TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Lotus Elise VS Opel Speedster

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #113518  av Johnny_Bravo

Hei folkens med kunnskaper om bil :)

Jeg har alltid likt små biler som er kjappe og lett å leke med, derfor er to
biler jeg liker godt Lotus Elise og Opel Speedster. men hvem er best?

Jeg syntes Speedster er kulere en Elise men tror at Elisen er mer leken
enn Speedster så jeg har et dilemma der :)

Opelen har 2,2liter og 147 hester denne har jo litt færre hester per Kg
enn Lotusen som har 1.8 liter og 120 hester men den har kansje større
dreimoment?

Hva er deres meninger om disse bilene? Gjerne sammenlignet med MR2 Turbo :)

#113535  av CelicaTurbo

Opel Speedster er det jo faktisk Lotus som har designet og produserer så de er nok rimelig like på mange områder. Jeg aner ikke hva som er kjappest men tror nok at det ikke har så mye betydning for begge bilene får mye skryt. Elisen er litt for ekstrem i utseendet for min smak. Angående MR2 Turbo vil jeg tro at en lett trimmet MR2 Turbo nok vil være kjappere i drag race når farten kommer over 100, men jeg tviler på at den har noen særlig sjangs på svingete vei eller en liten bane, trimmet eller ikke..
 #113543  av andre 1

Den dagen jeg er ferdig med studiene håper jeg det blir lotus elise på meg ! etter min mening så må det jo være den ultimate sportsbilen i den pris klassen .. tror også det er en bil som vil holde verdien langt bedre en opel speedser!

#113547  av jumbo

Det er vel i all enkelhet veldig lite av godkjente biler som klarer å følge en Elise på svingete bane. Lav vekt = nam nam.

#113548  av ToreGTi

Har et nokså gammel bilblad(ca2-3år) liggende der de tester den nye MR2`en(det var den 140hk`en) og Lotus Elise..Mr2`en ble kunn en sporty familiebil i forhold til Elise`en, og Elisen kjørte fra den på samtlige tester-og det var ikke med lite heller faktisk.
Mener personlig at Elisen`en ser sinnsykt rå ut og med de prestasjonene den innehar(ikke selvprøvd vell å merke :evil: ) vill jeg nok ha valgt den fremfor veldig mange biler.. :D

#113572  av Anders gullstein

Hvis man driter i om den heter Opel eller Lotus, så får man mer bil for pengene med en Speedster. Nøyaktig samme chassi, bygd på samme plass. Opelen er litt tyngre enn Elise'n, men uansett en utrolig rå bil. Mer hester og jeg tror også Opel motoren er litt bedre enn Rover'n. Så fornuften sier Opel, mens hjertet sier Lotus. Begge disse bilene holder bruktverdien omtrent like godt, begge gir enorme kjøreopplevelser og begge er så absolutt en headturner.

#113586  av andre 1

tviler sterkt på at opelen vil ha den samme verdien som lotusen om noen år! opel er vel ikke det merket som klinger finest i ørene på de fleste av oss,uansett hva som befinner seg under skallet.....

#113597  av Anders gullstein

Innkjøpsverdien er da noe lavere enn Lotus'n da.

#113636  av Mr2stord

kjør speedster med turbo :D da er du solgt(sjølv om da er Opel)

#113654  av aneriks

så på autofil for en stund tilbake der anbefalte de speedsteren fremfor elise,

#113656  av 2000celica

Trodde Elisen hadde fått seg Toyotamotor på 192 HK jeg- eller tar jeg feil igjen ? :(

#113671  av mk1 black limited

Siden jeg er Elise-eier og har testet en Speedster i noen dager føler jeg meg berettiget til å ha en mening her...:-)

Speedster'n er definitivt en morsom bil, men jeg var skuffet over motoren. Den er mer tilpasset Vectra og Astra, lite turtallsvillig. Og turtall må man etter min mening ha plenty av i en sportsbil. :-)

Har ikke testet turboutgaven av Speedster, men de sier det er en heftig sak. Men da snakker vi en helt annen pris også!

Siste utgaven av Elise har fått Toyotamotor og -drivverk, samme som i Celica/Corolla T-sport. Det er en rå kombinasjon. Kritikerne synes bilen har blitt for tung i siste inkarnasjon. Jeg har ingen mening om det, har ikke hatt gleden av å prøve en slik.

Når det gjelder min bil så er den av den første typen Elise, den letteste utgaven av dem alle, 680 kg tørrvekt. :twisted: Den gjør i standardutførelse 0-100 på 5.8 sek. med en 118 hk motor på 1.8l. Dette er en Roverkonstruksjon, og motoren veier ikke mer enn 75 kg (!). Det er fullt mulig å ta ut 200 hk + av denne, og det finnes _mye_ digg å få tak i hvis man vil. 'Problemet' med Elise er høyere hastigheter, det stopper litt opp når man når 170-180, og toppfarten (med en std. bil) er 200 km/t. Men du verden så morsomt det er opp til 100...:-) For ikke å snakke om på en svingete vei - da skjønner du plutselig litt av poenget med lav vekt!

Forøvrig synes jeg den første utgaven av Elise er tøffest bakfra, og den siste er tøffest forfra. Noen som er gode til å skjøte biler? :-)

PS: Mer detaljer om min finner du på http://www.lotuselise.no

#113672  av sw20

ja meiner det er toyota motor i den ja!

#113765  av spkstrp

mk1 black limited skrev:

Forøvrig synes jeg den første utgaven av Elise er tøffest bakfra, og den siste er tøffest forfra. Noen som er gode til å skjøte biler? :-)
:lol: jeg synes det er stikk motsatt

#113786  av Anders gullstein

spkstrp skrev:
mk1 black limited skrev:

:lol: jeg synes det er stikk motsatt

Synes faktisk jeg også :wink:

Ganske stor forskjell i vekt på Speedster'n og første gen. Elise da. Første gen. Elise er da den som ser best ut. etter min mening