gjør på legeregninger..

Jeg klarte fint å bruke 600 kroner i bensin på EN dag med min MR2..

Ta et ekstremt tilfelle og si at det koster 11 kroner literen for 98 blyfri. Man bruker 10 liter bensin for dag.. = 110 kroner dagen.. = 770 kr uka..

På sommertiden er man gjerne ute og kjører mye, iallefall gjør JEG det. MR2en står i garasjen hele vinteren og når sommeren kommer så benytter jeg meg så mye jeg kan...

Hadde det derimot kostet 8 kroner literen for bensin så hadde det blitt 560 kr uka i bensin istedet for 770 kr uka.. altså 200 kr spart pr uke bare i bensinavgiftene.. dvs 10400 kr i ÅRET spart.. bare på bensin.. også kommer jo alle andre mulige småavgifter som man kan trekke fra, moms på mat, som jeg kom frem til var ca 1600, veiavgift, registreringsavgifter osv osv..

Det skal ikke så mye til her før man ser at legeregningene blekner i forhold..

Hvilket parti man stemmer ved valg kommer mye ann på ens egne interesser. En sosial klient vil typisk stemme et parti som er tilbøylig til å gi han mest mulig penger i trygd... Mens en vanlig arbeider som sliter med å få det til å gå rundt vil stemme på partier som går inn for lavere skatter og avgifter, siden det er det som vil ha mest betydning for akkurat han..

Så når du sier jeg høres litt egoistisk ut så har du nok helt rett. er ikke ALLE politiske meninger egoistiske da? De er jo et resultat av ditt eget Ego. ;)

For å sette det litt på spissen: Jeg stemmer ikke på et parti som vil halvere lønnen min og få meg til å jobbe 2 timer lenger arbeidsdag bare fordi jeg er så snill og sosial av meg at jeg heller vil at naboen skal få dobbel lønn fordi han har 2 unger mer enn hva jeg har? nei.. kall meg gjerne en egoist, men politisk mening er og har stort sett alltid vært styrt av egoisme.. Når man skal stemme så tenker man: hva er best for MEG?..
Klart man skal være litt egoist, men syns ikke det er greit at bestemor må betale mere når hu er hos legen fordi jeg liker å kjøre rundt uten mål og mening =)

Er sjelden hos legen selv.. kanskje 1 gang hvert 2 år.. så jeg personlig taper på dyrere bensin nå.. men når jeg først trenger lege el lign. så vil jeg har råd til det.. har man ikke råd til benisn for å råne kan man la være.. er ikke like gøy å la være å dra til legen for du ikke har råd når du ligger hjemme med hva det nå enn er.

#149213  av FireWalk

Men da kan man jo bare la være å kjøre så mye bil da, så sparer man alle bensinpengene, og når man først må til legen så har man råd til å betale legen, også har man masse penger til overs også når man er ferdig der... :lol:

Nei nå skal jeg ikke være mer vrang enn nødvendig her.. :) Jeg er bare ærlig og inrømmer at jeg er såpass egoistisk at jeg prioriterer mine egne behov fremfor alle andres..

Jeg skal derimot inrømme at når jeg blir pensjonist så har jeg muligens en helt annen politisk holdning enn hva jeg har pr. i dag. Men jeg kan ikke gå igjennom hele livet og vente på å bli pensjonist. Man skal leve i nuet og dermed syntes jeg det er riktig av meg (og alle andre) å stemme for å bidra til å få bukt med de sakene jeg syntes er viktig akkurat her og nå.

#149311  av CelicaTurbo

Det er da almenn kunnskap at bensinstasjoner ikke tjener penger på å selge bensin, men tjener mest på salg av pølse, brus og frossenpizza :D Forøvrig har bensinprisen plutselig gått opp til 11.24 her i distriktet, enda det er midt i uken og bryter totalt med prisingsmønsteret (dyrest mandag ettermiddag, billigere utover uken og billigst mandag formiddag). Så enten har oljeselskapet lest min post om at det tidvis har vært billig her, eller så må det jo være AP og SV som har kuppet kommunestyret? :shock:

#149341  av Dalan

CelicaTurbo skrev:Det er da almenn kunnskap at bensinstasjoner ikke tjener penger på å selge bensin, men tjener mest på salg av pølse, brus og frossenpizza :D Forøvrig har bensinprisen plutselig gått opp til 11.24 her i distriktet, enda det er midt i uken og bryter totalt med prisingsmønsteret (dyrest mandag ettermiddag, billigere utover uken og billigst mandag formiddag). Så enten har oljeselskapet lest min post om at det tidvis har vært billig her, eller så må det jo være AP og SV som har kuppet kommunestyret? :shock:
Det hender seg at vi skrur den opp på torsdag ettermiddag også ;)
Det lønner seg som regel alltid å fylle søndag ettermiddag\kveld :)

#149612  av spkstrp

tror vi skal adskille politikk og bensinpris jeg :lol:
Edit: har hatt sjefer for statoil detalj som foredragsholdere på skolen. De sitter faktisk å regner med programmer på datamaskinenen om hvordan de kan tjene mest mulig penger basert på konkurrenters priser...