TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Utvendig filming av bil i fart, hvordan??

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #118406  av MR2WideBody

Litt klønete formulering, men hvordan kamera og sånt skal brukes for å filme utvendig på bilen i fart? Altså kameraet festet til bakfanger/bakskjerm og lignende.
Er det bare ett slags minicamera med opptakskilden inne ifra bilen?
Eller er det noe annet utstyr som må brukes?

Tenkte på dette med filminga til Gatebil, hvordan de gjør dette.

Noen som har peiling?

#118414  av jumbo

Strengt tatt kan vel de fleste kameraer brukes så framt du får festet skikkelig.

#118437  av Gjertsen

trur nok og at du kan bruke de fleste kameraer utvendig i hastighet som stille.
har lekt meg endel med kamera når jeg var mindre og kjørte mopped, en satt bakpå og filma, samt vi festa kameraet i styret. ble ok film, men lyden er udugelig.

lyden er jo ikke så bra på Getaway in Stockholm heller når de filmer utvendig....
lykke til og del filmen med oss :)

#118473  av MR2WideBody

Dele det med dere her på forumet skal jeg gjøre, tenkte jeg skulle få filma litt på dagali, med ett kamera enten på bakskjermen eller montere det inne i bilen. Det jeg har mest lyst til er å feste det på bakskjermen, men veit ikke helt hvordan jeg skal få til dette ennå.

Har ett lite C-MOS fargekamera med lyd, hvis dette sier dere noe.
Men funderer fælt på hva jeg skal bruke som opptakskilde.
Enten PC, eller ett videokamera med DV-inn eller bare en helt vanlig videospiller.

Kan ta ett bilde av kameraet etterpå og legge det ut. Kan hende noen av dere har noen bedre ideer enn det jeg har

#118478  av mk1 black limited

Bruk et vanlig videokamera med DV-inn som opptakskilde. Når det gjelder lyd bør du ha en ekstern mikrofon, og da trenger du også en mikrofonforsterker. Plasser mikrofonen inni bilen.

Passende kamerastativ med sugekopp(er) får du f.eks. hos Oslo kameraservice. Manfrotto har mye slikt.

#118524  av MR2WideBody

Her er det noen bilder av kameraet.

Fant også en link, http://monacor.no/2003/?id=3&sub1=6&sub ... CCD-32ACOL
noen som har peiling på opptak på dette?
Vedlegg
DSC00683.JPG
DSC00683.JPG (231.63 kiB) Vist 773 ganger
DSC00682.JPG
DSC00682.JPG (203.21 kiB) Vist 772 ganger
DSC00681.JPG
DSC00681.JPG (294.59 kiB) Vist 774 ganger

#118527  av mk1 black limited

En variant av det jeg har. Her er mitt setup:

Bilde

#119766  av FireWalk

vanlige videokameraer er ikke bygget for å tåle slik behandling.. det skal ikke store steinkornet til for å ødelegge linsen på et slikt kamera. Det finnes utallige kameraer som er blitt ødelagt pga slik bruk. Bare så du er obs på det. Selv gutta som lagde getaway in stockholm fikk ødelagt en god del kameraer pga steinsprut og lignende.

Men om man får det til og er heldig så kan det jo bli ganske rått. Når man filmer lavt vil jo farten virke høyere enn den egentlig er. Men husk at man gambler jo med kameraet når man gjør sånt.. ;)

#119767  av Elzin

en kompis av meg bruker bare "vindus holdere" ett håndtak med suge kopper. dette teiper han bare kameraet fast på :) helt genialt! og helt vanlig kamera.

#119829  av mk1 black limited

FireWalk skrev:vanlige videokameraer er ikke bygget for å tåle slik behandling.. det skal ikke store steinkornet til for å ødelegge linsen på et slikt kamera. Det finnes utallige kameraer som er blitt ødelagt pga slik bruk. Bare så du er obs på det. Selv gutta som lagde getaway in stockholm fikk ødelagt en god del kameraer pga steinsprut og lignende.
Men om man får det til og er heldig så kan det jo bli ganske rått. Når man filmer lavt vil jo farten virke høyere enn den egentlig er. Men husk at man gambler jo med kameraet når man gjør sånt.. ;)
Det er akkurat det som er genialt med slike bulletkamera - de er billige, har liten linse (mindre sjanse for at noe treffer den) og lite synlige. Dermed kan du ha det (svindyre) videokameraet trygt liggende inne i bilen, for det bruker du bare å ta opp med.

#119882  av jan-erik

mk1 black limited skrev:
FireWalk skrev:vanlige videokameraer er ikke bygget for å tåle slik behandling.. det skal ikke store steinkornet til for å ødelegge linsen på et slikt kamera. Det finnes utallige kameraer som er blitt ødelagt pga slik bruk. Bare så du er obs på det. Selv gutta som lagde getaway in stockholm fikk ødelagt en god del kameraer pga steinsprut og lignende.
Det er akkurat det som er genialt med slike bulletkamera - de er billige, har liten linse (mindre sjanse for at noe treffer den) og lite synlige. Dermed kan du ha det (svindyre) videokameraet trygt liggende inne i bilen, for det bruker du bare å ta opp med.
I tillegg har vel mange av bulletkamerane en plastik "linse" foran linsen som beskytter. Mitt bulletkam har iallfall det, og kan jo si det var noen merker etter sand og stensprut på den. I tillegg har mange av disse bulletcamene utskiftbare linser som ikke koster all verden.

#119945  av Gjertsen

kan jo bare feste det på dashbordet da, eller på siden av hjelmen din om det er såpass lite... kan være tøft å se fra førers syn og!!
hva med på taket kanskje?
mindre sjangse for steinsprut...