TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Russernes tjuvfiske

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #139674  av Kaizern

Er det bare meg, eller er det flere som irriterer seg over russernes tjuvfiske og mangel på respekt for Norge.... ???

Blir de tatt for tjuvfiske så "bortfører" de inspektørene og stikker av til Moder Russland der regjeringen i Russland står klare med krigsskip for å hindre at Norske Kystvaktskiper følger etter inn i Russisk territorium.

Nå nettopp så har 2 russiske skip blitt tatt i arrest utenfor Svalbard, og der de har fått en bot på 1 mill hver, men de nekter å betale boten og Russland's regjering holder med fiskerne... Påtide man beslaglegger både båter og utstyr, eller ennda bedre, senke hele den russiske fiskeriflåten som driver med tjuvfiske :lol:

Hadde de stukket av med 2 amerikanske inspektører, så hadde det vært 3 verdenskrig her, Norge er alt for feige.. Bare lar dem holde på..... :evil:

#139675  av Blueman

bra noen andre iriterer seg over dette :)
dette har jo vært et problem i mange år ?

#139677  av Mr2 Mk2

synes hele episdoen med de fiskerne som bare "fikk lov" å "kidnappe" inspektørene....Virke jo helt latterlig,er totalt ufoståelig.Virket ikke akkuart som Norge hadde så fryktelig mye imot det akkurat,tenk om det var din far/mor/kjæreste osv som ble kidnappa.Utrolig godt eksempel som du drar frem,med hva om det var Amerikanske inspektører.Er jo klart at dette bør få STORE konsekvenser,det går jo ikke an å bare ta 2stk til fange og bare totalt ignorere de meldinger som blir gitt,at den russiske regjeringen tydeligvis syns dette er helt sier en HEL DEL! :roll:
BildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBilde

#139688  av Kaizern

Er påtide å la kystvakten patrulere etter folk i skipsnød å la sjøforsvaret ta seg av patruleringen av fiskeområdet i barentshavet, å da mener jeg de bør har skarpt ladet i kanonene.

Men dette er ikke en bare en kamp om tjuvfiske, Russland og Norge skal samarbeide om å hente ut gass og olje fra Barentshavet dermed tør vel ikke Norge å tråkke Russland på tærne for mye... Men uansett, Norge har mest kunnskap innen offshore teknologi, så tror ikke Russland klarer seg uten oss!

#139703  av Lilli

Eg syns ikke kystvakten skal ha kritikk for måten de taklet situasjonen med den russiske tråleren på. Værforholdene gjorde det risikabelt å borde båten og å skyte med skarpt kunne gått ut over norskene ombord.
I den sonen som båten ble tatt i er det faktisk bare Canada som har skrevet under på avtalen...

Den Russiske tråleren brøt ikke bare regelverket som gjelder for den sonen, den brøt også Russisk lov fordi den ikke hadde fått tildelt kvote fra Russland. En annen ting er at båten vil bli tatt neste gang den kommer inn i norsk vernesone, bevisene på lovbruddene har jo norske myndigheter.

Sjefen fra KV Nord er min nærmeste nabo og vennene mine jobber på kystvakten....og ting er ikke så svart/hvit som media fremstiller ting...
Brutteren har jobbet i flere år på Russisk tråler, så eg vet litt om den siden og.

#139706  av Th4 Ghost

Jostein skrev:synes hele episdoen med de fiskerne som bare "fikk lov" å "kidnappe" inspektørene....Virke jo helt latterlig,er totalt ufoståelig.Virket ikke akkuart som Norge hadde så fryktelig mye imot det akkurat,tenk om det var din far/mor/kjæreste osv som ble kidnappa.Utrolig godt eksempel som du drar frem,med hva om det var Amerikanske inspektører.Er jo klart at dette bør få STORE konsekvenser,det går jo ikke an å bare ta 2stk til fange og bare totalt ignorere de meldinger som blir gitt,at den russiske regjeringen tydeligvis syns dette er helt sier en HEL DEL! :roll:
vell, nå var det jo noe jævlig til bølger der ute også da når de ble bortført fikk jeg høre. hva skulle vi ha gjort da?`skutt båten i senk? trur sjangsen for å ha drept de to inspektørene hadde vært mye større da. men at vi sitter og aksepterer dette i ettertid synes jeg er helt tåpelig. og enda værre er det at russerne ser på disse tjuv fiskerne som helter! Russerne kommer tilogmed dagen etterpå og sier at de skal etterforske saken.. og et par dager etterpå sier de at de ikke finner noe som helst for uloveligheter ombord i den båten, enkel og grei måte å hvitvaske seg på..vell vell, har aldri vært noe fan av den norske regjeringen uansett jeg

EDIT: akkurat det jeg sitter og skriver om, Lilli..
 #139710  av jumbo

Kaizern skrev:Blir de tatt for tjuvfiske så "bortfører" de inspektørene og stikker av til Moder Russland der regjeringen i Russland står klare med krigsskip for å hindre at Norske Kystvaktskiper følger etter inn i Russisk territorium.
Nå hører det med til akkurat DEN storyen, at kystvakten ikke VILLE ha inspektørene av båten i utgangspunktet.

Når det gjelder hele saken forøvrig, er det jo trasig at sivile skip ikke innretter seg etter militære fartøyer, samtidig virker det rart at de faktisk behøvde å la dem slippe unna i det hele tatt med fire egne fartøyer rundt båten, men de ville vel ikke ta noen risiko for sammenstøt eller annen konfrontasjon.

Dessuten hjelper vi ikke akkurat til heller da, ettersom vi ikke utleverer bevis til russiske myndigheter, i et forsøk på å "presse" dem til å la oss ha rettsaken i norge. rrrright. Det betyr bare at det ikke blir noen sak i det hele tatt, uten at jeg skal påstå at det hadde blitt det allikevel.

Det hele koker jo ned til at russland ikke anerkjenner så mye territorie som vi hevder. Det er jo noe som må ryddes opp i, i internasjonale fora, ikke i hverken norge eller russland som sådan.

#139784  av SMT

ene inspektøren er en god kompis av meg.
Richard storås.
vi heller på i garagen hannes og bygger opp motoren på 200sx'en s14 som han har.

den ene dysa greide ikke og holde følle når ladetrykket passerte 1,35bar.
så da gikk det et stempel :cry:

men nå har motoren vært til borring og ny inmat til motoren begynner og komme.

så nå gler jeg meg bare til han kommer hjem på perm så vi kan begynne og skruve motoren i sammen.

han såv i nesten 3 døgn i strekk, når han kom hjem på 3 dagers perm,etter bortføringen.

#139801  av chris

Kanonen på kystvaktbåtene burde brukes til noe fornuftig, ikke bare stå til pynt...

#139809  av spkstrp

La meg stille et annet spørsmål... Hvordan kunne bush vinne valget? Ikke tro på alt media skriver.. blir ikke automatisk rett for det. Dette er en sak som spiller på følelser og vg osv utnytter jo dette til fulle, men det er alltid flere sider av en sak ;)

#139822  av Kaizern

chris skrev:Kanonen på kystvaktbåtene burde brukes til noe fornuftig, ikke bare stå til pynt...
Hell yeah :twisted: