TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Cola,katt & PC GÃ¥r ikke godt ilag!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #118273  av FireWalk

Vel... Først mistet jeg lappen.. så ble motoren på bilen ødelagt.. og nå har jeg jammen fått ødelagt Pcen også!

Jeg drev og satte inn en ny kjølevifte til chipsettet på hovedkortet pga at den som var der hadde tatt kvelden. Jeg måtte lime fast viften på kjøleribba for å få det til å sitte, så mens limet tørket gikk jeg for å lage meg noe middag.. Pcen duret og gikk mens den lå flatt på gulvet der nedenfor skrivepulten med kabinettet åpent....

Når jeg kommer tilbake ser jeg at katten min står på skrivepulten og kikker dumt på meg... Mens halvliters glasset med cola ligger veltet ved siden av den, og siste rest av cola renner ned i pcen som lager rare lyder... skjermbildet ser ut som et juletre med allverdens farger som danser over skjermen...

Til tross for en iherdig redningsaksjon med tendenser til å nekte å innse at pasienten for lengst er blitt hjernedød måtte jeg til slutt innse nederlaget og erklære pcen for død... Måtte den hvile i fred... :( Såklart var alt av harddisker (totalt 4 av 6 harddisker, såklart de 4 største...), skjermkort, lydkort og alt gjennomvått av cola... Så her er det fint lite som kan reddes.. må nok til med helt ny maskin fra bunnen av...

Men det blir jo ikke med det første, så fra nå av er jeg avhengig av å låne maskiner hver gang jeg skal inn på forumet her.. så aktivitets nivået kommer nok til å synke noe.

Utrolig irriterende.. Nå som jeg har mistet lappen også så er det jo ikke så mye å gjøre i fritiden.. annet enn å sitte å dille forran pcen... Jeg bor jo på "bygda" så det er ikke så lett å komme seg noen steder heller... Jeg som hadde planer om å bli skikkelig datanerd nå som bilkjøringen er lagt på hylla.. :roll:

En ting er iallefall sikkert. Det blir ikke noe mer Gourmet mat på pus på LANGE tider fremover! Nå blir det vann og tørrfor... :twisted:

#118274  av teknikeren

Ikke få panikk, det første du nå gjør er å grundig rense alt på hk mef sprit og bomullspinner for så å gjøre det samme med resten.
Harddiskene kan du jo rense fort de er jo nesten tette og tror ikke de har fått skade, men rens elektroniken asap.
Harddiskene jan du også teste på andre maskiner for å se om de visker.

Skjermkort og hk der bør du demontere vifter igjenn... om du får av chipset vifta da, sørg for å rense grundig og tørke veldig godt!
problemet er at hvis du venter for lenge så kommer colaen seg inn i mellom lagene med print banene (et hk består av 3 slike lag, et skjermkort i x800 serien nestår av 10...) kommer det cola mellom så er det bare å vurdeere å skifte ut litt ja.
Lykke til da :)

#118276  av Zepticon

Synd det var Cola da... Har hørt PC'er som har overlevd det utrolige, men Cola er STYGG mot elektronikk. Vannkjølingsystem som har lekket som en sil og man har bare tørket opp og startet på nytt har jeg hørt om en del ganger. Men når det gjelder cola er ikke statestikken like lys

Men som teknikeren sier kan du svært sansynlig redde mye...

Harddiskene er forseglet for å hindre støv ol. i å komme inn.så dem er neppe ødelakt. i så fall er det koblingene bak på diskene som har tatt kveld.

CPU er sansynligvis også intakt siden den er godt skjult av ei kjøleribbe og sansynligvis en del goop.

Minnebrikkene likeså... Dem stå på høykant når kabinettet ligger slik at dem har sansynligvis tatt minimal skade.

Skjermkortet burde du få renset fort som F!! Når colaen tørker blir den klissete "cola substansen" værende, og ut fra det jeg har hørt er ikke denne snill mot PC deler. Bruk sprit eller noe i den dur til å rense. Sterilt/destilert vann burde også funke greit. Få av aløt av vifter,kjøleribber osv og vask skikkelig.

Ut fra geografien i et kabinett vil jeg tro at lydkortet ditt, og resten av PCI kortene har vært beskyttet bak skjermkortet, og derfor overlevd. Tropr jeg. Men vask litt her og der for sikekrhets skyld.

Hovedkortet er det som jeg frykter mest for. Om du vasker aog renser det skikkelig kan det funke igjen, men det tror jeg er heller tvilsomt siden det reagerte på den måten du sa... Juletre er ikke bra midt på sommern.

SÃ¥ om du har mulighet ville jeg testet alle delene med andre deler som du vet funker.

Om alt er dødt og du må bygge helt nytt vil jeg anbefale vannkjøling... Nå har du litt erfaring såe :roll:

Ønsker deg lykke til jeg og :D

#118310  av lexusmann

Hva var det egentlig som skjedde med lappen? Litt VEL aktiv med høyrefoten?? :)
Blir vel vel fotgjenger i lange tider også, med den bilen du har....Må være veldig frustrerende...

#118313  av chris

lexusmann skrev:Hva var det egentlig som skjedde med lappen? Litt VEL aktiv med høyrefoten?? :)
Blir vel vel fotgjenger i lange tider også, med den bilen du har....Må være veldig frustrerende...
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=9142

#118315  av FireWalk

Takker for tips. Jeg er heldigvis utdannet system ingeniør så jeg kan mye om drifting og systemoppbygging. Har også tatt litt ekstra kursing i grunnleggende elektronikk for å kunne utføre enkelt arbeid på kretskort.

Trikset med vann og sprit var det første jeg forsøkte. Jeg hadde ikke tilgang på destilert vann, og jeg vet hvor viktig det er å få vekk dette fort siden cola er såpass etsende mot kretskort som det er.. Håpet var at varmevannet ville løse opp sukkeret også kunne jeg legge det i sprit etterpå for å forsøke å rense skikkelig godt..

Jeg gjorde det samme med harddiskene, skrudde av kretskortet og forsøkte å rense... Jeg finner 2 av harddiskene i bios på en annen maskin, mens en av dem ikke kommer opp slik den skal. Får bare opp #|{&(#"%¤"WD/%(Q!1?¤2 osv.. dere skjønner tegningen.. den klarer ikke identifisere seg selv..

Skjermkortet fikk jeg også til å fungere, men når jeg prøver å kjøre 3d aplikasjoner på det så får jeg bare en pure logical runtime error etter noen få minutters 3d rendring... misstenker at en av rambrikkene på kortet er ødelagt... om det blir en "kortslutning" mellom komponenter på et kretskort så skal det utrolig lite til for at brikkene tar kvelden :( og Cola med alt sitt sukker er jo strømførende som FY... og Pcen stod jo på også...
Tror dere tar litt feil med tanke på geometrien, pcen lå på siden på gulvet med kabinett døren fjernet, så colaen har jo kommet til alt mulig fra siden... hadde det kommet ovenifra og pcen stod oppreist ville nok skjermkortet ha tatt av for de andre kortene...

Jeg forsøkte å fyre opp hovedkortet også nå... Det starter opp.. men det er tydelig at ting er skadet.. som regel vil det ikke starte opp i det hele tatt.. (ingen signal til skjermen). Når jeg en skjelden gang klarer å boote opp får jeg ingen feilmeldinger, men Bios ser ut til å være skadet... får bare "checksum error" .. noen ganger står det bare en strek og blinker uten at noe mer skjer... når jeg i 1 av 30 tilfeller klarer å gå inn i bios er det ikke rare biosen jeg får frem.. bare en vertikal blå linje, og resten av skjermen er svart, og så fryser det seg....

Har renset kortet så godt som råd.. men det ser ikke ut til at det kan berges.. Min teori er at siden pcen stod på mens dette skjeddde så er det et eller annet som har kortsluttet rett og slett, og strømmen som har oppstått har tatt livet av komponenter... :(

jeg har iallefall håpet om at jeg kan berge 2 av harddiskene..

Det er egentlig det som er det værste, all informasjonen som lå inne.. alle orginal filene til all musikken jeg har laget opp gjennom tidene... personlige fotoalbum/bilder og videoer.... E-mailer.... osv..

Men men.. som de sier: shit happends :)

#118321  av FireWalk

lexusmann skrev:Hva var det egentlig som skjedde med lappen? Litt VEL aktiv med høyrefoten?? :)
Blir fotgjenger i lange tider ja, men ikke pga at jeg kjørte så fort... Bilen var som vanlig defekt, så jeg kjørte rundt i en Ford Fiesta med 70 hestekrefter... 30 km/t over grensa.. og der gikk lappen i 7 måneder gitt...

Nå er jo motoren i MR2en ødelagt, og snart er det vinter... så det blir vel ca et år før jeg får kjørt den igjen...

Men ang pcen igjen: vurderer å legge ut deler for salg.. men vet ikke helt om det er noen vits, er vel ikke så mange som kjøper ahtlon xp 2500+ prosessor i dag.. :?:

#118324  av lexusmann

chris skrev:
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=9142
OOOPS!!!!! :oops: SÃ¥ ikke den.... :roll:

Forresten Firewalk, hvor lang tid har du igjen til du kan begynne å ta lappen igjen? Er vel en stund siden (leste gjennom tråden nå).

#119066  av Turbotrille

Fy steike...
Hadde jeg kunnet halvparten av det dere kan om pc så ville jeg vært fornøyd. :oops:

Ellers så har jeg da altså en AMD 1900 sak hjemme da.....

#119100  av Apsis

FireWalk skrev:Jeg forsøkte å fyre opp hovedkortet også nå... Det starter opp.. men det er tydelig at ting er skadet.. som regel vil det ikke starte opp i det hele tatt.. (ingen signal til skjermen). Når jeg en skjelden gang klarer å boote opp får jeg ingen feilmeldinger, men Bios ser ut til å være skadet... får bare "checksum error" .. noen ganger står det bare en strek og blinker uten at noe mer skjer... når jeg i 1 av 30 tilfeller klarer å gå inn i bios er det ikke rare biosen jeg får frem.. bare en vertikal blå linje, og resten av skjermen er svart, og så fryser det seg....
Checksum error får jeg i hytt og gevær.. gjerne når jeg har begått en overklokking som systemet mitt ikke vil være med på :roll: men har også fått det når ene rambrikka var gåen.. Prøv å resette bios (regner med at du egentlig har gjort det men). Hvis ikke det funker er neste steg å flashe/oppdatere bios. Last ned ny bios fra hjemmesiden til hovedkortlevrandøren, kan flashe bios fra diskettstasjon.
På noen hovedkort er det også mulig å fysisk bytte bios.

#119104  av FireWalk

Apsis skrev:
FireWalk skrev:Jeg forsøkte å fyre opp hovedkortet også nå... Det starter opp.. men det er tydelig at ting er skadet.. som regel vil det ikke starte opp i det hele tatt.. (ingen signal til skjermen). Når jeg en skjelden gang klarer å boote opp får jeg ingen feilmeldinger, men Bios ser ut til å være skadet... får bare "checksum error" .. noen ganger står det bare en strek og blinker uten at noe mer skjer... når jeg i 1 av 30 tilfeller klarer å gå inn i bios er det ikke rare biosen jeg får frem.. bare en vertikal blå linje, og resten av skjermen er svart, og så fryser det seg....
Checksum error får jeg i hytt og gevær.. gjerne når jeg har begått en overklokking som systemet mitt ikke vil være med på :roll: men har også fått det når ene rambrikka var gåen.. Prøv å resette bios (regner med at du egentlig har gjort det men). Hvis ikke det funker er neste steg å flashe/oppdatere bios. Last ned ny bios fra hjemmesiden til hovedkortlevrandøren, kan flashe bios fra diskettstasjon.
På noen hovedkort er det også mulig å fysisk bytte bios.
Bios er nok fysisk gåen. Jeg kommer ikke inn i bios engang. i 1 av 50 forsøk klarer den å adlyde kommandoer fra tastaturet. Når jeg da trykker del for å komme inn i bios får jeg bare opp masse rare farger på skjermen.. vanligvis kommer den seg ikke lenger enn at den detekter prosessoren, også fryser det.... så jeg kommer aldri langt nok til at jeg kan sette inn en diskett og forsøke noe flash av biosen. Kunne jo forsøkt å bytte fysisk bios, men det betyr jo at jeg må få tak i et identisk hiovedkort å stjele en fra, og da er det like greit å bare bruke det andre hovedkortet likevel siden dette er så ødelagt som det er...

Jeg har nå uansett begynt å bygge sammen en annen maskin av diverse reservedeler jeg har hatt liggende, og noe har jeg lånt.. så jeg får vel opp en brukbar maskin iløpet av dagen... Fikk reddet noen av harddiskene og minne brikkene. Nettverkskortet og lydkortet ser også ut til å funke. Skjermkortet, Tv-kortet, hovedkortet og noen av hddene er derimot død...