TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• spørsmÃ¥l vedrørende LaserJammer

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#111311  av chris

Vi har montert noen laserjammere på jobben. (lov å montere, ikke lov å selge) :)

Det er to sensorer som monteres i grillen, helst i nærheten av nummerskiltet (det er der purken sikter først og fremst), og kjøper man en utvidet utgave har man også to sensorer i hekken. Disse greiene her herjer til lasermålingen (sender i andre retninger? er ikke helt 100% sikker på hvordan det funker), så purken ikke får måling på deg. Det følger med en liten "buzzer" som lager en ekkel lyd inne i kupèen når du blir sikta på, en lysdiode (som lyser grønt til vanlig, og rødt når du blir sikta på), og en bryter til å slå av og på systemet med. Mer enn dette er det faktisk ikke. Det jeg snakker om her, er da av merket Blinder. Trikset er jo da, siden purken kanskje blir mistenksom når de ikke får måling, at man bremser ned med en gang greia begynner å bråke, skrur av systemet, og lar de få ei ny måling. Det er ingen synlige deler inne i kupèen, utenom lysdioden. Bryter etc monterer man hvor som helst.

Dette systemet FUNKER! I USA leveres det visstnok med bøtegaranti også :D

Følger til og med en liten water-dings.. som sørger for at sensorene blir HELT vannrett når de monteres.. dette er veldig viktig :)

Man straffes vel hardere med jammer enn varsler, fordi man med jammer hindrer purken i å utføre sitt arbeid. Men har aldri hørt om at noen har blitt beslaglagt førerkort for det.

#111313  av chris

Firewalk: systemet har 4 uttak ja.. det betyr at koblingsboksen har mulighet for 4 sensorer.. er bare to sensorer som følger med i pakken.. med mindre man velger den dyrere varianten.

og at det funker, det er det ingen tvil om. men forutsetningen er at det blir montert riktig.

#111315  av Tor

Greit nok at du kan slo av hele greia om du blir stoppa, men om de merker at du har utstyret innstalert blir du i tilegg annmeldt. Har vært 3-4 episoder her i området på dette,

#111355  av FireWalk

Tor skrev:Greit nok at du kan slo av hele greia om du blir stoppa, men om de merker at du har utstyret innstalert blir du i tilegg annmeldt. Har vært 3-4 episoder her i området på dette,
Det er jo det som er så genialt med dette utstyret.. det er svært vanskelig å oppdage.. Om det monteres riktig så kan man jo få det til å bli nermest umulig å legge merke til.. ingenting er synlig i kupeen, og om man monterer det ordentlig i grillen gjerne i kombinasjon med noe netting osv, så blir det så godt som umulig å legge merke til med mindre man VET det er der...

Chris: Dette kan du sikkert teste ved hjelp av en slik laser-avstands måler også. De bruker samme prinsippet, og "gunnerene" til politiet måler ikke bare fart, men avstand også. Jammeren fungerer slik at i det den registrerer laser sender den ut en infrarød "pulse" med ekstremt høy intensitet. Det blir da som å sikte et videokamera på sola.. du vik ikke se noe som helst i søkeren..

Jeg satt og leste mye om "blinder" på diverse uavhengige sider i går. De første "jammerene" som kom funket heller dårlig... I tilegg får politiet opp "feilmeldinger" på målerene sine, og noen av disse feilmeldingene står for "jammed!" da er det ganske lett å se at noen bruker jammer.. men med Blinderen har de vist et unikt system, de får ikke opp disse feilmeldingene. De får rett og slett en unnknown error. Noen målere får opp feilmeldingen "Exessive light" også, som er en ganske vanlig melding på disse målerene, om det er sterkt sol lys f.eks. Det er som sagt ikke uvanlig at de må skyte 2-3 ganger før de får en måling på deg.. Så om "jammeren" brukes riktig, dvs at du bremser ned når du blir målt, og dermed er kjapp til å skru den på igjen så de får målt deg, så burde du være ganske trygg....

det vi har lest i om avisene om at folk blir stoppet og fratatt laser og radar varslere er jo pga at folk har dette montert i frontruten der det er godt synlig, og i tillegg begynner de febrilsk å skal gjemme dette utstyret når politiet stopper dem.... da blir en jo tatt.......

Jammeren er såpass godt skjult og såpass skjelden her til lands, det kombinert med det faktum at politiet ofte får feilmeldinger når de skyter burde jo gjøre at om man bruker det RIKTIG så kan en ha en relativt god sjans til å slippe unna. Og om en så ikke gjør det så er det bedre enn å miste lappen. Bøtene for å kjøre for fort blir jo fort dyrere enn de 4-5000 kr du får i bot for ulovlig utstyr... 8)

#111465  av sindrejl

jumbo skrev:Hadde vært moro å funnet ut hva som er faktisk strafferamme for den paragrafen... Uansett sliter jeg med å tro man kan miste lappen for jamming i seg selv. Han som vissnok misten lappen gjorde nok det fordi de klarte å få en eller annen domstol til å kjøpte at farten måtte ha vært pokkern så høy, eller noe slikt...

Et mer spennende punkt er jo om slikt utstyr faktisk fungerer spesielt bra i praksis... Har noen kjente som jobber i politiet, så dersom noen på østlandet har lyst til å teste, er det ikke umulig at jeg kan få tjuvlånt en laser :D
tøøøft :D

#111472  av Blueman

jeg har en "laservarsler" og den har redda meg flere ganger faktisk, jeg har den montert sån at d er lett å rive den ned:p den tar også vis jeg blir skutt bakfra... For d er jo som dere sier at de må skyte 2-3 ganger før de får en bra målig. Så da vill jeg tro du har noen sec på å bremse :p Når den begyner å ule så skvetter jeg bra til å i refleksen så står jeg på bremsa:P enneste kjipe er at d ikke ikke noe vitsi i å bruke i en by pga da uler den av alt mulig sjit:p men funker fint på langtur:D

#111484  av Ã¸xseth

jeg har hørt at fotoboksene reagerer/tar laser jamere uansett hastighet.
det har jeg vanskelig for og tro.
men stemmer dette?

#111494  av jumbo

FireWalk skrev:De bruker samme prinsippet, og "gunnerene" til politiet måler ikke bare fart, men avstand også.
Lasere måler BARE avstand, ikke fart. :mrgreen:

Fart får du ved å repetere avstandsmålinger med jevnt intervall (fort) og se hvor fort avstanden minker/øker.

#111496  av jumbo

øxseth skrev:jeg har hørt at fotoboksene reagerer/tar laser jamere uansett hastighet.
men stemmer dette?
Dette heter på godt norsk "politipropaganda".

#111501  av sindrejl

jumbo skrev:
øxseth skrev:jeg har hørt at fotoboksene reagerer/tar laser jamere uansett hastighet.
men stemmer dette?
Dette heter på godt norsk "politipropaganda".
hva menes med "tar"? oppdager dem? noe så latterlig. bs :D

#111526  av Remi

Kjære FireWalk...

Trur du virkelig ikke at politiet blir mistenkelige vis dem ikke får måling på deg? og sitter du i dine egne tanker og kjøre bil og kose dæ og her kommer lyden fra jammern plutselig på rekker du og skru av jammern før purken får en ny måling? vell lykke til :wink:

#111573  av angrykid

Om man har masse musikk på, så hører man jo ikke lyden, og er man litt uoppmerksom og ikke følger med på lyset, så er man fucka.. :-| men ja tja..

er jo fullt mulig å prøve, koster jo ikke akkurat skjorta.

#111585  av Blueman

men stemmer dette?
Når du blir tat av en fotoboks så er det fordi at du har kjørt over 2 punkter i veien og da regner han ut hvor lang tid du har brukt å da finner han hastigiheten din :p
SÃ¥ da vill det ikke hjelpe uansett hvordan sjit du har :p

#111642  av FireWalk

angrykid skrev:Om man har masse musikk på, så hører man jo ikke lyden, og er man litt uoppmerksom og ikke følger med på lyset, så er man fucka.. :-| men ja tja..

er jo fullt mulig å prøve, koster jo ikke akkurat skjorta.
Systemet skal jo kobles til cd-spilleren også, så man må vel være bortimot døv for ikke å høre den lyden skulle jeg tro :) Det vil vel være såpas høyt at man skvetter til og tråkker på bremsen... :)

#111660  av jumbo

Tror du må reagere rimelig raskt dersom du skal rekke å bremse i tide men...