TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• FRP bensin til 8 kroner literen i Ã…lesund :-)

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #130077  av FireWalk

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=107262

Faen at jeg ikke var og tanket opp samtlige biler husholdningen er i besittelse av.. var ikke klar over dette før det var for sent.. men men... 8 kroner literen er et akseptabelt nivå. Men når det er snakk om 15 kroner literen, og staten stikker av med mesteparten av den summen, da er det helt hårreisende! man blir jo flådd... levende...

Først må man kjøre gjennom diverse bomstasjoner og legge igjen flere hundre kroner bare for å komme seg ti nermeste bensinstasjon, og da må man legge igjen 800-900 kroner for full tank.. da er det helt sykt!

Min stemme går iallefall til FRP.. (og ikke bare pga at de er det eneste bilist-vennelige partiet, men pga mange andre ting også..)

og til dere KRFere osv: ja, jeg har lest partiprogrammet. så ikke gidd å kom med noe anti propaganda svada.. :-)

#130177  av CelicaTurbo

Det er da flere enn KRF-støttere som er interessert i å gi anti-FRP-svada, prøv de fleste andre partier :lol: Men, til info, om bensinprisen er 15kr så er over halvparten av det inntekter til oljeselskapet/stasjon, mens noe under halvparten går til staten, ikke over halvparten ;) Ved en bensinpris på rundt 9 kroner hadde ballansen snudd. Dessverre er det uansett alt for mye men man trenger nå ikke overdrive fakta heller da :D

#130198  av FireWalk

jeg har iallefall personlig fått nok av de avgiftene.. Om noen syntes det er fint med avgifter og skatter så versegod. Det er iallefall ikke min mening. Jeg syntes vi bør fjerne en del av de kreative genyrene og dobbelt beskatningene som finnes rundt om kring. (Vei avgift (der 1/4 brukes til vei) og bomstasjoner f.eks). Henger ikke på greip. Avgiftene på nybil som er med på å ta livet av flerfoldige individer hvert år. Og likevel snakker politikerene om 0 visjonen sin ang trafikkdrepte. Snakk om dobbeltmoral! Dette er de samme folka som innførte avgift på Airbag når det var nytt... det sier jo litt..

Staten tar nå inn rundt syv kroner i avgifter og moms for hver liter bensin som selges for rundt 11 kroner literen til bilistene.

Du har rett i at Selv om prisen på olje stiger, vil avgiftene være konstante, det er bare momsen som øker. Men den er jo faktisk på hele 25%. 25% av f.eks skrekk scenarioet på 15 kroner = 3,25 kr. Så kommer den konstante Bensin avgiften og den konstante CO2 avgiften i tilleg til dette.

Hva er egentlig forskjellen på bensinavgift, co2 avgift og moms? det er jo 3 avgifter som de har klart å lure inn på et produkt. CO2 avgiften kan såklart forsvares (ikke det at den brukes til naturværns tiltak uansett) men Bensin avgiften er etter mitt syn bare en kreativ måte å melke oss på...

Vi betaler jo alle høy skatt.. så betaler vi vei avgift.. vi betaler vei avgiften en gang til i form av bompenger... videre betaler vi bensinavgift, co2 avgift og moms på bensinen vi fyller. Det er avgift på bil forsikringen vår, det er store gebyrer når du skal omregistrere en bil (i mange lande r dette gratis, men som regel er det en symbolsk liten sum. ikke tusenvis av kr slik som her).

Det hadde vært morsomt å satt opp et avansert regnestykke som viser hvor mye av årslønnen til et gjennomsnittlig menneske som går vekk i skatter og avgifter... Si at du tjener 400.000 i året. 50% går til skatt. 25% moms på alt du kjøper, + enorme avgifter på drivstoff, veiavgifter, avgifter på tomten du eier (noe du du må betale for å EIE ditt eget hus.. latterlig) gebyrer på alt mulig rart.. det kunne blitt et artig regnestykke.. Jeg tror ikke staten hadde dødd om de kuttet litt på disse avgiftene som det er så mange av..

Jeg tror staten har ansatt et panel Genier for å komme opp med kreative avgifter og ekstra-skatter som ikke har noen rot i virkeligheten, bare for å få inn mer penger.

Jeg har jo faktisk ofte seriøst vurdert å fylle full tank og så bare stikke av pga de horrible prisene..

Mange av metodene minner om komunismens soviet der statlig eierskap og statlig kontroll var det som gjaldt. Det er ikke uten grunn at f.eks svenske politikere kaller oss den siste sovjet stat. Det engelske parlamentet ler av oss fordi vi er slik et mollbo land. (det var jo en video om dette på Nyhetene ang EU saken, vi må rette oss etter alle reglene som er der uansett, men vi er ikke medlem og får ikke være med å bestemme.) Parlamentet ble spurt: nevn ET land osv.. og Blair nevnte Norge som et eksempel. Da begynte hele forsamlingen å hylflire....

Så det er faktisk ikke bare en metafor når man sier at Europa ler av oss, det er faktisk sant. De bokstavlig talt LER av oss. :-)

Nå er det snart valg... håper folk har satt seg inn i ting og at folk faktisk bruker stemmeretten sin. Dere som ikke stemmer trenger ikke å syte over noe som helst ved et senere tidspunkt. (og det er en stor andel som ikke bruker stemmeretten sin desverre).

#130278  av chris

75% av bensinprisen er avgifter. Dette med utgangspunkt i veiledende bensinpris.

#130303  av FireWalk

det er til og med avgift på sjokolade :lol: :lol: Vi blir melket selv om vi ikke vet det... er vel kanskje derfor det heter melke sjokolade? :shock:

#130316  av cameleon

Stemmer FRP uten tvil jeg. Ikke bare på grunn av bensin og avgift men alt det andre rundt partiet. Hadde sikkert kunne stemt noe annet om de andre partiene hadde gjort det slik at pengene har gått til folket i dette landet og til de som har vært med å bygge det opp. Å sende ut milliarder til sotrøra i uggabugga land hører ingen plass hjemme spør dere meg. Dette er kun EN av mange grunner i mine øyne.

#130480  av FireWalk

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=289771

De sittende partiene kan man ikke stole på.. de lover å kutte avgifter, også gjør de det motsatte. Bare øker dem for hvert år.

Det står:

"For fire år siden ga Høyre, Venstre og KrF skriftlige løfter om å kutte i bilavgiftene. Men siden har avgiftene økt hvert eneste år."

Det står videre:

"Det eneste kuttet i 2002 kom i budsjettforliket med Frp. Da ble årsavgiften for motorsykler halvert, og campingvognavgiften redusert med 25 prosent."

Det eneste snevet av kutt i avgiftene kom først når FRP kom på banen.

#130507  av DannyBoy

Første gang jeg kan stemme i år!
Og det skal jeg gjøre også :)
Ender på FrP her også.

Følgt med på en del debatter osv, og liker det Hagen sier og det de står for.

#130509  av GT_rider

Førstegangsvelger jeg og
Vet ikke helt hva jeg skal stemme, men FRP har engasjert meg litt i gjennom valgkampen.
SP har jo en del gode argumenter for oss som bor ute i distriket og da.. er ganske i stuss egentli
Eneste jeg vet er at jeg skal stemme :)